Hoppa till huvudinnehåll

Är rean för bra för att vara sann? Det här kännetecknar en bluffrea

Ett skyltfönster med rea-annonser.
En del företag har ofta rea. Men det finns regler för hur länge och när man får använda ordet rea. Ett skyltfönster med rea-annonser. Bild: Michael Erhardsson realisation,kampanj

Att shoppa på rea kan vara svårt att motstå. Men låt dig inte luras av missvisande löften om rabatt, det kan handla om bluffrea.

Med erbjudande efter erbjudande försöker företag locka sina kunder att konsumera så mycket som möjligt.

Och visst kan det vara svårt att motstå ett erbjudande på 70 procent. Men det är inte alltid så bra som det låter.

Om priset på en produkt höjs just innan rean börjar är det inget annat än en bluffrea.

Bluffrea är ett fenomen som förekommer speciellt inom elektronik- och modeföretag, berättar Saija Kivimäki, specialkunnig på konkurrens- och konsumentverket KKV.

Kivimäki säger att det är svårt att bedöma hur vanligt bluffrea egentligen är.

Men de senaste tre åren har KKV fått in några anmälningar kring november av konsumenter som känt sig lurade av företag som påstod sig ha erbjudandekampanjer, men som sedan visade sig vara en bluff.

Yleiskuva
Rea är inte alltid så bra som det låter. Yleiskuva Bild: Mikko Koski/Yle.fi Ale,realisation,kläder

I fjol fick konkurrens- och konsumentverket KKV in 70 anmälningar om Black Friday, varav en fjärdedel handlade om bluffrea.

Anmälningarna gällde företag som höjde priset på en produkt just innan rean började, säger Kivimäki.

I vissa fall motsvarade alltså reapriset det ursprungliga priset.

Förbjuden rea

Bluffrea är förbjudet. Trots det finns det många företag som håller på med den här typen av verksamhet.

För tillfället kan företag ändå inte få böter för bluffrea. Men om man genom att förhandla inte får företaget att ge upp sina lagstridiga tillvägagångssätt, kan konsumentombudsmannen ta till tvångsåtgärder eller föra ärendet inför domstol.

I praktiken blir det i dessa fall fråga om att utfärda ett förbud med vite.

Men från och med år 2020 blir det en förändring. Om ett företag åker fast för bluffrea så kan det få böter genast.

- Företag vet ändå inte alltid vad som är lagligt och vad som inte är det, säger Jaakko Aspara, professor på Hanken Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.

Professor Jaakko Aspara
Jaakko Aspara är professor i marknadsföring och berättar att företag inte alltid har koll på lagen. Professor Jaakko Aspara Bild: Sofie Gammals/Yle professor,jaakko aspara

Företag får inte ha rea när som helst och hur som helst. Följande knep är vanliga bland företag trots att de är förbjudna.

Falsk annons

Man får inte göra reklam för att ha hög rea om det inte framgår vilka produkter som är på rea.

- En annons kanske antyder att en stor del av butikens produkter är nedsatta med 70 procent. Men så visar det sig bara vara tio skjortor som är på rea, säger Aspara.

Vilseledande information

Man får inte göra reklam för rea fast det egentligen handlar om ett kampanjerbjudande.

Om det nedsatta priset återgår till normalpris är det en kampanj och inte rea. Ordet rea får alltså inte användas om det handlar om en kampanj.

Man får inte heller göra reklam för ett kampanjpris som egentligen är ursprungspriset. I vissa fall kan företag höja priset just innan kampanjpriset så att de kan säga att de har lägre pris.

Konstant rea

Man får inte ha rea längre än två månader per gång. Och inte heller längre än tre månader per år. Rea måste vara tillfälligt.

Var uppmärksam

Som konsument kan det vara svårt att veta vad som är äkta rea och vad som är bluffrea.

- Speciellt svårt är det om man inte känner till företaget sedan innan, säger Aspara.

Han säger att det lönar sig att jämföra priset med konkurrenternas priser för att undvika att bli lurad.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle