Hoppa till huvudinnehåll

Karlebyelever fick lära sig känna igen fejknyheter: "Man måste vara mycket mer källkritisk än tidigare"

Skolelever i auditorium.
Oskar Rautio, Benjamin Storbacka, Nora Tuurinmaa och Thelma Björk. Skolelever i auditorium. Bild: Yle / Anna Kurtén skolelever

I år har elever i tiotals skolor i Svenskfinland fått lära sig mer om fejknyheter inom ramen för Yles projekt Nyhetsskolan. I fredags besökte Nyhetsskolan Donnerska skolan i Karleby.

I fredags fick åttondeklassarna i Karleby ta del av olika exempel på fejknyheter på nätet.

Under Yle Nyhetsskolans föreläsning fick eleverna bland annat höra om en falsk krigsfotograf som lockat över 100 000 följare på Instagram. De fick också se hur lätt det är att manipulera till exempel ett videotal av en president.

Åttondeklassaren Oskar Rautios mediekonsumtion består mest av Instagram och Youtube. Rautio har egen erfarenhet av manipulerade videor.

- På Instagram har jag sett många trick som har gjorts med en bil, sådant som ser orealistiskt ut. Då har jag någon gång tänkt att det kan vara en manipulerad video. Jag har själv också någon gång gjort videoklipp där jag använt Photoshop.

"Ibland tror man kanske lite för lätt på saker"

Thelma Björk säger att föreläsningen om fejknyheter lärde henne att det kan vara väldigt skadligt om någon läcker ut fejknyheter på nätet.

- Om någon börjar tro på det kan det bli en katastrof.

Nora Tuurinmaa säger att hon lärde sig att man måste vara mycket mer självkritisk och källkritisk än man varit förr. När man är på sociala medier tänker man inte alltid på att något kanske inte stämmer.

- Om man ser något jättekonstigt tror man nog inte på det men om det är något som kunde vara sant kanske man tror på det lite för lätt.

Benjamin Storbacka ser sig själv som en ganska kritisk mediekonsument men han tror att också han säkert stött på fejknyheter någon gång.

"Viktigt att lära sig att allt som står på nätet inte är sant"

Från Donnerska skolans sida tycker man det är viktigt att eleverna tränas i att känna igen falska nyheter.

- Med tanke på det informationsflöde som finns i samhället för tillfället är det väldigt bra att eleverna lär sig att allt de läser på internet inte är sant utan att man ska kolla och gräva djupare, säger Christina Frilund, lärare i historia och samhällslära.

Kvinna i skolkorridor.
Christina Frilund. Kvinna i skolkorridor. Bild: Yle / Anna Kurtén lärare,Christina Frilund

Det här är något som eleverna övar på också inom ramen för den ordinarie undervisningen i skolan.

- Till exempel i historia kollar vi olika källor och ber dem söka infon från många olika håll.

Riktar sig till både grundskolan och andra stadiets utbildningar

Yle Nyhetsskolan är ett projekt i mediefostran som riktar sig till både grundskolan och utbildningar på andra stadiet. För Yle är det viktigt att turnera i skolorna och lära eleverna hur man känner igen falska nyheter.

Kvinna föreläser i auditorium.
Heidi Finnilä har gjort omkring 30 skolbesök i år inom ramen för Yle Nyhetsskolan Kvinna föreläser i auditorium. Bild: Yle / Anna Kurtén Yle Nyhetsskolan,heidi finnilä

- Ett lands demokrati står och faller på den medieläsfärdighet som väljarna har - om väljarna kan se skillnad på det som är sant och det som är falskt i nyheterna, säger Heidi Finnilä på Nyhetsskolan.

Hittills i år har Finnilä gjort omkring 30 skolbesök inom ramen för projektet. I november har Yle Nyhetsskolan besökt både Närpes högstadium och Donnerska skolan i Karleby.

Heidi Finniläs tips till vanliga mediekonsumenter som försöker navigera rätt bland sanna och falska nyheter är att följa etablerade mediehus.

- Vi har fantastiska medier i Finland som alla följer etiska regler för journalism. Regler som man har stiftat tillsammans. Så man kan nog lita på medierna i Finland. Men det som delas på webben och på sociala medier ska man vara lite försiktig med. Om det inte är ett mediehus man känner till ska man vara på sin vakt.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten