Hoppa till huvudinnehåll

Oroar du dig över att inte hinna betala räkningarna i tid på grund av poststrejken? Ingen fara, du ska inte behöva betala dröjsmålsränta

Eläkeikäinen nainen katsoo kiinni olevan pankin ikkunasta paperilasku kädessään.
Många oroliga kunder har hört av sig till el- och telefonbolagen och frågat vad de ska göra då de inte har fått sin faktura. Eläkeikäinen nainen katsoo kiinni olevan pankin ikkunasta paperilasku kädessään. Bild: Ilmari Fabritius Aldrig för sent att surfa,bank,Faktura

Många företag har förlängt betalningstiden på fakturorna med två veckor och skickar inte ut betalningspåminnelser förrän nästa år. Kunden ska inte behöva betala dröjsmålsränta eller oroa sig för att en faktura går till indrivning på grund av poststrejken.

Sedan poststrejken började för två veckor sedan har Helsingfors stad skickat ut 26 000 pappersfakturor, men alla fakturor väntar fortfarande på att bli utdelade. Helsingfors har automatiskt förlängt betalningstiden med två veckor på alla fakturor.

- Vi har lugnat kunder som hört av sig och sagt att indrivningsärenden inte börjar genast efter att strejken är slut, utan att vi väntar tills alla har fått sin post, säger Anita Andsten på Helsingfors stads ekonomiavdelning.

Två barn med böcker.
Helsingfors postar bland annat fakturor för dagvård, tandläkarbesök och mycket annan slags vård. Två barn med böcker. Bild: Yle/Markku Pitkänen barn (familjemedlemmar),leksaker,dagvård,daghem

Staden har fortsatt skicka fakturor fastän man vet att de inte kommer fram i tid.

- Det skulle bli kaos om vi lät bli att skicka ut fakturorna, för en del av fakturorna går ändå fram som e-fakturor. Vi kan inte göra skillnad på e-fakturor och pappersfakturor, säger Andsten.

Bara kunderna betalar sedan då de får fakturorna så är det helt okej för oss, vi kommer inte att begära någon ränta på det

Helsingfors stad följer med poststrejken och enligt Andsten skickar man inte heller ut några betalningspåminnelser i första taget. Med påminnelser kommer det normalt dröjsmålsränta, men staden överväger att vid behov skicka påminnelser utan ränta.

- Det kommer förstås att ta tid innan posten lyckas dela ut alla brev som nu har samlats på hög. Posten har meddelat att det till och med kan gå till januari innan allt är utdelat, säger Andberg.

Pappersfaktura kan inte förvandlas till e-faktura utan kundens lov

Också telefonbolagen Elisa och Telia uppger att de har förlängt betalningstiden med två veckor.

- Vi skickar också textmeddelanden med uppgifter om fakturan och fakturorna finns dessutom på kundens eget OmaElisa-konto, säger Jukka Lehto på Elisas kundbetjäning.

Om ett företag har e-fakturor på sin egen internettjänst, så kan företaget ändå inte kräva att kunderna ska logga in i tjänsten och söka fram fakturan, om man från början kommit överens om pappersfaktura.

En faktura med olika summor.
Företagen kan inte utan kundens medgivande omvandla faktureringen från pappersfakturor till e-fakturor, såsom till exempel e-postfakturor. En faktura med olika summor. Bild: Yle/Juha Kivioja faktura

Konkurrens- och konsumentverket har samlat information till konsumenterna om vad som gäller under poststrejken. KKV skriver bland annat att det lönar sig att reklamera obefogade dröjsmålspåföljder eller indrivningskostnader.

Elen stängs inte av om elfakturan betalas för sent

Eldistributionsföretaget Caruna har skickat sms till sina kunder om att betalningstiden automatiskt har förlängts fram till slutet av december.

Många kunder har varit i kontakt med Vasa Elektriska och varit oroade för om elen stängs av ifall fakturorna inte betalas i tid, men någon sådana risk finns inte nu.

- Pappersfakturorna kommer sent, men bara kunderna betalar sedan då de får fakturorna så är det helt okej för oss. Vi kommer inte att begära någon ränta på det, säger Vasa Elektriskas kommunikationschef Mikaela Jussila.

Det är möjligt att någon gammal faktura med dröjsmålsränta har skickats ut just innan strejken och att strejken har försenat dem. Några nya fakturor med dröjsmålsränta skickas ändå inte ut.

- Om det händer så är det ett misstag och då uppmanar vi kunderna att vara i kontakt med oss. Poststrejken ska absolut inte leda till några extra utgifter för kunderna, säger Jussila.

Artikeln rättades 27.11 kl. 10.35: Meningen som gäller Vasa Elektriskas möjliga dröjsmålsränta preciserades, så att det nu tydligt framgår att det gäller fakturor som skickades före poststrejken började.