Hoppa till huvudinnehåll

Kommentar: Näthandeln har inte bara revolutionerat konsumtionsfesten Black Friday i USA – den har förändrat hela spelet på ett sätt som redan känns i Finland

En bild från Amazons logistikcenter, där en man lägger ett paket på ett löpande band med flera andra paket, omringad av kartonger. Ville Hupas bild ovanpå.
Miljoner av paket packas ihop och sänds iväg dagligen från Amazons fabriker. En bild från Amazons logistikcenter, där en man lägger ett paket på ett löpande band med flera andra paket, omringad av kartonger. Ville Hupas bild ovanpå. Kommentar,ville hupa

Min hyreslägenhet i Brooklyn saknade åtminstone en kaffekvarn, en diskborste och ett litet bord. En viktig kabel hade också gått sönder och dessutom var hushållspappret slut. Och en ny cykelpump behövde jag.

Att lägga tid på att springa omkring i butiker lockade inte ett dugg. Alltså gjorde jag som miljoner amerikaner varje dag och loggade in på Amazon.

Några klick och minuter senare var beställningen gjord. Varorna anlände hem dagen efter i prydligt inpackade lådor. Bordet fick jag sätta ihop själv. Det tog en stund men lyckades utan svordomar.

Smidigt och effektivt.

Ett knappt tjugotal hushåll ingår trappan där jag bor och nya paket i alla storlekar levereras dagligen ner till aulan.

Amazon har revolutionerat näthandeln och näthandeln har revolutionerat vardagen för många i USA.

Det gäller åtminstone i de större städerna, där kundunderlaget är enormt och avstånden begränsade. Redan idag når Amazon leveranser tre av fyra amerikaner inom samma dygn.

Bara här i New York levererar bolaget 1,5 miljoner paket under en dag.

En anställd vid näthandeljätten Amazon packar paket i Peterborough i östra England den 27 november 2019.
En anställd vid näthandeljätten Amazon packar paket i Peterborough i östra England den 27 november 2019 En anställd vid näthandeljätten Amazon packar paket i Peterborough i östra England den 27 november 2019. Bild: AFP / Lehtikuva näthandel,Storbritannien

I februari i år inträffade en intressant vändpunkt i USA. Webbhandeln passerade för första gången den fysiska butikshandeln i omsättning.

När amerikanerna i dag laddar upp för Black Friday förutspås största delen av konsumtionsfesten för första gång äga rum på webben, enligt revisionsjätten Pricewaterhousecoopers.

Allt färre amerikaner är intresserade av att trängas i varuhusets kassakö när det går att köpa bekvämt med några klick från hemsoffan.

Och ifall du orkar leta efter det perfekta erbjudandet på en TV:n eller en smoothieapparat just idag så kan du alltid vänta några dagar och leta fram göra ett nytt försök på Cyber monday

Vinstmaskinen Amazon går fram som ett ånglok – och fabriksgolvspersonalen betalar ofta ett högt pris

Vad gäller näthandelns globala flaggskepp Amazon, så är det ett välkänt faktum att bolagets sagolika framgångssaga blottar en mindre vacker baksida.

Kravet på allt snabbare leveranser har tvingat vissa chaufförer att strunta i hastighetsbegränsningar för att hinna lämna av alla paket inom utsatt tid. Andra rapporteras ha urinerat i flaskor eller vid vägkanten när de inte hunnit ta sig till en toalett.

Förpackningspersonalen på fabriksgolvet har rapporterat om en arbetskultur som präglas av regelbunden övertid, få pauser och chefer som nitiskt övervakar alla arbetsmoment i syfte att uppnå de högt uppskruvade målen.

Och så har vi bolagets fördelaktiga skatteupplägg – Amazon betalade ingen federal inkomstskatt i USA ifjol. Bara det framstår som etiskt tvivelaktigt i mångas ögon och kritikerna låter sig knappast blidkas av bolaget besked om att man bara följer rådande lagstiftning.

Näthandeln fortsätter att växa - och det blir knappat smärtfritt

Vad säger allt detta om näthandelns framtid i USA och på den globala arenan?

Det är möjligt att vi bara sett början av en omvälvning som redan pågått i flera år.

Beslutsfattare kan dämpa stötarna genom att stifta lagar och ställa krav på storbolag som Amazon. Men de kan knappast bromsa en global trend som väller fram.

Vad händer när allt fler konsumenter vänjer sig vid att beställa hem varor inom ett dygn eller några timmar? Kommer de att nöja sig med mindre i fortsättningen?

Näthandels tillväxttakt förutspås öka kraftigt både i USA och globalt i takt med att urbaniseringen tilltar och konkurrensen skärps.

Och Finland, var landar vi i denna förändring?

Man kan på god grund ifrågasätta om näthandel med expressleveranser inom några timmar kan bli ekonomiskt lönsamma hos oss, särskilt i de mer glesbebodda delarna av landet.

Men att förändringen redan börjat också hos oss är ett faktum. Och den blir knappast smärtfri. Det är den nyligen avslutade poststrejken bara ett exempel på.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes