Hoppa till huvudinnehåll

Dirigenten Anna-Maria Helsing önskar att diskussionen om könsaspekten i hennes arbete inte längre behövdes: - Så länge det finns en uppförsbacke i jämställdhetsfrågor är det viktigt att de tas upp

Anna-Maria Helsing i studion hos Daniel Olin.
Musiken betyder mer än jobb för dirigenten Anna-Maria Helsing. "Om jag är pressad eller mår dåligt sätter jag mig vid pianot och när jag spelar får jag en känsla av att jag inte är ensam." Anna-Maria Helsing i studion hos Daniel Olin. Bild: Barbro Ahlstedt Anna-Maria Helsing

Dirigenten Anna-Maria Helsings väg till dirigent i de stora konsertsalarna var inte spikrak. Det var först när hon lämnat Jehovas vittnen som hon kunde ta steget från att vara violinist till att bli dirigent för symfoniorkestrar.

Titlarna hopar sig på Anna-Maria Helsings cv. Hon har dirigerat flera framstående orkestrar och operor runt om i Europa och nu senast har hon skrivit på kontrakt för att bli första gästdirigent för BBC Concert Orchestra.

Men att det skulle bli så var långt ifrån en självklarhet.

Anna-Maria Helsing växte upp inom rörelsen Jehovas vittnen och en karriär som dirigent fanns inte på kartan.

Ändå tog hon redan som liten flicka mammas strumpsticka och satte på någon av de klassiska skivor som fanns hemma.

- När Tjajkovskijs violinkonsert eller någon Mozartsymfoni spelade så stod jag där och viftade.

Anna-Maria Helsing som liten flicka med en fiol på axeln.
Musiken har alltid varit närvarande i Anna-Marias liv. Anna-Maria Helsing som liten flicka med en fiol på axeln. Bild: Privat Anna-Maria Helsing

Med en pianospelande mor och en violinspelande far var musiken ständigt närvarande i hemmet och Anna-Maria Helsing beskriver sin barndom som lycklig. Men ju äldre hon blev, desto mer började livet i rörelsen skava.

- När jag blev tonåring och fick mer kontakt med världen utanför blev det problematiskt. Känslan av att inte höra hemma i mitt eget liv blev starkare och starkare.

Ändå skulle Anna-Maria Helsing hinna fylla 30 år innan hon sist och slutligen fattade beslutet att lämna Jehovas vittnen. Då hade ångesten vuxit sig så stark att hon inte hade något val längre.

- Jag tänkte: "Ska jag leva så måste jag ta det steget, annars vill jag inte leva längre." Och då var det plötsligt lättare även om jag visste vad steget skulle innebära. Jag ville inte bli av med min släkt och mina vänner, men jag hade inget val.

Plötsligt var jag fri― Anna-Maria Helsing

När beslutet väl var fattat infann sig en lättnad.

- Plötsligt var jag fri, det var en enorm glädje att få stå på egna ben!

Men varje mynt har två sidor. Sorgen över att ha förlorat familjen, vännerna och ett ideal som varit hennes verklighet under en lång tid var djupt rotad i henne.

Anna-Maria Helsings syster lämnade rörelsen några år efter henne och de har en väldigt nära relation i dag. I övrigt har hon ingen eller väldigt lite kontakt med de som blev kvar.

- Utan terapi skulle det ha varit otroligt svårt att leva ett så bra liv som jag gör i dag.

För Anna-Maria Helsing har musiken alltid betytt oerhört mycket. I och med beslutet att lämna Jehovas vittnen öppnade sig också möjligheten att övergå från att vara violinist till att börja dirigera.

Hålla ihop maskineriet

Efter utträdet kom Anna-Maria Helsing in till Sibeliusakademin i Helsingfors och efter avlagd examen har jobbet som dirigent rullat på. Hon har dirigerat de största orkestrarna i Finland och är flitigt anlitad även i övriga Norden.

Under åren har hon kommit att fascineras allt mer av psykologin runt och bakom en orkester.

- Vi är olika som människor, vi har olika bagage och så sätter vi oss alla i samma rum och gör musik tillsammans. Att få det att löpa smidigt och samtidigt försöka ta varje människa i beaktande är en sporrande utmaning.

Anna-Maria Helsing dirigerar.
Anna-Maria Helsing har ett uselt lokalsinne och ibland resulterar det i mardrömmar. - Jag kan drömma att jag är i ett stort operahus, ser att konserten börjar om tre minuter och inser att jag är i helt fel del av huset. Anna-Maria Helsing dirigerar. Bild: Privat Anna-Maria Helsing

Allra mest njuter hon när hon märker att musikerna vill göra sitt bästa och väcker verket till liv med hjälp av hennes taktfasta ledning.

- Jag får så väldigt mycket när de levererar på högsta nivå, gör fantastiska solon och är engagerade.

För den oinvigda kan det ibland se ut som att musikerna bara tittar ner i sina noter och knappt ser dirigenten. Varför behövs en dirigent?

- För att hålla ihop maskineriet. Till exempel på operan - då har du orkestern nere i diket, kör och solister som springer på scenen, sjunger utantill, fastnar i gardiner och kommer för sent av alla möjliga anledningar. Då är det viktigt att det finns någon som ger orkestern all den information den behöver för få musiken och helheten att sitta ihop.

Även om det aldrig har varit något aktivt val har Anna-Maria Helsing kommit att bli en förebild i och med sin karriär. Trots att vi skriver 2019 i kalendern är kvinnliga dirigenter i klar minoritet.

Har man aldrig sett en kvinna framför en orkester är det svårt att fatta att det skulle kunna gälla mig― Anna-Maria Helsing

Speciellt mycket tänker hon på det i samband med de familjekonserter hon dirigerar. Under en vecka kan upp emot 10 000 barn se henne utföra sitt jobb.

- Då vet de åtminstone att det också är en möjlighet. Har man aldrig sett en kvinna framför en orkester är det svårt att fatta att det skulle kunna gälla mig.

Varför får vi så sällan höra kvinnliga tonsättare när vi går på konsert?

- Det har spelats verk av män i decennier. Det är så den klassiska musiken har sett ut, men nu är det viktigt att vi inte fortsätter på samma sätt för vi vet bättre nu. Vi vet att det genom århundradena också har komponerats verk av kvinnor.

Blir du trött på att diskutera den här könsaspekten bland tonsättare och dirigenter?

- Jag tror att det här är lite samma som med till exempel Pride, det är hemskt tråkigt att det behövs sådana tillställningar. Helst skulle jag vilja att vi inte alls behöver prata om den typen av frågor, men så länge det behövs måste vi vara glada över att det diskuteras.

Hon fortsätter:

- Samma sak gäller jämställdhetsfrågor mellan män och kvinnor. Vi välsignar alla den dag när det inte längre är en sak, när vi inte behöver prata om det och allt fungerar av sig självt. Men så länge det finns en uppförsbacke innan vi är framme så är det bra att vi pratar om det.

Anna-Maria Helsing tillsammans med Daniel Olin i studion.
Anna-Maria Helsing gästar Daniel Olin denna vecka. Anna-Maria Helsing tillsammans med Daniel Olin i studion. Bild: Barbro Ahlstedt Anna-Maria Helsing

Tiden börjar rinna ut. Så fort Anna-Maria Helsing är klar i studion hos Daniel Olin där hon är veckans gäst ska hon sätta sig på tåget upp till Österbotten och musikfestivalen RUSK Kammarmusik i Jakobstad. Från och med nästa år övertar hon det konstnärliga ledarskapet för festivalen.

Det är mycket som händer i hennes liv just nu, många fina erbjudanden och projekt som kommer hennes väg. Men Anna-Maria Helsing försöker sitta lugnt i båten och bara följa med.

- Jag tar det som det kommer och så blir jag alltid otroligt glad när det dyker upp några nya större orkestrar som jag vet kommer utveckla mig.

Anna-Maria Helsing är veckans gäst hos Daniel Olin. Hör hela intervjun med henne söndag kväll 1.12 kl. 20.00 på Yle Fem eller när du vill på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje