Hoppa till huvudinnehåll

Färre födda barn innebär färre mammalådor – men moderskapsförpackningen är lika viktig nu som för 80 år sedan

Ett barn som leker med en bok - i bakgrunden syns mammalådan 2019
Över 90 procent av alla förstagångsföräldrar beställer mammalådan. Ett barn som leker med en bok - i bakgrunden syns mammalådan 2019 Bild: Kela / Veikko Somerpuro moderskapsförpackningar,Baby,moderskapsförpackning 2019

Det föds allt färre barn i Finland och den sjunkande nativiteten märks också tydligt i antalet beställda mammalådor.

Johanna Lainio är affärschef på Raumoföretaget Logistikas Hankinta som distribuerar moderskapsförpackningarna sedan år 2012.

– Det här blir väldigt konkret när man tittar på våra mammalåda-beställningar. Under de senaste sju åren har de sjunkit från cirka 40 000 per år till 31 000.

Att antalet mammalådor minskar innebär ändå inte att den är på väg att försvinna. Lådan är precis lika viktig i dag som när den togs i bruk för 80 år sen.

– Över 90 procent av alla förstagångsföräldrar beställer mammalådan. Totalt sett beställer två tredjedelar av alla föräldrar förpackningen.

Johanna Lainio, Logistikas Hanhinta
Logistikas Hankintas affärschef Johanna Lainio. Johanna Lainio, Logistikas Hanhinta Bild: Yle/Veikko Veivo Raumo,moderskapsförpackningar

För många mammor runt om i världen skulle en sån här låda vara en lyxvara, inte minst det att man får allt från nya kläder till hygienartiklar helt gratis av staten.

– Det här är ett jättebra startpaket. Lådan har allt man behöver. Förstagångsföräldrar vet inte alltid vad man behöver, men här är det redan uttänkt.

Idén har spridit sig till Ukraina, Mexiko och Skottland

År 2017 fyllde den numera internationellt berömda moderskapsförpackningen 80 år. Finlands mammalåda-idé har sedan starten bland annat spridit sig till Ukraina, Mexiko och Skottland.

– Det finns en tradition som går flera generationer tillbaka. För som mamma frågar man ofta sin egen mamma eller mormor. Därför blir mammalådan också ett tydligt bevis på att barnet är på väg.

moderskapsförpackingar
Förpackningen innehåller allt från kläder till hygienartiklar. moderskapsförpackingar Bild: Yle/Veikko Veivo Raumo,moderskapsförpackningar

Årets moderskapsförpackning innehåller 63 produkter. Förpackningen innehåller allt från kläder till hygienartiklar.

En stor skillnad i dag jämfört med tidigare är att dagens föräldrar ställer betydligt högre krav på lådans innehåll.

– Föräldrar är numera väldigt medvetna om vilken typ av kläder de vill ha. Det är också viktigt varifrån kläderna kommer. Jag tror att allt det här kommer synas mer och mer i framtiden.

"Vi har gjort det här med ett stort hjärta"

Vid FPA:s senaste upphandling blev det klart att Logistikas Hankintas från och med nästa år inte längre kommer att distribuera moderskapsförpackningarna.

– Vi har gjort det här med ett stort hjärta och vi förstår hur viktig mammalådan är för många, så visst känns lite sorgset att vi inte får fortsätta med det, men så här fungerar det vid upphandlingar.

En bild på mammlådan 2019 - på bilden syn diverse kläder
Årets moderskapsförpackning innehåller 63 produkter. En bild på mammlådan 2019 - på bilden syn diverse kläder Bild: Kela / Annika Söderblom moderskapsförpackningar,Baby,moderskapsförpackning 2019

FPA gör varje år små förändringar i mammalådans innehåll och utseende. Man har redan länge utvecklat förpackningen så den ska vara mer ekologiskt hållbar.

Men FPA har tidigare också fått kritik av Finnwatch, då det har funnits problem med tillverkningen av en del av innehållet i mammalådan.

SE INSLAGET SOM SÄNDES I TV-NYTT

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland