Hoppa till huvudinnehåll

"Skogsbad borde vara obligatoriskt för varenda kotte!" - Fem saker händer i din kropp som gör att du mår bra

sarah och Johanna står på klippan och tittar ut över havet.
Sarah Grönstrand är på sitt allra första skogsbad. Johanna Sandin på sitt andra. sarah och Johanna står på klippan och tittar ut över havet. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Hangö,johanna sandin

Har du noll koll på skogsbad? Vad är nyttan? Ska man ha med sig simdräkten också? Och var i skogen kan man bada? Du är inte den första som tänker sådana tankar.

Att skogsbada är relativt nytt i Finland. Den första utbildningen till skogsbadsguide började 2018. Skogsbad är så pass nytt att det inte ens finns i svenska akademins ordlista. I Sverige kom skogsbad med på listan på nya ord 2017.

Skogsbad är ett ganska missvisande ord. Det handlar egentligen om att vara på upptäcktsfärd i naturen. Att titta, känna och lyssna. Och uppleva naturen på riktigt nära håll. Naturbad och färgbad beskriver det bättre.

fotat uppifrån så att flera olika små mosspartier syns på en gråsten. Mossorna är i olika gröna nyanser och mossorna är olika mjuka.
Grön, grönare, grönast... fotat uppifrån så att flera olika små mosspartier syns på en gråsten. Mossorna är i olika gröna nyanser och mossorna är olika mjuka. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,mossa,grön,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,sten,skogsbad

- Vi finländare är mycket ute i skogen men då är vi oftast ute och svettas. Det här är ett annat sätt att vara ute i naturen. Det handlar om att stanna upp, vara närvarande och använda sina sinnen. Vi mår bra av det, berättar skogsbadsguide Ilse Klockars.

Vad då skogsbad?

  • Allt började i Japan. Shinrin-Yoku är en japansk term som bokstavligen betyder “att skogsbada”.
  • Det handlar om att gå långsamt i skogen eller naturen och använder alla sina fem sinnen.
  • Skogsbad spred sig från Japan till Amerika och därifrån vidare till Europa. I Sverige känner de flesta redan till skogsbad och nu har de också fått rotfäste i Finland.
  • På 1970-talet märkte myndigheterna i Japan att många friska japaner plötsligt föll ner och dog. Det arbetade nästan all vaken tid. Från åtta på morgonen till midnatt.

    För att råda bot på problemet inrättades terapiskogar där människorna skulle ta in skogsatmosfären. Fortfarande bekostar staten speciella skogsbadplatser som fungerar som terapeutiska centrum.

Tre något fundersamma, men ivriga skogsbadare har tagit sig till klipporna på den norra sidan av Hangö udd för att vara med om ett skogsbad. Det är en disig novemberdag men snart kommer ett grönare november att visa sig.

- Det här är skönt, skönt, skönt. Jag har svårt att slappna av så jag behöver en handledd avslappning. Att sitta ner och stirra ut över havet är meditativt men då irrar mina tankar på ett helt annat sätt än då någon annan säger åt mig vad jag ska göra, berättar Johanna Sandin.

Sarah Grönstrand och Johanna Sandin står på klipporna med ryggen åt och tittar ut mot dimmigt hav.
"Tankarna irrar omkring så jag behöver handledning för att slappna av, anser Johanna Sandin. Sarah Grönstrand och Johanna Sandin står på klipporna med ryggen åt och tittar ut mot dimmigt hav. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,klippor,Hangö,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking) effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients.,hav,johanna sandin

Varför ska vi skogsbada?

Känner du dig stressad? Då kan skogsbad vara lösningen.

Stress och stressrelaterade sjukdomar är ett globalt problem. Allt fler söker svar i naturen. Forskning har bevisat att vi mår bra av att vistas i naturen.

Jag var stressad innan men nu är jag avslappnad och lugn.― Johanna Sandin, skogsbadare

Sibbo har som första kommun i Finland gått in för att ta patienter ut i skogen iställer för att ge dem medicin. Skogsbad är förebyggande och minskar risken för att bli sjuk.

Bild på trädgren med japanska tecken som betyder shinrin yoku.
Det handlar om att se detaljerna. Shinrin yoku med japanska skrivtecken. Det första tecknet står för en stor skog. Det andra för en liten skog och det tredje för bad. Bild på trädgren med japanska tecken som betyder shinrin yoku. Bild: Yle/ Lone Widestam Skog,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking) effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients.,Gren,skogsbad

Egentligen är det inte så konstigt att vi njuter av att gå på klipporna och titta ut över havet. Det har med vårt ursprung att göra. I naturen slappnar vi av och andningen blir lugnare. Vi behöver naturen.

Varför mår du så bra av skogsbad? Det finns minst fem effekter:

Forskare har tagit reda på vad som händer när vi slappnar av i skogen.

De har mätt blodtryck, puls och hjärtfrekvens, studerat hur immunförsvaret påverkas och mätt halterna av stresshormoner i saliv och urin.

Det här är effekterna:

1. Stärkt immunförsvar. Antalet naturliga mördarceller, som bekämpar tumörer och infektioner ökar.

2. Lägre blodtryck. Redan tjugo minuter i naturen sänker ditt blodtryck. Skillnaden märks redan efter en dags skogsbad och kvarstår upp till fem dagar.

3. Mindre stress. Du får minskad aktivitet i det sympatiska nervsystemet - den del av din hjärna som påverkas av stress.

4. Bättre kognitiv förmåga och mer kreativitet.

5. Minskad ångest.

Allt detta leder till minskad belastning på sjukvården.

Fast skogsbad är en lugn aktivitet använder du ändå hela kroppen. Då du går på stigen känner du roten under foten, du rör med fingrarna på den mjuka och fuktiga mossan. Du tittar på den knottriga tallbarken och kanske smakar du på stensötan.

Du fokuserar på något annat än dig själv. Och det är det här som hjälper många med ångest. Det är både en neurologisk och kroppslig process.

Närbild på mossa. Och bruna asplöv.
Har du studerat mossan så här nära förut? Och upptäckt alla fina former? Närbild på mossa. Och bruna asplöv. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,mossa,grön,Asp,skogsbad

Vila huvudet, inte kroppen

Då du efter en tung arbetsdag kastar dig på soffan vilar kroppen. Men inte huvudet. Allra minst om du knäpper på telefonen. Dina tankar snurrar på. Skogsbadet får dig att stanna upp. Är du stressad innan är stressen som bortblåst efteråt.

Och kanske det allra häftigaste - du behöver egentligen inte göra någonting. Du behöver varken anstränga dig, flåsa eller bli svettig. Det är naturen och skogen som sköter allting och gör jobbet för dig. Din uppgift är bara att vara.

Närbild av en smal stam där det växer ljusgrön och mörkgrön mossa.
Att bara vara, hur kan det vara så svårt? Men då kanske du hittar detaljerna. Närbild av en smal stam där det växer ljusgrön och mörkgrön mossa. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,träd,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,mossa,grön,Gren,skogsbad

Det ironiska i det hela är att du bara behöver vara - ändå är det den svåraste biten. Att stanna upp. Bara observera naturen. Lyssna, titta och känna. Det är här skogsbadsguiden kommer in i bilden.

- Vi är alltid på väg någonstans, säger Ilse Klockars. Vi har ett väldigt prestationsinriktat samhälle. Vi har mer välstånd än vi nånsin haft. Bättre mat, finare hus, större bilar och ändå mår vi sämre än vi någonsin har mått. Både psykiskt och fysiskt.

Ilse Klockars iklädd orange jacka tittar in i kameran och ler. Hon lutar mot en tall vid sandstranden i Hangö.
Ilse Klockars är vildmarksguide, journalist och nu också pinfärsk skogsbadsguide. Ilse Klockars iklädd orange jacka tittar in i kameran och ler. Hon lutar mot en tall vid sandstranden i Hangö. Bild: Yle/Lone Widestam Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking) effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients.,Hangö,ilse klockars

Vi lever också alltmer våra liv inomhus.

- Jag läste en undersökning om att europeer tillbringar 90 % av sin tid inomhus. Det är ju galet, säger Klockars.

Långsamt = jobbigt

Under skogsbadet görs olika övningar för att kunna vara här och nu. Skogsbadet börjar med att vi ska gå långsamt.

- Det är jättejobbigt att gå långsamt. Så här långsamt går jag aldrig, småler Johanna Sandin.

Johanna Sandin går på klippan. Hon tittar neråt. Havet syns i bakgrunden.
Det är förvånansvärt svårt att gå långsamt. Johanna Sandin lyckas ändå till slut. Johanna Sandin går på klippan. Hon tittar neråt. Havet syns i bakgrunden. Bild: Yle/Lone Widestam Hangö,hav,havet,november,naturen,strandpromenad,medvetenhet,Mindfulness,johanna sandin

Att gå riktigt långsamt lyckas ändå till slut. Under skogsbadet stannar vi upp, blickar ut över havet och lyssnar. Vi lägger oss också under ett valfritt träd och tittar.

- Jag tyckte om att lyssna och söka efter ljud. Och att titta på detaljer. Då får jag aktivt tankarna helt bort från allt annat och har en skön uppgift att fokusera på, berättar Johanna Sandin.

Sarah Grönstrand ligger raklång under en tall.
Naturen sett ur ett annat perspektiv. En annan syn uppstår då du spanar upp mot himlen genom grenarna. Sarah Grönstrand ligger raklång under en tall. Bild: Yle/Lone Widestam Hangö,november,naturen,träd,Skog,Mindfulness,mindfulnessmeditation,medveten närvaro,medvetenhet,Sarah Grönstrand

- Bäst lyckades jag vara här och nu då jag låg under trädet, berättar Sarah Grönstrand som upplever sitt allra första skogsbad. Om jag står tänker jag lätt på annat.

Många tänker på att krama träd när de hör ordet skogsbad. Och jo, att gå riktigt nära träd och krama deras bark anses faktiskt ha hälsofrämjande effekt. Trädet tror att det attackeras, känner sig klämt och utsöndrar läkande substanser.

Fullt av kvistar och grenar. Det ser ut som ett nätverk. Träden sett nerifran då du ligger pa marken.
Har du testat på att lägga dig på marken och titta uppåt? Så här kan det se ut då. Fullt av kvistar och grenar. Det ser ut som ett nätverk. Träden sett nerifran då du ligger pa marken. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,träd,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,skogsbad

Grönt är skönt

Men visste du också att den gröna färgen ger en trygghetskänsla? Att det är viktigt att vi kan uppfatta grönt?

- Det sägs att människan och människans öga lättast uppfattar grönt och olika gröna nyanser. Forskning visar att där det finns något grönt uppfattar vi instinktivt att det finns vatten. Och finns det vatten, finns det möjlighet för oss att leva där och sannolikt hittar vi mat. Vi söker oss till grönt av naturliga skäl och vi mår bra av det. Inte så konstigt att vi mår bäst i en naturlig miljö, berättar Klockars.

Ligger i ljungen under en tall.
Ett alldeles eget träd. Ligger i ljungen under en tall. Bild: Yle/Lone Widestam naturen,träd,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking) effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients.,ligga under ett träd

En regnsjuk och dimmig novemberdag visar sig vara en perfekt dag för ett skogsbad. November visar en avskalad variant av skogen. Ljuset är mjukt och alla gröna färger stiger fram.

- Novemberskogen är vacker på ett annat sätt än under sommaren, tycker Sarah Grönstrand. Skogen är aldrig grå, det finns mossa på både träd och stenar. Förutom en massa olika gröna nyanser hittade jag rött, vitt, brunt, grått och enstaka gula löv.

Vitmossa som skimrar i rött.
Vitmossa i grönt och rött. Vitmossa som skimrar i rött. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,mossa,grön,vitmossor,skogsbad

Skogsbada nästan var som helst

Var du skogsbadar spelar ingen roll. Du behöver inte gå till ett naturskyddsområde eller åka flera kilometer till den gamla skogen. Du kan bara gå ut på bakgården, till den närmaste parken eller till stranden.

Välj gärna en plats där du känner dig trygg. Och att du tycker om platsen du väljer. Men det allra viktigaste är att du tar dig tid att gå ut i naturen.

Klippor och du ser över ett dimmigt och grått hav. Ljung växer i förgrunden.
Vyn då du skogsbadar i Hangö. Klippor och du ser över ett dimmigt och grått hav. Ljung växer i förgrunden. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Hangö,Furunäs,havet,Skärgården,skärgård,klippor,skogsbad

Det går till och med att skogsbada inomhus. Vi är så starkt förbundna med naturen att vi mår bra fast vi inte själv befinner oss i naturen.

- Jag har skogsbadat inomhus tillsammans med en pojke och hans mamma. Då lyssnade vi på vågljud, kände på snäckor och stenar, berättar Klockars.

Ilse Klockars skulle gärna se att också äldre får skogsbada. Då skulle hon ta in element från naturen.

- Doften av blommor, en stickig gran eller kåda skulle säkert återkalla känslor och minnen från barndomen, menar Klockars.

En björk ligger på marken, har hål i nävern. Mossa och bruna löv ligger omkring.
Det kryllar av färger i novemberskogen. En björk ligger på marken, har hål i nävern. Mossa och bruna löv ligger omkring. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,träd,Skog,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,mossa,grön,björk,skogsbad

Du vill kanske inte äta ärtsoppa till middag varje dag. Skogsbad fungerar på samma sätt. Precis som det finns tennishall, yogasal och simhall så finns det olika rum i naturen. Du kan byta plats beroende på humör.

Naturen låter, känns, doftar och ser olika ut beroende på om du är på stranden, bakgården eller mitt i skogen. Det är ett ypperligt sätt att aktivera dina sinnen.

- Jag har en skön känsla i kroppen. Skogsbad borde vara obligatoriskt för varenda kotte, avslutar Johanna Sandin.

Sarah Grönstrand ligger raklång under en tall. Många knotiga rötter syns på marken.
Att ligga under ett träd var så häftigt att vi tar det en gång till. Sarah Grönstrand ligger raklång under en tall. Många knotiga rötter syns på marken. Bild: Yle/Lone Widestam november,naturen,Mindfulness,medveten närvaro,medvetenhet,Skogen,klippor,Hangö,Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review.,Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking) effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients.,Sarah Grönstrand

Artikeln är skriven utgående från intervju med skogsbadsguide Ilse Klockars, Boken Shinrin-yoku - Bli friskare & lyckligare med natur- och skogsterapi och boken Shinrin yoku - Bli lugn och harmonisk med natur- och skogsterapi samt webbpatsen shinrin-yokusweden.se

Här hittar du mer information om naturens påverkan på människan.

Läs också

Natur

Vi drar till skogs registrerade 775 996 skogsbesök under två veckor!

Här har flest skogsbesök gjorts

  • Harsyran är vintergrön

    De syrliga bladen kan ätas året runt.

    Många har smakat på harsyrans syrliga blad. De innehåller oxalsyra som också finns i rabarber. Bladen är klöverlika, trebladiga och man kan äta dem året runt, för de är vintergröna. Bladen är omvänt hjärtlika bladen viker ihop sig när det blir kväll, men också när det regnar. Därför har man kallat harsyran för skogarnas barometer. Den fina, lilla blomman uppenbarar sig i april-juni.

  • Häggen är släkt med rosen

    Väldoftande blommor men stinkande bark.

    Häggen blommar i maj-juni. Blomdoften är förtrollande och man kan känna igen den på långt håll. Häggens bark, trä och blad luktar däremot illa, vilken man märker om man plockar en häggbukett - händerna får en kännspak odör. Lukten påminner lite om bittermandel. Också djuren lägger märke till lukten.

  • Bofinken, en energisk sångare

    Bofinken sjunger en fallande drill med sluttrudelutt.

    Bofinkens ljudliga sång hörs nästan över allt om våren. De första bofinkarna anländer i mars. Sången börjar man oftast höra i april. Ibland övervintrar bofinken i Finland. Bofinken, Fringilla coelebs, och lövsångaren, Phylloscopus trochilus, är de två vanligaste fågelarterna i Finland. Kännetecken: Bofinken är lätt att känna igen på sina dubbla vita vingband.

  • Vildsvinen blir vanligare i Västnyland

    Ändå så gott som omöjligt att säga hur många de är.

    Vildsvinsobservationerna har blivit vanligare på sistone, men det är så gott som omöjligt att säga hur många individer vi har i Västnyland. Det menar Mikael Wikström, som är specialplanerare vid Finlands viltcentral.

  • Allemansrätten - våra rättigheter och skyldigheter i naturen

    I Finland har vi en synnerligen omfattande allemansrätt.

    I Finland har vi en synnerligen omfattande allemansrätt. Den tillåter oss att röra oss fritt i naturen, plocka svamp och bär, tälta och meta. Allemansrätten berör i princip alla människor som bor eller vistas här. Vet du vilka dina rättigheter och skyldigheter är?

  • Lokalt live: Hagabäckens rör rasar in och signalkräftan invaderar bäckens nedre lopp

    Vi sänder live kl. 15.15 och 16.00 på måndagen.

    Hagabäcken är en öringbäck mitt i centrala Helsingfors - men fiskarna hotas av giftiga utsläpp, invasiva arter och av att rören som bäcken leds genom håller på att falla sönder. Klockan 15.15 tar vi en titt på röret vid Krämertsskogsvägen och en spricka i den - 16.00 jagar vi signalkräftor i Köpingsparken.

  • Så här odlar du svamp hemma

    Den gråa ostronskivlingen är en bra nybörjarsvamp.

    Vad smakar ostronskivlingen? Hur mycket ljus behöver svampen? Och hur ofta kan jag skörda? Robin Libäck, självlärd expert inom mykologi, hjälper dig att komma igång med svampodlingen där hemma.

Nyligen publicerat - Natur