Hoppa till huvudinnehåll

Nödcentralens nya datasystem kräver fortsatta justeringar - "det har varit en jobbig period"

Alarmcentralen vid Vasa nödcentral.
Alarmcentralen vid Vasa nödcentral. Bild: Yle/Kati Enkvist nödcentraler,vasa nödcentral

Personalen vid nödcentralen i Vasa har haft mycket att lära sig då hela datasystemet har bytts ut. Hittills har man varit nöjda, men systemet ska ännu justeras och finslipas.

Nödcentralen i Vasa tog i mars i bruk det nya datasystemet Erica vilket ledde till att antalet brådskande A- och B-uppdrag ökade kraftigt.

Yle Österbotten har tidigare rapporteratom att det här ledde till att insatstiderna blev längre.

Erica, som är ett rikstäckande nätverksbaserat system, används av nödcentralsverket, polisen, räddningstjänsten, social- och hälsovården samt gränsbevakningen.
 
Kai Paldanius, biträdande chef vid Österbottens nödcentral, påpekar att det handlar om myndigheternas egen produkt som kräver fortsatt arbete.

- När man skapar något nytt och datoriserar det så krävs det oftast att systemet finslipas, säger Paldanius.

Kai Paldanius från Österbottens nödcentral.
Kai Paldanius Kai Paldanius från Österbottens nödcentral. Bild: Yle/ Malin Hulkki nödcentraler,kai paldanius

Ökningen i antalet brådskande uppdrag beror inte på att akutfallen skulle ha blivit fler. Utan på hur det nya systemet tolkar den information som matas in.

- Vi kan inte påverka det här så mycket från nödcentralens sida, men man arbetar hela tiden för att effektivera och förbättra systemet, säger Paldanius.

Det är viktigt att komma ihåg att inget system funkar fullständigt i början, det behöver alltid justeras.― Kai Paldanius

"Jobbig period"

Det nya systemet möjliggör bland annat att nödsamtal på sikt kan tas emot vid vilken som helst av landets sex nödcentraler.

Paldanius säger att antalet A-uppdrag är justerade och ligger nu på en god nivå men att fortfarande krävs arbete med justeringarna för B-uppdragen som är en aning höga.

- Det är viktigt att komma ihåg att inget system funkar fullständigt i början, det behöver alltid justeras, säger han.

Att övergå till ett nytt datasystem beskriver Paldanius som en jobbig period. Personalen har haft intensiva skolningar och mycket nytt att lära sig. Trots det är flera nöjda med det nya systemet.

- Jag och flera andra tycker att det har funkat bra, och bättre blir det för varje dag, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten