Hoppa till huvudinnehåll

Pendlande Kimitoöbo: "Det sämsta med att pendla är de höga bilkostnaderna"

fortkörning
Många åbolänningar spenderar flera timmar per vecka i bilen på vägen från och till jobbet. fortkörning Bild: Yle/Amanda Bieber fartdåre

Kostnaderna. Det är den sämsta biten med att pendla. Det säger Kaj Guseff, en av de åbolänningar som svarade på Svenska Yles enkät om pendling i Svenskfinland.

Han jobbar som försäljningschef inom försäkringsbranschen och pendlar från hemmet i Vestlax på Kimitoön till jobbet i Ekenäs.

- Det är en dyr hobby om man börjar räkna vad det kostar per år att pendla 150 kilometer per dag. Om man tänker på den summa som går till bränsle, bilservice och däck. Det är det som är det värsta.

Värdeminskningen är också stor på en bil, som man kör mycket med under ett år, fortsätter Guseff.

- Även om man får dra av resekostnader på beskattningen så kompenserar det inte alla kostnader.

Radion och telefonsamtal håller sällskap under den långa arbetsresan

Av de åbolänningar som svarade på Yles enkät pendlar de flesta mellan Åboland och Västnyland.

Att lyssna på radio, podcaster, musik och ljudböcker - det är några knep som de åboländska pendlarna tyr sig till för att få tiden att gå på vägen från och till jobbet.

Under arbetsresan gäller det att koncentrera sig på att köra, men Guseff brukar exempelvis också föra en del telefonsamtal i bilen.

- Jag brukar lyssna på radio. Det är också vanligt att en del av arbetsresan går till att tala i telefon.

Varierande väglag mellan Kimitoön och Raseborg

Majoriteten av de åbolänningar som svarade på enkäten kör med bil till jobbet. Så är det också för Kaj Guseff. Kollektivtrafik är inte en möjlighet för honom och därför hoppar han i bilen varje morgon.

Arbetsresan tar ungefär en dryg timme ena vägen, beroende på hur vädret ser ut. Vägunderhållet får både ris och ros av Guseff.

- Den första sträckan från Vestlax till Kimito kan vara i väldigt dåligt skick om det har snöat mycket. Sedan blir väglaget bättre då man kör mot Bjärnåhållet och sedan kan det igen vara mer varierande på sista sträckan mellan Bjärnå och Ekenäs. Den är också väldigt livligt trafikerad och med mycket tungtrafik, säger Guseff.

Det gäller alltså att vara fokuserad under bilfärden också på grund av alla de hjortdjur som rör sig på vägarna, fortsätter Guseff.

- Det sker en hjortkrock nästan dagligen mellan Bjärnå och Raseborg.

Finns det fördelar med att pendla?

Men finns det något positivt med att pendla? Frågan får Guseff att skratta till då han funderar på saken. Men visst kan vyerna vara vackra, när det inte regnar och är mörkt.

- Man får njuta av olika väderförhållanden. Det är otroligt vackert under många morgnar. Exempelvis kommer man nog ihåg måndagsmorgonen den här veckan, då det var så ljust då det hade snöat, berättar Guseff.

Höjningar i bränsleskatter påverkar pendlarens vardag

Men hur kunde pendlarens vardag underlättas?

Ja kortare avstånd till jobbet, en ljusare vinter med mindre halka på vägen och fler bussturer i bekväma bussar finns på önskelistan bland de åboländska pendlare, som svarade på enkäten.

Jag brukar lyssna på radio - det är också vanligt att en del av arbetsresan går till att tala i telefon

Kaj Guseff hoppas att arbetslivet överlag skulle främja möjligheterna att jobba på distans, så att man inte skulle behöva pendla i lika stor grad.

Enligt Guseff är det dyrt att pendla med egen bil om man tar hänsyn till exempelvis bil- och bränsleskatter. Därför kommer regeringens planer på att höja bränsleskatterna synas i plånboken, konstaterar Guseff.

- Nu vill staten höja på bränsleskatten och minska på möjligheterna till skatteavdrag på resekostnader då man kör med egen bil. Jag hoppas också på morötter i den här frågan, inte bara piska, säger Guseff.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland