Hoppa till huvudinnehåll

USA hotar Frankrike med tariffer som straff för skatt på digitaljättar - viner, ostar, smink och handväskor ska beläggas med strafftullar

Vinskörd i Frankrike.
Franska vinproducenter här till dem som kunde ta stor skada av amerikanska tariffer. Vinskörd i Frankrike. Bild: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO vindruva,viner,Skörd,Frankrike

Beslutet att beskatta digitaljättarnas vinster i Frankrike kan leda till tariffer på franska exportvaror till USA. Tariffhotet väcker farhågor om ännu en handelskonflikt, då flera länder planerar liknande skatter.

USA planerar att införa tariffer på upp till 100 procent på en rad franska exportvaror som svar på den franska så kallade digitalskatten.

Tarifferna skulle gälla en rad varor med ett exportvärde på upp 2,4 miljarder dollar.

Bland annat franska mousserande viner, ostar, kosmetika och handväskor.

Tarifferna skulle slå hårt mot flera franska storföretag och mindre producenter.

- Det här beslutet sänder en tydlig signal om att USA vidtar åtgärder mot skatter som diskriminerar eller lägger obefogade bördor på amerikanska företag, sade USA:s handelsrepresentant Robert Lightizer.

Skatter där vinster uppstår

Den franska digitalskatten gäller sammanlagt kring 30 företag, av vilka största delen har sina högkvarter i USA.

Företag som har en vinst på över 25 miljoner euro i Frankrike och omsätter över 750 miljoner euro globalt ska betala en tre procents skatt på vinster från vissa digitala tjänster.

Enligt president Emmanuel Macrons regering är skatten rättvis, då skatter borde betalas där vinsten uppstår och inte bara i det land där bolagen har sina högkvarter.

Google, bild från 2011
Bland annat Google, Facebook och Amazon berörs av den franska skatten. Amazon har redan höjt sina avgifter i Frankrike med tre procent för att svara på skatten. Google, bild från 2011 Bild: EPA/JOHN G. MABANGLO alphabet

Enligt regeringen Macron är resultatet annars bara att de globala digitaljättarna utarmar och slår ut lokala konkurrenter.

USA:s finansministerium anklagar ändå Frankrike och EU för protektionism.

Bland annat Österrike och Italien har redan, och flera andra länder överväger, liknande skatter på digital försäljning.

- Handelsrepresentationen lägger nu fokus på den ökande protektionismen bland EU-länder som orättvist riktar sig mot amerikanska företag, vare sig det gäller digitalskatter eller andra försök att pressa ledande amerikanska bolag inom digitala tjänster, sade Lightizer.

Frankrike införde skatten efter att försök att få till stånd en liknande skatt inom hela EU strandade.

Nya handelskrig befaras

Medan de nya tarifferna har fått stöd bland annat politiker och den amerikanska it-sektorn har den också gott om motståndare bland olika handelsorganisationer.

Den amerikanska handelskammaren, US Chamber of Commerce, har varnat för att tarifferna mot franska exporter kan leda till ett nytt handelskrig.

- Det skulle kunna leda till en upptrappning där flera rundor av tariffer och andra åtgärder avlöser varandra och kunde utgöra ett allvarligt hot tillväxten och arbetsmarknaden i USA, skrev handelskammaren.

Franrike har sagt att skatten kan avskaffas om en liknande skatt kan införas på EU-plan eller genom en ännu större internationell överenskommelse.

Tanken är att om till exempel EU som helhet inför skatter på digitala tjänster där vinsterna uppstår skulle straffåtgärder mot hela unionen då bli för skadliga för att sättas i verket.

USA har inte ännu slagit fast när tarifferna mot Frankrike ska träda i kraft.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes