Hoppa till huvudinnehåll

Karleby satsar på nytt varumärke – Karlebyborna ska få påverka

Stadsdirektör Stina Mattila i Karleby.
Stadsdirektör Stina Mattila i Karleby. Stadsdirektör Stina Mattila i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,mattila

Karleby stad ska få ett nytt varumärke under nästa år. Enligt stadsdirektör Stina Mattila handlar det om allt från en ny slogan till nya logon och marknadsföringskampanjer.

Däremot påpekar hon att staden inte håller på att göra om sitt vapen. Enligt Mattila har stadens logo för 400-årsjubileet nästa år vållat en del huvudbry bland invånarna.

- Folk har trott att vi ändrar vårt vapen med 400 års logon - men det gör vi alltså inte, säger Mattila.

I jubileumsårets logo finns en tjärtunna men den ser inte likadan ut som på stadens vapen.

Logon för Karleby 400 år.
Jubileumsårets logo. Logon för Karleby 400 år. Bild: Karleby stad. Karleby,jubileum

Ska vara äkta och beskriva Karleby

Mattila påpekar att varumärkesstrategin handlar om hur Karleby ska synas ute i världen.

- Och allt börjar med att vi vill höra Karlebyborna, de ska få delta.

Enligt Mattila är det Karlebyborna själva som vet vad som hör ihop med Karleby.

- Det ska vara äkta branding, det får inte vara nåt vi inte känner är vårt. Något som beskriver oss och känns som vårt eget.

Leende Karleby eller modiga Karleby

Karleby förnyar också sina webbsidor. Tidigare har Karleby bland annat marknadsfört sig som Leende Karleby och Barnens stad.

Jubileumsårets tema är Rohkene! Eller Våga! och i bland med tillägget Våga! Lyckan kommer nog.

Varumärkesstrategin ska vara klart i september nästa år. Det är företaget Kaski Agency som gör jobbet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten