Hoppa till huvudinnehåll

Kolumn: Den nya generationens invandrare - vad händer med barn mellan kulturer?

Kolumnisten Haneen Jameel står och ser in i kameran. Knäppta händer
Haneen Jameel Kolumnisten Haneen Jameel står och ser in i kameran. Knäppta händer kolumnister,haneen jameel

Hur ser barndomen ut för barn som flyttat till Finland, vilka problem möter de i ett land där barns rättigheter respekteras genast då de fötts? I sin förra kolumn skrev Haneen Jameel om barns lidande i hennes hemland Irak, här om barn i hennes nya hemland, Finland.

Hur uppfostrar invandrare sina barn i ett land, där stor frihet råder?

Hur hittar man rätt balans i sin uppfostran och hur undviker att hamna i kläm mellan kulturskillnader?

Borde barn fostras med hård disciplin och övervakas strängt?

Eller borde man lita blint på barnen och låta dem pröva på saker som faller dem in?

Vilken plats skall religiösa uppfattningar, traditioner och normer ha?

Jag talar inte om mina egna erfarenheter, jag har ännu inte barn, men själva tanken på att uppfostra barn i framtiden skrämmer mig redan nu.

Jag tänker på de svårigheter som jag vet att en del arabiska eller muslimska familjer har erfarenhet av då det gäller pojkar och i synnerhet flickor.

Tradition mot vardag

En del av de här familjerna vill uppfostra barnen efter samma mönster som de själva blivit uppfostrade i hemländerna.

Där finns både för- och nackdelar.

Det positiva är att barnet blir bekant med föräldrarnas kultur; visst skulle det ju vara bra att känna gemenskap med det land där den största delen av ens släkt bor.

Kulturer är också bra att känna till på ett allmänt plan, inte minst föräldrarnas kultur.

Den negativa sidan av en sådan uppfostran är, att ett för stort fokus på föräldrarnas kultur kan resultera i att barnet inte förstår det samhälle det lever och växer upp i.

Flickornas roll

Det här kan innebära att åtminstone en del av föräldrarna inte lyckas skapa en känsla av trygghet och balans - hur skulle de ens kunna det då de inte själva känner att de lyckats väga jämnt mellan kulturerna.

Finland är ett fint land att växa upp i, i synnerhet med tanke på skola, hälsovård och samhällelig trygghet.

Det kan ändå ibland uppstå motstridigheter med de traditioner som föräldrarna vuxit upp med. Det finländska samhället är öppnare än på vårt håll.

Senast då grundskolan börjar, då barnet lär sig nya saker, börjar det få influenser av det finländska samhället. De kan se lite annorlunda ut än det man fått lära sig hemma.

Kanske börjar barnet fråga ett och annat av föräldrarna, som känner sig osäkra och oroliga.

I det här skedet är det lätt hänt att mamma enklare än förut börjar skrämma sina döttrar och rabbla upp samma religiösa och kulturella tankar, som hon själv en gång översköljts av:


Skäms! Det är fel! Synd! Opassande!

"En flicka är vacker då hon är blyg, tyst och gudsfruktande. Du är ju en flicka, inte får du leka med pojkar!"

En flicka måste komma hem tidigt. Det passar inte för en flicka att sova över hos en kompis:

Du och din bror är olika saker, jämför dig inte med honom, han är en pojke

Det är då som motstridiga tankar dyker upp i flickors huvud, då hon i skolan lär sig jämlikhet och rättvisa, att flickor och pojkar är jämställda, att ingen religion är rättare eller bättre än en annan.

Att bära duk - hur påverkar det beteendet?

Det finns föräldrar som försöker tvinga sina flickor att bära hijab redan i ung ålder, eftersom de vill så religiösa principer i flickorna.

Också då samma principer inte gäller pojkarna.

Jag kritiserar inte hijab i sig, Finland är ju ett fritt land, men för vissa känns det, att bära huvudduk, som något som kränker barns rättigheter.

En ung flicka är inte färdig att fatta ett sådant beslut självständigt.

Att börja använda hijab som ung påverkar flickans beteende. Hennes självsäkerhet bågnar och hon kan bli tillbakadragen.

Sonila Naziri visar hur man knyter en hijab. Modellen är Anne-Lie Nyman.
Hijab - inte en svart-vit fråga Sonila Naziri visar hur man knyter en hijab. Modellen är Anne-Lie Nyman. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist naziri

Jag lade märke till det här då jag gjorde arbetspraktik i en grundskola.

Jag påstår inte att vår kultur i sig skulle vara felaktig, tvärtom är jag stolt över den arabiska kulturen, men jag anser att tajmingen blir fel då vi lär flickor att älska Gud innan de älskar sig själv.

Vi lär flickor vara rädda för samhället innan de lär sig frukta Gud.

Vi lär flickor att känna skuld då de gör något fel, fast vi borde lära dem att lära sig av sina misstag.

الجيل الجديد من المهاجرين

ذكرت في العمود السابق معاناة اطفال بلدي في العراق وصعوبة الحياة في بلد لم تنطفىء نيران الحرب فيه بعد. اما اليوم سأتطرق الى الحديث عن طفولة ابناء المهاجرين في فنلندا والذين تختلف معاناتهم بشكل تام في بلد يضمن للاطفال حقوقهم منذ اللحظات الاولى للولادة.
كيف يربي المهاجرين ابنائهم في ارض فيها مساحات كبيرة من الحرية؟ كيف يسيطر المهاجرين على اتزان اولادهم وحفظهم من الضياع بين ثقافتين مختلفتين كليا! هل الحبس والعنف حل؟ ام اعطائهم الثقة المطلقة في تجربة كل ما يحلوا لهم؟ ماذا عن القيم الدينية والعادات والتقاليد العربية؟
اليوم لا اتكلم عن تجربة شخصيا فلم ارزق بطفل بعد ولا انكر القلق والخوف الذي يسكنني بمجرد التفكير بتربية اطفالي في المستقبل! ساتحدث عن معاناة بعض العوائل العربية والمسلمة مع ابنائهم و بناتهم بشكل خاص.
يحرص البعض من العوائل على تربية الاطفال على النهج الذي نشأ وكبر عليه الابوين في البلدان العربية التي قدموا منها وهذا الامر يحمل جانبين الجانب الايجابي منه هو من الجميل ان يطلع الطفل على ثقافة بلده الام فلا بد وان يشعر بالانتماء الى البلد الذي تعيش فيه عائلته الكبرى من اقاربه بالاضافة الى ان التعرف على الثقافات المختلفة امر مهم كيفما اذا كانت ثقافة بلده الام؟ واما الجانب السلبي لتلك التربية هو المبالغة بزرع تلك الثقافة لدرجة نسيان وتجاهل المجتمع من حولهم!
هذا الامر قد يؤدي الى اخفاق بعض الاباء والامهات في خلق توازن داخل اطفالهم كيف لا وهم في الاساس لا يعرفون الطريق لايجاد ذلك التوازن في انفسهم.
البيئة هنا مهيئة بشكل جيد جدا من ناحية التعليم الصحة والضمان الاجتماعي ولكنها بيئة تتضارب نوعا ما مع العادات والتقاليد العربية والاسلامية التي نشئ وتربى عليها الجيل الاقدم من الوالدين, المجتمع هنا اكثر انفتاحا من مجتمعاتنا.
منذ دخول الاطفال الى المدرسة الابتدائية يبدأ تأثير ثقافة المجتمع الفنلندي على الاطفال حيث يُزود الاطفال بمعلومات جديدة ومختلفة بعض الشي عن التي يتلقونها في المنزل. تنكعس بالظهور من خلال تساؤلات الاطفال للابوين ومن هنا يدخل الاهل في حالة انذار وقلق. تبدأ الام ببذل جهد مضاعف على البنات من خلال ثقافة الترهيب والتخويف الديني والمجتمعي الذي كان يمارس على الام نفسها في طفولتها فهذا عيب وذلك حرام وهذا لا يجوز! جمال الفتاة في حيائها وصوتها المنخفض ومخافة الله في حشمتها. انتِ فتاة لا تلعبي من الاولاد, انتِ فتاة عودي الى المنزل باكرا, انت فتاة لا يمكنكِ المبيت عند صديقتكِ. انتِ مختلفة عن اخيكِ تماما لا تقارني نفسكِ به فهو ولد!
هنا يبدأ الاضطراب داخل الفتاة فما تتعلمه في المدرسة من المساواة والعدل في كل شي لا فرق بين الولد والبنت لا يوجد دين اقل اهمية من الاخر ولا يوجد دين صحيح ودين اخر في ضلالة!
يحاول بعض الاباء والامهات فرض الحجاب على صغيراتهم من البنات في عمر مبكر جدا رغبة منهم في زرع مبادئ الدين داخل الطفلة الشي الذي لا يطبق مع الاولاد! لا انتقد هنا الحجاب فنحن في بلد يكفل جميع الحريات ولكن قد يجده البعض انتهاك لحرية الاطفال فهن لسن مخيرات على ارتدائه ولا يعين ذلك بعد! الحجاب في سن مبكرة قد يؤثرعلى سلوكيات الطفلة وقد يقلل من الثقة بالنفس وبالتالي الانعزال هذا ما لاحظته من خلال فترة تدريبي في احدى المدارس الابتدائية. لا اقول ثقافتنا خاطئة على العكس فأنا اعتز بثقافتي العربية ولكن اعتقد مشكلتنا التوقيت الخاطئ فنحن نعلم اطفالنا حب الله قبل حب انفسهم ومخافة المجتمع قبل الخوف من الله والشعور بالذنب عند ارتكاب الاخطاء بدلا من التعلم وعدم تكرار الخطأ ذاته ولوعكسنا ما نعلمه لابنائنا ستكون النتيجة رائعة, فحب النفس والثقة بها يولد حب وعطاء لمن حولنا.
اميل دوما للحديث عن الفتيات والمرأة في كتاباتي رغما عني لا اعلم هل لاني امراة ام لاني عانيت من ضغوطات المجتمع منذ صغري حتى كرهتها.
مرحلة المراهقة هي من اصعب مراحل التي يمر بها الاطفال بشكل عام حول العالم. فالمراقبة المبالغ بها من قبل الاهل والناتجة عن حب وحرص قد تتسبب الى نفور الاطفال من الاهل واللجوء الى مؤسسات حماية الاطفال والتي بدورها تعطي الاطفال حقوق و حريات قد لا يكون الاولاد على استعداد تام لها مما يجعل بعض الاطفال يسيئون استخدام تلك الحرية الكبيرة مقارنة باعمارهم الصغير.
دور حماية الاطفال بالسلطة الممنوحة لهم قد يضرون الاطفال ومستقبلهم من خلال الوقوف التام بجانب الطفل ضد والديه وتصديق كل ما يقوله الطفل من مبالغات او اكاذيب في سبيل الحصول على مايريده بعيدا عن ارشادات الاهل التي في الاساس تصب في مصلحة الطفل ومستقبله. اجد الكثير من الاهل المهاجرين يعانون من سوء تعامل مؤسسات حماية الطفل في فنلندا مع الابوين ويبدا الصراع بين الابوين والمؤسسات الحكومية! حتى اصبحت تلك المؤسسات تعرف لدى البعض بانها السبب في ضياع الاطفال ومستقبلهم! ولا ننسى بان الخاسر الاكبر في هذه القضية هو الطفل.
في الختام اود التنويه على دور المجتمع الفنلندي والمؤسسات الحكومية في العمل على اندماج الابوين لان اندماج الاهل في المجتمع الفنلندي له الدور الرئيسي في الحفاظ على الاطفال من الضياع بين الثقافتين ولنتذكر ان الجيل الجديد من المهاجرين سيكون له دور في بناء فنلندا في المستقبل.

Om vi skulle göra det rätta, skulle resultatet vara fint. Att kunna förhålla sig kärleksfullt och tillitsfullt till sig själv sprider också kärlek och acceptans omkring oss alla.

Den globalt knepiga puberteten

Jag är benägen att skriva texter om enbart flickor och kvinnor.

Vem vet om det beror på att jag själv är kvinna, eller om det handlar om att jag sedan liten lidit mycket av det tryck som samhället lagt på mig.

Puberteten är en svår tid för varenda en människa, överallt i världen.

Föräldrarna är ofta överbeskyddande eftersom de älskar sina barn.

Det kan orsaka en så allvarlig bortstötningsimpuls i barnen, att familjen måste ty sig till den hjälp som samhället kan erbjuda.

De här erbjuder igen så mycket rättigheter och friheter, att barnen inte har redskap att ta emot något sådant.

Barnet kan inte alla gånger använda de friheter som ges henne på rätt sätt.

Svartvit bild på ett gäng tonåringar som promenerar bredvid varandra.
Hur mycket frihet är tillräckligt? Svartvit bild på ett gäng tonåringar som promenerar bredvid varandra. Bild: Unsplash ungdomar,vänner,vänskap,unga vuxna,tonåringar

Barnskyddsmyndigheterna kan ibland till och med skada ett barn genom att ge henne för stora friheter.

Det kan gå på det här sättet i situationer, då myndigheterna ställer sig ensidigt på barnets sida och får det att revoltera mot sina föräldrar.

Det är tänkbart att barnet manipulerar myndigheterna, ljuger eller förstorar saker, för att få det som det vill.

Detta trots att föräldern med sina råd bara har för avsikt att hjälpa och bygga upp barnets framtid.

Att rota sig i Finland

Jag har lagt märke till att många invandrarfamiljer i Finland lider av barnskyddsmyndigheternas dåliga behandling.

Det blir som en brottningsmatch mellan föräldrar och myndigheter.

Det här trots att myndigheterna ibland själva vet att deras skäl för att agera handlar om att ett barn är fullständigt vilse.

Vi skall inte glömma bort att de som lider mest i dylika situationer alltid är barnen.

Till slut skulle jag vilja betona betydelsen av den roll som det finländska samhället och myndigheterna har i att göra föräldrarna hemmastadda i landet.

Ju bättre man rotar sig i det finländska samhället, desto mer skyddas barnet från att hamna mellan två kulturer.

Det här är viktigt att minnas, eftersom nästa generationens invandrare kommer att ha en stor roll i hur Finland byggs upp.

Haneen Jameel är journalist

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje