Hoppa till huvudinnehåll

Självständighetsmottagningen sågs av 2,28 miljoner tittare – Fest på slottet valsade in i de finländska hemmen

Kuvassa Svenska Ylen Linnanjuhlien juontajat: Jonas Blomqvist, Matilda Gyllenberg, Daniel Olin, Ann-Christine Karhu ja Nicke Aldén.
Svenska Yles Jonas Blomqvist, Matilda Gyllenberg, Daniel Olin, Ann-Christine Karhu och Nicke Aldén fanns på plats i Presidentens slott. Kuvassa Svenska Ylen Linnanjuhlien juontajat: Jonas Blomqvist, Matilda Gyllenberg, Daniel Olin, Ann-Christine Karhu ja Nicke Aldén. Bild: Laura Mainiemi / Yle Slottsbalen

Sammanlagt sågs Yles tvåspråkiga tv-sändningar från självständighetsdagens festligheter den 6 december av 3 miljoner finländare.

Yles Fest på slottet 2019 sågs i medeltal av 2,28 miljoner tittare. Flest tittare såg sändningen klockan 20 då i medeltal 2,5 miljoner följde med festligheterna. Totalt sågs Fest på slottet av 2,7 miljoner tittare.

I det totala antalet tv-tittare, 3 miljoner, ingår förutom sändningen från självständighetsmottagningen även tittarsiffrorna från Inför Fest på slottet och efterfesten samt självständighetsdagsparaden. Utöver självständighetsmottagningen trivdes finländarna även på efterfesten, som sågs av i medeltal 1,1 miljoner tittare. I fjol var den totala mängden tittare under samtliga sändningar 3,2 miljoner.

Fest på slottet gjordes för tredje året i rad som en gemensam tvåspråkig sändning på finska och svenska, och festligheterna kunde även följas på Arenan, Yles webbplatser, i Yle Vega, Yle Radio Suomi och i sociala medier.

“Svenska Yle hade i år satsat på ännu större möjlighet för finländarna att samlas kring innehållet. Exempelvis kunde man få svar på frågor eller diskutera med andra tittare via en chatt på svenska.yle.fi. Via Svenska Yles Instagram kunde publiken få sina egna frågor vidareförmedlade till gäster på slottet och den yngre publiken hade möjlighet att påverka innehållet i direktsändningen på Yle X3M:s Instagram”, berättar Hanna Berndtsson-Hera, producent för Fest på slottet.

I fjol sågs Fest på slottet av 2,44 miljoner tittare. Tittarrekord blev det 2017 när Finlands 100-årsjubileum uppmärksammades. Då sågs sändningen av 2,66 miljoner tittare.

Självständighetsdagen intresserade även på Yle Arenan och Yles webbplatser

Även Arenan och Yles webbplatser besöktes flitigt under dagen. De olika sändningarna på Arenan startades 1,1 miljoner gånger och innehållet på Yles webbplatser laddades 4,9 miljoner gånger. På Yle.fi kunde tittarna rösta på kvällens vackaste klänningar. Totalt gavs 161 753 röster av över 40 000 personer. Användningen av Arenan under självständighetsdagen ökade med närmare 50 procent jämfört med i fjol.

Sändningen från Fest på slottet 2019 på Arenan startades 720 000 gånger, och följdes till största delen med under direktsändning. Antalet tittare är en ökning jämfört med i fjol då Fest på slottet 2018 samlade 570 000 starter på Arenan.

“Tv-sändningens miljonpublik visar att Yle spelar en viktig roll i att förena människor kring en gemensam upplevelse, också över språkgränserna. Samtidigt är det viktigt för oss att också erbjuda alternativ för dem som inte ser på tv, och glädjande många har hittat fram till det innehåll som finns på Arenan och svenska.yle.fi”, säger Johanna Törn-Mangs, mediechef på Svenska Yle.

I år hade självständighetsdagens festmottagning temat kunskap och samhällsdebatt. Presidentparet hade bjudit in 1700 gäster.

Webbsidan svenska.yle.fi/slottsbalen samlar bilder, artiklar och videoklipp från självständighetsfirandet. Samtliga sändningar från självständighetsdagen hittas på arenan.yle.fi.

Källor: Tv-mätarundersökningen Finnpanel (tittarsiffror), AdEdge; Adobe Analytics (starter på Arenan och Areena).

Bolaget