Hoppa till huvudinnehåll

Åbo yrkeshögskola vill starta utbildning inom el- och automationsteknik - infrastrukturen finns redan, bara tillstånd behövs

Salo IoT Campus.
Illustrerande arkivbild. Åbo yrkeshögskola vill satsa på utbildning inom el- och automatiosnteknik. Salo IoT Campus. Bild: Jouni Koutonen / Yle Salo,Åbo yrkeshögskola

Åbo yrkeshögskola vill inleda en el- och automationsingenjörsutbildning för att bättre kunna uppfylla det behov av specialkunskap som nu finns inom branschen.

- Utbildningen saknas i Åbo. Vår industri grundar sig mycket på det el- och automationstekniska kunnandet och därför borde vi stärka det, säger vicerektor Juhani Soini vid Åbo Yrkeshögskola.

Egentliga Finlands ekonomiska region är ett av de starkast växande områdena i Finland, men tillväxten har delvis påverkats av bristen på specialutbildad arbetskraft.

Det råder i synnerhet en skriande brist på yrkeskunniga ingenjörer inom el- och automationsteknik i regionen och därför ansöker Åbo yrkeshögskola om tillstånd för att få starta en ingenjörsutbildning inom detta utbildningsområde.

Kompetensbehovet ökar hela tiden

Användningen av el och automation ökar hela tiden i bland annat hus och fordon och även regionens industri och näringsliv stöder starkt inledandet av en utbildning inom el- och automationsteknik.

Under hösten har man samlat in utlåtanden som förordar startandet av utbildningen. Bland annat Meyer Turku, Sandvik Mining and Construction och Åbo Handelskammare har skrivit under utlåtandet och välkomnar den planerade utbildningen.

Sandviks gruvdumper TH550 är en av bilarna som Komas bygger i Karis.
Sandvik tillverkar bland annat fordon för gruvindustrin. Sandviks gruvdumper TH550 är en av bilarna som Komas bygger i Karis. Bild: Sandvik underleverans

I somras kom det efterlängtade beskedet om att Åbo universitet får börja utbilda diplomingengörer i maskinteknik och materialteknik, men det är bara en utbildningsinriktning av många.

Den kompetens som för tillfället lärs ut vid ingenjörsutbildningarna når inte helt upp till det behov som finns. Det bekräftar också Tapani Mylly, som är kommunikationsdirektör vid Åbovarvet.

- Vi har ett behov av en mycket bred ingenjörskompetens, inte bara fartygsbyggnadsingenjörer, utan olika slags experter med olika slags kunnande. Därför stöder det här också vår verksamhet mycket väl, säger Tapani Mylly.

Utbildningen kunde starta 2021

I Åbo hoppas man att vetenskaps- och kulturminister Hanna Kosonen kan ge utbildningen grönt ljus under våren eller försommaren nästa år. Då skulle antagningen kunna inledas följande vår och undervisningen officiellt kunna inledas hösten 2021.

- Det enda som krävs är utbildningstillstånd av undervisnings- och kulturministeriet. All infrastruktur och största delen av lärarna finns redan i huset, säger Juhani Soini.

Men trots att det skulle gå till 2024 eller 2025 innan de första ingenjörerna i el- och automationsteknik skulle utexamineras, så kommer de sannolikt att sysselsättas redan under studietiden, säger Tapani Mylly.

- Dessa studenter kommer att synas hos företagen redan som sommarjobbare och praktikanter eller göra examensarbeten för oss. De behöver inte vara färdiga ingenjörer för att vi ska kunna ha konkret nytta av dem.

Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly
Fartygsindustrin kräver ett mångsidigt expertkunnande, säger Tapani Mylly. Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly Bild: Petra Ristola / Yle Meyer Turku,skeppsvarv,Åbo,offshoreindustri,director of communications

Artikeln uppdaterades med citat av Juhani Soini och Tapani Mylly, samt närmare information om tidtabellen för planerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland