Hoppa till huvudinnehåll

Malmska kommer igen – nu väljer allt fler Jakobstad före Karleby

Porträtt av Marina Kinnunen.
Marina Kinnunen Porträtt av Marina Kinnunen. Bild: Yle/Sofi Nordmyr Vasa sjukvårdsdistrikt,marina kinnunen

Allt fler patienter väljer nu Malmska istället för Karleby. Detta delvis för att specialläkare från Vasa numera besöker Malmska.

Sjukvårdsdistriktets direktör Marina Kinnunen lyfter också upp det goda jobbet som görs i Jakobstad.

I våras var det tal om att satsa på marknadsföringen av Vasa centralsjukhus. Några extra pengar blev det inte, men man satsade ändå ordentligt på synligheten.

Fler patienter väljer nu Malmska

Ett av de uttalade målen med att marknadsföra sjukhuset var att få färre att välja centralsjukhuset i Karleby. Allt fler invånare i Jakobstadsregionen har nämligen valt Karleby istället för Vasa de senaste åren.

Sjukvårdsdistriktets direktör Marina Kinnunen kan i det här skedet inte ge några siffror, men säger att det nu är färre som väljer Karleby.

Det verkar som att Malmska i Jakobstad nu drar bättre.

Detta delvis för att specialläkare från Vasa numera besöker Malmska. Man ordnar också med distansmottagningar. Kinnunen framhåller också att det görs ett gott jobb i Jakobstad.

- Vi ser förändringar. Men hur stora, det vågar vi ännu inte säga, säger Kinnunen.

Malmska i Jakobstad.
Malmska sjukhuset i Jakobstad Malmska i Jakobstad. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Jakobstad,malmska sjukhuset

Hur många som väljer Jakobstad och hur många som väljer Vasa är svårt att säga.

- Det kan jag inte säga med säkerhet. Men vår målsättning har varit att man ska välja Jakobstad. Men vissa specialiteter finns förstås bara i Vasa.

Tror du att er marknadsföring haft någon inverkan?

- Det tror jag. Men bra service är nog det som fungerar bäst.

Porträtt av Pia-Maria Sjöström.
Pia-Maria Sjöström Porträtt av Pia-Maria Sjöström. Bild: Yle/Sofi Nordmyr Jakobstad,pia-maria sjöström

Chefsläkare: Turbulent fjolår

Chefsläkaren och tf. social- och hälsovårdsdirektören Pia-Maria Sjöström på Malmska säger att början av fjolåret var en turbulent tid på sjukhuset.

- Då var det kanske svårt för folk att få grepp om vad vi egentligen hade för verksamhet. Den inremedicinska bakjouren avslutades och så även dagkirurgin. Man trodde kanske att hela specialsjukvården försvunnit från Malmska, säger Sjöström.

- Vi hade också ganska dåligt med läkare på vissa enheter, så vi kunde inte ta emot patienter i den vanliga omfattningen.

Men nu börjar det reda upp sig?

- Vi har nog den uppfattningen, att man igen börjar vända sig till oss, säger Sjöström.

Redan i slutet av förra året såg man på remissernas antal att det började vända, det kom fler till den specialiserade sjukvården på Malmska.

Sjöström tycker att samarbetet med Vasa centralsjukhus kommit igång bra. Mer specifikt alltså det att specialläkare kommer upp till Jakobstad från Vasa.

Heli Masa, kommunikationschef på Vasa centralsjukhus.
Heli Masa Heli Masa, kommunikationschef på Vasa centralsjukhus. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Vasa centralsjukhus,vasa sjukvårdsdistrikt

70 000 euro på marknadsföring

I april rapporterade vi om att centralsjukhusets image fått sig en törn och då bollades det med att sätta 100 000 euro på reklam.

Så blev det slutligen inte, man skulle marknadsföra sjukhuset inom den befintliga budgetramen.

Dock har man i år ändå satsat kring 70 000 euro på marknadsföringen, vet kommunikationschef Heli Masa berätta.

- Den summan innehåller allt inom kommunikation och marknadsföring, säger Masa.

"Allt" betyder sociala medier, videoklipp och tidningen Hembesök.

- Vi försöker också uppmuntra personalen att delta i kommunikationen på sociala medier. Det kostar ju ingenting, säger Masa.

Är 70 000 mycket eller lite?

- Det är ganska mycket. Men samtidigt finns det motsvarande organisationer som satsar betydligt mer. Vi har gjort videoklipp och köpt synlighet på sociala medier. Jag tror inte att vi kan satsa lika mycket nästa år på grund av sparkrav.

Masa uppskattar att man satsade ungefär lika mycket år 2018. Då satsades det en hel del på rekryteringsmarknadsföringen.

Så varför har man då satsat pengar på synligheten?

I våras upplevde man att imagen fått sig en törn på grund av uppståndelsen kring den omfattande jouren.

- All den information som cirkulerade var inte korrekt. Därför valde vi att satsa och publicera till exempel patientberättelser med nöjda patienter, säger Heli Masa.

vasa centralsjukhus
Vasa centralsjukhus vasa centralsjukhus Bild: Yle/Roy Fogde Vasa,Vasa centralsjukhus

Tävlar mot andra sjukhus

Vasa centralsjukhus "tävlar" om patienterna mot såväl offentliga sjukhus som privata. Patienten har rätt att välja till exempel specialsjukvård på vilket offentligt sjukhus som helst i Finland.

Det är svårt att avgöra om årets kampanj varit lyckad eller inte.

- Det som vi ser är hur många personer som sett våra videoklipp och det gick över förväntan. Vår första video har nått 85 000 personer på Facebook, säger Masa.

Satsa på kommunikationen - trots omfattande jour

Nu är det klart att det blir omfattande jour i Vasa. Lagändringen träder i kraft vid årsskiftet.

Heli Masa tycker att man trots det måste satsa på att synas.

- Det är viktigt att satsa på kommunikationen, oberoende hur den politiska diskussionen går.

Vad väljer då Vasa centralsjukhus att lyfta fram? Var ligger fokusen?

- Vårdens kvalitet, nöjda patienter och patientsäkerheten.

Också Marina Kinnunen säger att man måste fortsätta satsa på kommunikationen.

- Patienterna får ju välja var de får sin specialsjukvård. Statusen som sjukhus med omfattande jour ändrar inte på den saken, säger Kinnunen.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten