Hoppa till huvudinnehåll

Var är bänkarna och finns det toalett? Resecentret i Karis väcker huvudbry

Uppfarten på en bro intill en stenbelagd gata och några skyltar för bussar.
Än så länge får passagerarna ta skydd under bron. Uppfarten på en bro intill en stenbelagd gata och några skyltar för bussar. Bild: Nicole Hjelt / Yle Karis,resecentrum,busstationer,järnvägsstationer,väggmålningar,karis järnvägsstation

I torsdags (5.12) invigdes Karis nya resecentrum med pompa och ståt - eller åtminstone saft, körsång och vackra ord. Projektet ligger ändå efter i tidtabellen och bron har ännu inte öppnat för biltrafik.

Tunneln är inte heller färdig och hissarna tas inte i bruk förrän i slutet av januari.

Bänkar, skräpkorgar och vindskydd att vänta

Busstationen togs i bruk i måndags (9.12) men än så länge består den endast av fyra utmärkta hållplatser vid Bangatan. Passagerarna får söka skydd för väder och vind under bron.

- Det kommer bänkar, skräpkorgar och ett vindskydd, så riktigt klart är det ännu inte, berättar stadens tekniska direktör Jan Gröndahl.

Nägra byggnadsarbetare arbetar vid en glasinhägnad under en bro.
Byggarbetet är ännu i full gång. Nägra byggnadsarbetare arbetar vid en glasinhägnad under en bro. Bild: Nicole Hjelt / Yle Karis,resecentrum,busstationer,järnvägsstationer,byggarbetsplatser,jan gröndahl

Bland kommentarer på Facebook efterlyses även informationsskyltar för busstidtabeller. Också de är på kommande, försäkrar Gröndahl.

- Det kommer elektroniska skyltar där man kan se både tåg- och busstidtabeller.

Resenärerna får däremot klara sig utan toaletter på Bangatans sida om bron.

Vid behov får man i stället bege sig över till andra sidan järnvägsspåret, antingen över bron eller genom tunneln, och besöka toaletten i stationsbyggnaden.

- Den är visserligen en bit från busstationen, men det är den enda allmänna toaletten som finns på området, säger Gröndahl.

Bron inte tänkt för bussar

Under årets sista vecka, vecka 52, ska också bilar kunna börja köra över bron. Mer skrymmande fordon får däremot också i fortsättningen köra en omväg.

- Körfältet är så smalt så det är absolut omöjligt för långtradare att köra över, förklarar Gröndahl.

En vit bro över en järnväg. Ett hisstorn omgivet av byggställningar.
Bron ska vara smäcker för att passa in i stadsbilden. En vit bro över en järnväg. Ett hisstorn omgivet av byggställningar. Bild: Yle / Pia Santonen Karis,järnvägsstationer,karis resecenter

Medan körfältet på den gamla bron smalnade av på mitten, så har den nya bron två körfält. Det är främst av estetiska orsaker man inte gjort den tillräckligt bred för långtradartrafik.

- Det skulle ha tagit väldigt mycket utrymme om vi gjort brolocket bredare. Nu passar den bra in i stadsbilden, den är stilig, kanske lite smalare och vackrare, beskriver Gröndahl bron.

Bron är inte heller avsedd för busstrafiken.

- Främst ska bussrutterna inte gå över bron. De ska gå via Kanaltorget eller ta omfartsvägen. I princip går det ändå att köra med buss över bron, säger Gröndahl.

Plats för taxibilar på kommande

Under intervjun stannar en taxichaufför och vevar ner rutan för att fråga Gröndahl var det är meningen att taxibilarna ska stanna.

- Vi har reserverat hållplatser för taxibilar. Stolpen kommer att finnas här.

Man med mörkt hår står vid en bro och pekar åt vänster.
Jan Gröndahl visar var vindskyddet kommer att byggas och taxibilarna kommer att kunna stanna. Man med mörkt hår står vid en bro och pekar åt vänster. Bild: Nicole Hjelt / Yle Karis,resecentrum,busstationer,järnvägsstationer,jan gröndahl

Den förra busstationen fanns i Fokushuset där också taxichaufförerna kunde ta en vilopaus. Det ska nu rivas och i det nya resecentret finns ingen ersättande byggnad där resenärer och chaufförer kan söka sig in i värmen.

- Den lösning vi valde omfattar inga byggnader, vikten har legat på de olika trafikformerna. Närmast är det kanske av ekonomiska skäl, kommenterar Gröndahl.

Ett alternativ för chaufförerna menar han att kunde vara att utnyttja Villa Haga, det gula trähuset på andra sidan gatan. Där finns också ungdomsgården.

I och med att taxichaufförerna är privata näringsidkare så påminner Gröndahl om att kommunen inte har någon skyldighet att ordna med lokaler till dem.

Rättelse 12.12 kl. 6:02: Det är meningen att hissarna tas i bruk i slutet av januari och inte i februari som det tidigare stod i artikeln.

Läs också