Hoppa till huvudinnehåll

Norska tv-succén Exit om mörkret i finansvärlden upprör och förfasar - och är till 70 procent sann, påstår regissören

Man står mitt under en fest i kalsongerna och skall slå en golfboll ur munnen på en kvinna.
Tv-serien Exit har både kritiserats och hyllats, och slagit streamingrekord i Norge. Man står mitt under en fest i kalsongerna och skall slå en golfboll ur munnen på en kvinna. Bild: Fremantle / NRK Yle Fem,Jon Øigarden,Exit,8880 0206 045

Fyra norska affärsmän berättar öppet för ett produktionsteam om livet med fester, droger, bedrägerier och hänsynslöst utnyttjande av både fruar och prostituerade. NRK gör succédrama av det och Norge är i uppror: beter sig landets rikaste verkligen så här?

Det var via en kompis som seriens producent Petter Testmann‑Koch fick kontakt med de fyra affärsmännen tv-serien Exit byggts upp kring.

Under en middagskväll lät produktionsbolaget filma männen medan de berättade om sina liv. Det här klipptes sedan ner till en treminuters snutt för att pitcha programidén för NRK, som genast blev intresserade.

– Serien är definitivt based on true stories, och det tror jag också är nyckeln till succén, säger Testmann-Koch.

Regissören Øystein Karlsen talar med skådespelaren Simon J Berger under inspelning.
Regissören Øystein Karlsen talar med skådespelaren Simon J Berger under inspelning. Regissören Øystein Karlsen talar med skådespelaren Simon J Berger under inspelning. Bild: Fremantle/NRK/Ingeborg Klyve Exit,Simon J Berger,Øystein Karlsen

Männen berättade friskt om sitt narkotikabruk, om festerna med prostituerade och om hur man lurar sina fruar. Produktionsteamet byggde sedan ut berättelserna till ett dramamanus.

De sticker inte under stol med att verklighetsanknytningen är viktig, det är den som lockar tittare. I början av varje avsnitt annonserar en textplansch att serien bygger på sanna historier.

Hur säkra är ni på att det de berättar är sant, att de inte bara försöker vara värre än den andra när de berättar?
– Det var ett uppenbart dilemma. Men det finns en massa fysiska bevis också, textmeddelanden, whatsappmeddelanden, bildmaterial som verifierar historierna. Vi kunde inte ha gått till NRK och säga att detta är sant utan att veta det med säkerhet.

Rekord i streaming och stor uppståndelse i media

Serien Exit nådde fort streamingrekord i Norge, med 1,5 miljoner tittare som sett alla åtta avsnitt. Också mottagandet i media var klart över förväntan, med hundratals artiklar på bara några veckor.

Exit har kritiserats för att frossa i det mörka och meningslösa, för att fokusera på porr och lyx utan att ge djup. Den har också orsakat flera klagomål till Kringkastningsrådet bland annat för de grova sex- och misshandelsscenerna.

Regissören och manusförfattaren Øystein Karlsen säger att teamet har försökt att inte vara moraliserande i serien.

Ser du serien som samhällskritisk?

– Jag hoppas det finns en känsla av tomhet som gör att det inte blir ett reklamplakat för den typen av liv. Men jag är ganska säker på att det finns en procent av de som ser serien som tänker att det där livet vill jag ha. Så pass fucked up är nog världen.

I Norge har reaktionerna inom finansvärlden sträckt sig mellan allt från avståndstagande till igenkänning. Norska storinvesteraren Petter Stordalen säger att finansmiljön i serien inte alls är representativ.

Det finns de som säger att det här inte existerar, och så de som säger att ja, det här var jag för fem år sedan

– Vi säger ju inte att det här är representativt för finansvärlden, vi säger att det är en del av en okultur som finns i en grupp i finansvärlden, säger Karlsen.

– Det finns de som säger att det här inte existerar. Så har vi de som står i mitten, som säger att vi vet att det här sker, men vårt sällskap gör inte sånt. Och så har vi de som säger att ja, det här var jag för fem år sedan, jag lade 100 000 kronor i månaden på horor och kokain.

Mörk samhällssyn och kvinnor som utnyttjas

I seriens centrum står en finansmäklare, Simon J. Bergers rollfigur, och hans fru som spelas av Agnes Kittelsen. Hon behandlas illa på flera sätt, bland annat har paret länge försökt få barn men mannen har i hemlighet steriliserat sig. Den historien är plockad direkt ur de fyra verkliga affärsmännens berättelser.

– Jag såg intervjuerna med de här fyra männen och jag blev så chockerad, kanske mest av allt provocerad, säger Kittelsen om varför hon blev intresserad av projektet.

Varför tror du att de fascinerar så, de här historierna?

– Det är en inblick i en värld som man inte får tillgång till. Jag tror det är fascinerande med människor som är så gränslösa.

Det finns en politisk och social struktur som möjliggör de här beteendena

Simon J. Berger ser själv serien som klart politisk.

– Det jag tycker den säger är att det finns en politisk och social struktur som möjliggör de här beteendena. Det gör serien politisk och viktig, för det här är något som man behöver granska, alla som röstar och lever i det här samhället behöver ta ställning till det här.

Yle börjar visa serien den 13.12.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje