Hoppa till huvudinnehåll

Hangö valde trygghetstelefontjänst som inte fyller kraven - avbryter upphandlingen

handtaget av en rollator i förgrunden. Harry i sin gungstol i bakgrunden
När en klient använder sin trygghetstelefon, måste den som tar emot samtalet ha examen inom social- och hälsovården eller räddningsbranschen. handtaget av en rollator i förgrunden. Harry i sin gungstol i bakgrunden Bild: Amanda Vikman / Yle hemvård,äldreomsorg,kimitoöns hemvård

Grundtrygghetsnämnden i Hangö avbryter upphandlingen av trygghetstelefontjänster. Orsaken är att företaget som vann upphandlingen inte uppfyller alla krav som ställs på sådana tjänster.

Grundtrygghetsnämnden valde i början av november företaget Everon till leverantör av trygghetstelefontjänster i Hangö. Men i förhandlingar med företaget några veckor senare kom det fram att de inte kan uppfylla alla krav i anbudsbegäran.

De personer som tar emot samtal från trygghetstelefoner ska ha examen inom social- och hälsovårdsbranschen eller räddningsbranschen.

Det här behövs för att kunna utvärdera hjälpbehovet, ta ställning till hur brådskande behovet är och vad som behöver göras.

Hangö grundtrygghetsnämnd har beslutat att avbryta upphandlingsprocessen.

Annat företag missnöjda

Företaget Stella Kotipalvelut som deltog i upphandlingen hade lämnat in ett rättelseyrkande.

Stella Kotipalvelut misstänkte att Everons tjänst inte uppfyller alla krav. Stella uppger att de skulle ha vunnit upphandlingen om staden hade vetat om Everons brister.

Eftersom grundtrygghetsnämnden i Hangö beslutade avbryta upphandlingsprocessen förkastade nämnden Stella Kotipalvelus upphandlingsrättelse.