Hoppa till huvudinnehåll

TS: Åbokonsult vill grunda ett fartygsvarv i Dalsbruk - vill sysselsätta ortens unga

Dalsbruks hamn.
Många tomma lokaler finns tillgängliga i närheten av Dalsbruks hamn och i dem kunde handelsfartygen tillverkas. Dalsbruks hamn. Bild: Port of Dalsbruk Taalintehdas - Dalsbruk,dalsbruk

Åbokonsulten Jarmo Wikman vill enligt uppgifter i Turun Sanomat grunda ett fartygsvarv i Dalsbruk. Varvet skulle inledningsvis bygga fyra handelsfartyg för ett norskt rederi.

Wikman har en lång karriär inom varvsindustrin bakom sig och jobbar för tillfället med att sälja olika sorters rörinstallationer till varvsindustrin via ett norskt företag.

Många frågor återstår

Wikman medger att det ännu återstår många frågor innan planerna kan gå i lås men åtminstone är arbetsnamnet klart.

- För att ro det här projektet i hamn måste jag antagligen grunda ett nytt företag, säger Wikman. Arbetsnamnet kan bra vara Dalsbruks varv.

Dalsbruks hamn med några båtar och fabriken i bakgrunden.
Ifall planerna på ett varv i Dalsbruk blir verklighet skulle det betyda ett uppsving för orten. Dalsbruks hamn med några båtar och fabriken i bakgrunden. Bild: Amanda Vikman/YLE Dalsbruk,dalsbruks hamn

Planen är att bygga fyra, över hundra meter långa handelsfartyg för det norska rederiet Gard Shipping.

Rederiet äger sedan tidigare 15 oljetankers som är uthyrda till oljeindustrin.

Fartygen skulle bli 123 meter långa och 15,5 meter breda. Fartygen skulle frakta trävaror, papper och fritt tonnage upp till 7 600 ton.

Fartygen skulle utrustas med två lyftkranar och skulle därför självständigt kunna sköta lastningen vid hamnarna.

Beställningen skulle vara värd kring 40 miljoner euro.

Otrolig plan men inte en omöjlig tanke

Att grunda ett varv i Dalsbruk låter som en otrolig tanke eftersom det inte ens finns en varvsbassäng på området, men det hindrar inte Wikmans planer.

Raumovarvet
En stor del av fartygen skulle enligt Jorma Wikmans planer byggas på olika håll i landet. Raumovarvet Bild: Rauma Marine Constructions varvsindustri,Raumo

- Jag skulle använda mig av samma metod som används på Åbovarvet där fartygen byggs på olika ställen och sedan svetsas samman, säger Wikman. Fören och aktern samt motorerna skulle tillverkas klart på ett varv i Polen och det över 80 meter långa fraktutrymmet skulle tillverkas i Dalsbruk i tre olika stålkonstruktioner som sedan skulle skeppas till Raumo eller Nådendal där man skulle svetsa ihop alla delar till ett sammansatt fartyg.

Vill sysselsätta regionens ungdomar

Wikman tror att om varvet ser dagens ljus kunde det sysselsätta 40 personer och drömmen är att kunna sysselsätta regionens unga.

- Det kunde vara möjligt att utbilda 20 ungdomar i samband med projektet i Dalsbruk, säger Wikman. Det skulle vara bra att hitta jobb åt de unga och de kunde lära sig av yrkespersonalen som också jobbar på varvet.

Mycket måste ske för att drömmen om ett varv ska gå i uppfyllelse trots att Wikman gärna skulle vilja inleda arbetet redan i vår.

- Finansieringen är öppen men jag har varit i konktakt med Finnvera och vi måste få bankgarantier av beställaren för att Finnvera ska kunna ge oss exportgarantier, säger Wikman. Efter det kunde vi ansöka om finansiering via finländska banker.

Inga beställningsbeslut är gjorda

Inga beställningsbeslut har gjorts men Gard Shippings grundare och huvudägare Tord Gard bekräftar att diskussioner om de här fartygsbeställningarna har förts med Wikman.

- Men inga beslut är gjorda och vi vill se hur situationen utvecklas, säger Gard. Om det blir aktuellt kan vi snabbt göra ett beslut om att bygga fartygen i Finland.

Det nya Mein Schiff 2 ligger i torrdocka och byggs vid Åbovarvet Meyer Turku.
Fartygen skulle färdigställas som de gör i nuläget på Åbovarvet. Det nya Mein Schiff 2 ligger i torrdocka och byggs vid Åbovarvet Meyer Turku. Bild: Linus Hoffman / Yle TUI Cruises,Meyer Turku,Meyer Turku (Finland),Mein Schiff 2,varvsindustri,Åbo,kranar,skeppsbyggnad,Torrdocka,åbovarvet

Ett stort frågetecken är också utrymmena i Dalsbruk. Tomma fabrikslokaler finns det på orten men uthyrningen sköts av ett fastighetsföretag.

- Vi har talat i telefon om idéerna kring ett varv i Dalsbruk med Jarmo Wikman men mer än så kan jag inte säga, säger fastighetsbolagets verkställande direktör Göran Eriksson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland