Hoppa till huvudinnehåll

Var försiktig i julhandeln - bluffpaketmeddelande satte in Anita Salonen i betalningstjänst som drog 65 euro i månaden

Julklapp
Var uppmärksam när du får ett sms om ett paket som du beställt. Det kan vara ett bedrägeri. Julklapp Bild: freestock.org Julklapp,gåvor,Paket

Väntar du på ett paket men får ett konstigt sms-meddelande som kräver att du fyller i en massa kontaktuppgifter? Då är det troligtvis en bluff.

Pargasbon Anita Salonen beställer ofta varor från nätet.

Hon har tillsammans med flera andra Pargasbon nu inför jul fått konstiga sms som påstås höra ihop med paket de har beställt.

I sms:et finns en länk där det står att man ska fylla i sina uppgifter och sedan står det längst ner att tjänsten kostar 70 € i månaden.

Den här gången gick inte Salonen på bluffen, men nog tidigare i höst.

"Tullavgiften är inte betald"

- Jag fick ett textmeddelande från posten i oktober om ett paket. Inget konstigt med det tyckte jag, men det påstod att tullavgiften inte var betald.

Salonen, som faktiskt väntat på ett paket från Kina i två månader, tänkte att det var därför paketet inte hade kommit, eftersom det hade fastnat i tullen.

Därför klickade hon på länken som sa att hon skulle betala 1,95 euro.

- Det gjorde jag. Det enda som jag reagerade på var att man skulle betala med kreditkort, men jag tänkte att det hade nåt med tullen att göra.

postipaketteja muovilaatikoissa
Meddelandet som Salonen fick såg ut att vara direkt från posten, berättar hon. postipaketteja muovilaatikoissa Bild: Marja Väänänen / Yle post,paket,Tulli,brev

Salonen hade också fyllt i sin e-postadress och direkt betalningen gjordes kom det ett mail.

- "Välkommen som medlem" stod det. Nu kommer det kosta 65 euro i månaden för dig.

- Då tänkte jag nog, "vad är det här?"

"Välkommen som medlem" stod det. Nu kommer det kosta 65 euro i månaden för dig.

Hon frågade folk på sociala medier och alla sa att det nog är något skumt med det där, så Salonen ringde till sin bank.

- De sa att jag genast skulle byta kort, att de inte kommer åt det här på något annat sätt. De sa också att det i dagarna förekommit hundratals som gått på den här samma bluffen.

Genom att byta kort upphävdes betalningarna, men den första summan på 65 euro drogs direkt och det får inte Salonen tillbaka.

- Så jag gick nog riktigt på en bluff.

En ny våg av bluffmeddelanden nu inför jul

Och nu, bara några dagar inför jul, verkar det alltså som att bluffmeddelandena börjat cirkulera igen.

- Idag kom det ett igen och jag har hört om flera andra som också fått ett meddelande idag. Det är en ny våg nu av dem.

- Och nu när hemskt många väntar på paket, så tycker man att det är helt normalt att få sådana här meddelanden.

Salonen noterar ändå att avsändaren nu är okänd, medan det tidigare faktiskt stod att det var från posten, vilket gjorde meddelandet pålitligare.

Polisen: "Somliga är mycket skickligt gjorda"

Överkommissaren Stephan Sundqvist vid Åbopolisen är bekant med fenomenet.

- Vi har tyvärr hört talas om de här bluffarna. Tyvärr verkar det som att somliga är ganska skickligt gjorda med logo och allt, så att de faktiskt ser äkta ut. Det gör att människor lätt kan gå på bluffarna.

stephan sundqvist i poliskläder
Stephan Sundqvist säger att man gärna ska anmäla alla konstiga bluffmeddelanden, vare sig man gått på dem eller inte. stephan sundqvist i poliskläder Bild: Yle/Jasmine Nedergård Polis,Stephan Sundqvist,åbopolisen

Sundqvist säger att bluffmakarna gärna utnyttjar den tiden på året då folk beställer mycket.

- Då kan det nämligen hända i julbrådskan att man godkänner en sådan här betalning. Men vi försöker uppmana folk att vara försiktiga.

Vad ska man tänka på för att inte bli bedragen?

- Det gäller att tänka efter, har jag faktiskt beställt någonting. Sedan kan man fundera på summan, än den skälig. Det går också att ringa till exempel till posten eller tullen och fråga om de har skickat meddelandet, säger Sundqvist.

Anita Salonen brukar kontrollera adressen i webbutiken och se om det finns någon ägare.

Hon brukar också läsa kommentarer i webbutiken eller på det ställde där man länkar till webbutiken.

- Det lönar sig inte att göra något tokigt. Ryktet går jättesnabbt och folk skriver då i så fall att det är en bluff.

Det kan också vara bra att kontrollera paketets nummer. Är den samma som på det paket du väntar på?

Gör en polisanmälan om du fått en skumt meddelande

Sundqvist säger att man gärna ska anmäla alla konstiga meddelanden som man får.

- Oberoende om man gått på bluffen eller inte vill vi gärna ta emot anmälningar. Vi försöker komma bluffmakarna på spåren och utreda de här brotten, säger Sundqvist.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland