Hoppa till huvudinnehåll

Elbilar och laddhybrider kräver nytänk och varsamhet i jultrafiken - sju tips för en trygg resa

elbil laddas vid en laddningsstation
Elbilarnas laddning kräver framförhållning då det gäller längre resor. elbil laddas vid en laddningsstation Bild: Yle/Lone Widestam elbilar,laddningsanordningar,laddningsstation

Elbilar och laddhybrider kräver en del nytänk för både ägarna och de som hjälper till i jultrafiken.

Oerfarna elbilsägare ska vara aktsamma så att resan inte tar slut för tidigt men också bränslet kan ta slut om man är ovarsam.

Mies ajaa täyssähköautoa.
Produktchef Kimmo Kuusinen vid Åbo Energi kör elbil i Åbo centrum. Enligt honom passar elbilar bra för stadskörning. Mies ajaa täyssähköautoa. Bild: Minna Rosvall / Yle Elektrisk bil,trafik,bilar

Batteriladdare och andra verktyg är bra att ha

Vägserviceman Matti Niemi anser att exempelvis batteriladdaren är något varje bilägaren kunde införskaffa.

Autoliiton varaakku, jolla autetaan tyhjentyneitä akkuja.
Batteriladdarna finns i olika modeller men kan vara bra att ha oavsett hurudan bil man kör Autoliiton varaakku, jolla autetaan tyhjentyneitä akkuja. Bild: Minna Rosvall / Yle ackumulatorer,Automobilförbundet,trafik

- Speciellt bra är det om du äger en elbil eller hybrid, säger Niemi. Ofta kan lamporna inne i kupén bli på i misstag och de suger snabbt ur musten på det lilla batteriet i bilen och utan det startar inte bilen.

Men med en batteriladdare så kan man ge den hjälp det lilla batteriet behöver för att få igång maskineriet. Niemi syftar på 12-voltsbatteriet som finns i alla bilar.

- Det gäller förstås att veta hur de ska kopplas och att inte koppla den till högspänningsbatteriet, säger Niemi. Vi hjälper till om det behövs och har man inte själv utrustningen så har vi den också.

Tiepalvelumiehet esittelevät vara-akkua.
Vägserviceman Tapio Mäkipää (till vänster i bild) och Matti Niemi är alltid redo att hjälpa bilister i julrusningen. Tiepalvelumiehet esittelevät vara-akkua. Bild: Minna Rosvall / Yle Automobilförbundet,vägservice,trafik,bilar

Eftersom elbilarna och laddhybriderna har blivit vanligare är det numera också större krav på vägservicemännens utrustning och kunskap.

- Jag ansvarar för hjälpen i Egentliga Finland och har haft tiotals uppdrag där elbilen inte längre startar, säger Niemi. För att veta vad som kan eller inte kan göras har jag gått en tvådagars säkerhetskurs som specialiserar sig på just elbilar och hybrider.

Niemi blir allvarlig då han betonar att man inte ska peta på något under motorhuven om man inte är bombsäker på vad man håller på med.

- Pillar du på fel saker kan det bli det sista du gör, varnar Niemi. I elbilarna finns många högspänningsdelar som är livsfarliga.

Sju tips som kan underlätta färden

Yle presenterar här sju tips för de elbilsägare som ska ut i jultrafiken. En del av tipsen passar också andra.

Enligt statistik från Traficom rullar det nästan 20000 laddhybrider och 4000 elbilar omkring på våra landsvägar.

1) Det mest återkommande felet är att bränslet har tagit slut så var noga med att se till att du har tillräckligt med bränsle i tanken eller att batterierna är laddade

- Ofta litar förarna för mycket på färddatorerna och kollar där hur mycket bensin som finns kvar, säger Niemi. Ifall det är 70 km till tom tank betyder det att det börjar bli dags att tanka för resan kan annars ta abrubt slut efter nästa långa uppförsbacke.

Kör du på el så betonar Åbo energis produktchef Kimmo Kuusinen att det gäller att planera sin rutt enligt hur det finns laddningstationer.

- När det finns en fjärdedel kvar i batteriet är det dags att börja fundera på var det går att ladda bilen, säger Kuusinen. Det är viktigt att på förhand bekanta sig med var laddningsstationerna finns och planera sin resa enligt det.

2) Ta på förhand reda på hur du får upp locket på laddningskontakten och hur du använder kablarna

Enligt vägmästarna har det blivit vanligare att bilisterna har problem med laddningsluckorna.

- Bilisterna får exempelvis inte loss laddningskabeln efter att bilen är laddad. Det kan bero på att ägaren aldrig tidigare har laddat bilen eller att man inte har läst manualerna, säger Niemi.

Mies kokeilee, että ladattavan hybridin kaapeli on kiinni.
Då laddningen pågår är kontakten i låst läge och ska då inte lösgöras. Mies kokeilee, että ladattavan hybridin kaapeli on kiinni. Bild: Minna Rosvall / Yle Laddstolpe,laddhybrid

Åbobon Sami Peltonen använder ofta någon av laddningstationerna i stan och har hört om liknande fall där andra bilister råkat illa ut då de inte har känt till hur bilens laddning fungerar.

- En del av problemen beror helt enkelt på förarens ovana men ibland kan det uppstå tekniska problem, säger Peltonen. Kanske man inte kan använda de appar som finns tilgängliga och innan någon annan kurvat förbi har man stått där hjälplös med elkabeln fastnitad i bilen.

Mies laittaa ladattavan hybridin pistoketta latausasemaan.
Sami Peltonen är nöjd med sin laddhybrid. Han använder främst el då han kör i centrum. På landsvägen är det bensindrift som gäller. Mies laittaa ladattavan hybridin pistoketta latausasemaan. Bild: Minna Rosvall / Yle laddhybrid,Laddstolpe

3) Ta med behövliga laddningskablar

Elbilsförare rekommenderas att ha med alla behövliga laddningskablar så att laddningen kan genomföras exempelvis på slutdestinationen.

- Att köra elbil kräver en del och alla har inte ännu riktigt uppfattat vad som allt krävs för att resan inte ska ta abrubpt slut, säger Kuusinen. I jultrafiken kan det vara bra att tänka på hur och var elbilen laddas och vilka laddkablar som används.

Ofta sker laddningen vid stationerna dock med de stationära kablar som finns tillgängliga vid laddstationen.

4) Värm elbilen vid innan du åker iväg

Laddningskapaciteten på en elbil försämras snabbare under vintern jämfört med sommaren.

Därför är det rekommenderat att värma upp elbilen i samband med att den laddas.

Dessutom rekommenderar Traficom att kupévärmaren används innan resan så reserveras så stor andel som möjligt av batteriets kapacitet för själva resan.

Vid hård köld kan bilens räckvidd försämras med 20-30 procent. Är bilen utrustad med luftvärmepump så minskar det avsevärt på elbehovet vad gäller uppvärmningen av bilen.

Vi testade hur mycket uppvärmningen av bilen påverkar batteriets effekt genom att köra en 5 km lång sträcka med Åbo energis elbil.

Då bilen också värmde upp kupén gick det åt så mycket el att bilen trodde att vi hade rullat i 12 km.

- Men bilen är redan några år gammal och i nya bilar är batterierna bättre så det borde inte vara ett problem, säger Kuusinen. Men används inte uppvärmningen kan vinterkörningen bli en kylig upplevelse.

Sähköauton kojelaudassa näkyy mittarilukema.
Elbilens batterier töms snabbt på vintern då en del el krävs för att värma bilen och kupén. Sähköauton kojelaudassa näkyy mittarilukema. Bild: Minna Rosvall / Yle elbilar,trafik

5) Ladda bilen endast hemma eller vid laddningsstationer som är avsedda för din bil och modell

Oavsett vad du kör med för bil så kan du råka illa ut mitt på landsbygden.

Om bränslet tar slut så kan man gå eller lifta till nästa bränslestation med en kanister.

Men vägmästaren Matti Niemi påminner om att elbilen inte kan laddas på samma sätt.

- Elbilens stora batterier väger nästan 200 kg så inte har vi sådana i reserv med oss, säger Niemi. '

Dessutom går det inte att använda småhusens eller ladugårdarnas stickkontakter hur som helst.

- Ifall de ska användas så måste det utredas om elsystemet och propparna håller långtida laddning, säger Kuusinen. Att ladda från en normal stickkontakt medför dessutom en brandfara och kan förstöra husens elsystem.

6) Resververa tillräckligt med tid för resan

Vägmästaren Matti Nieminen rekommenderar att alla bilister tar det lite lugnare i jultrafiken. Hans devis är att det är bättre att komma fram lite försent än inte alls.

För elbilsförare betyder det inte något problem eftersom alla vet att ifall man kör litet saktare räcker batteriet längre.

Men enligt Kuusinen kräver resandet att man har framförhållning och planerar sin rutt.

- Kör man elbil måste man veta var man ska ta kaffepaus eller lunch så att bilen samtidigt kan laddas, säger Kuusinen. På webben hittar man laddningsstationerna lätt och många instanser uppdaterar sina kartor kontinuerligt.

7) Håll reda på väghjälpens nummer

Resan kan inledas då den bästa föraren satt sig vid ratten. Det rekommenderas också att man tar med sig varma kläder som inte kyls ner i en problemsituation.

Bild: YLE/Smältpunkt
Alla bilar meddelar inte längre då spolarvätskan håller på att slut och det gäller för bilisterna att vara uppmärksamma. Bild: YLE/Smältpunkt Bild: YLE/Smältpunkt spolarvätska

Bilens reservnyckel är bra att ha med och den kan man ge till någon annan i sällskapet.

Spolarvätska är också bra att ha ifall det tar slut och dessutom rekommenderas det att ha nödnummer och nummer till väghjälpen nära till hands.

Operation Snöflinga dejourerar på det allmänna vägservicenumret 0200 8080 och dessutom har Bilförbundet en mobilapp som kan användas.

- Bilförbundets vägtjänst sköter inte bortforslandet av bilar och det är bra att minnas ifall bilen får ett så stort fel att det inte går att repareras på vägrenen, säger Niemi. Ska man då ha bort bilen till närmsta bilreparatör så måste man kontakta något enskilt företag som sköter den biten.

Autoliiton auto Turun satamassa.
Vägtjänstens bilar är kännspakt gula och de här bilarna kommer att röra sig i jultrafiken runtom i landet. Autoliiton auto Turun satamassa. Bild: Minna Rosvall / Yle Automobilförbundet,trafik,vägservice,Operation snowflake

Artikeln baserar sig på Kokematon sähköautoilija, älä jää pulaan joulumatkallasi: bensakärrynkin matka katkeaa useimmiten, kun menovesi loppuu – 7 vinkkiä jouluautoiluun skriven av Minna Rosvall.

Precisering 23.12.2019 klockan 7.45 att Matti Niemi syftar på att det är det mindre batteriet som kan boostas.

Läs också