Hoppa till huvudinnehåll

Fulla tåg som egentligen är halvfulla förvirrar konsumenter – det finns en enkel lösning, men när den kommer vågar inte VR säga

Vasa järnvägsstation, på spåret står ett vitt och grönt VR-tåg. På perongen finns många människor. Det är vinter och det ligger snö på marken.
Pendolinotåg väntar vid stationen i Vasa. Vasa järnvägsstation, på spåret står ett vitt och grönt VR-tåg. På perongen finns många människor. Det är vinter och det ligger snö på marken. Bild: Yle/Antti Kuusiniemi VR-Group ,vasa järnvägsstation

Om du till exempel ska fira jul i Österbotten och bor i Nyland så kan du råka ut för följande. På VR:s webbplats är alla platser röda, vilket betyder att tåget är fullbokat, men när du bestämmer dig för att ändå åka med tåget och köpa biljett ombord så är tåget i själva verket halvfullt.

De ”fullbokade” tågen som egentligen kan vara halvtomma har förbryllat konsumenter i många år. Till exempel våra kolleger på Yle Uutiset uppmärksammade det här fenomenet för fyra år sedan och Helsingin Sanomat skrev om fenomenet för tre år sedan (bakom betalmur).

Nu, fyra år senare är situationen och diskussionen densamma.

- Det här är en diskussion som brukar dyka upp några gånger per år. Före jul och före påsk, och andra stora högtider och lov, säger Satu Oker-Blom, chef för prissättning och utveckling på VR.

Enligt VR är fenomenet ändå marginellt och påverkar inte passagerarna i så stor grad.

- Det påverkar ändå bara några procent av våra tågturer. Det betyder att man i allmänhet har möjlighet att få en sittplats på tåget utan att man måste byta under resan.

Att ett tåg kan te sig fullbokat men i själva verket upplevas som halvtomt har sin förklaring i att en passagerare som till exempel har bokat sträckan Tammerfors till Seinäjoki gör att en annan passagerare, som önskar åka från Helsingfors till Bennäs, inte kan boka samma plats, trots att den alltså i teorin är ledig halva resan.

Enkel lösning – oklar tidtabell

Det finns en enkel lösning för fenomenet med halvtomma tåg, nämligen att låta kunderna boka flera sittplatser under samma resa. Inte samtidigt förstås, utan olika sittplatser för olika etapper av resan.

Den här lösningsmodellen var på tapeten redan för tre år sedan (också VR har pratat om den), men den har fortfarande inte sett dagens ljus.

Det här kommer förmodligen ändå att förändras.

- Förstås upplever vi att vi ska ta tag i saken och utveckla den här saken, men det är jättesvårt att förutspå när det kommer att bli av, säger Oker-Blom.

Vågar du säga någonting om tidtabellen?

- Tyvärr inte, men eftersom det har skrivits om redan för flera år sedan så hoppas jag att det inte tar så länge.