Hoppa till huvudinnehåll

Polisen vill upplysa om bedrägerier: ”Skammen är bedragarens bästa vapen”

Man iklädd polisunform tittar in i kameran med neutralt ansikte. En aula med trappa i bakgrunden.
Mikael Appel, kommunikationschef vid Österbottens polisinrättnin. Man iklädd polisunform tittar in i kameran med neutralt ansikte. En aula med trappa i bakgrunden. Bild: Yle/Markus Bergfors polisen,mikael appel

Bedrägerier börjar bli ett av de vanligaste brotten som folk råkar ut för och ofta är det äldre som utsätts. Mikael Appel, kommunikationschef vid Österbottens polisinrättning, säger att julen kan vara ett bra tillfälle att diskutera nätsäkerhet över släktmiddagen.

De senaste åren har polisen i Finland haft flera kampanjer för att upplysa folk om olika former av bedrägerier för att förhindra att folk går på dem.

– Bedrägerierna är ständigt återkommande för oss inom polisen. De börjar bli ett av de vanligaste formerna av brott som folk råkar ut för, säger Mikael Appel vid polisen i Österbotten.

Enligt Appel har den totala mängden bedrägerier hållits på en ungefärligt jämn nivå, men däremot har de traditionella bedrägerierna minskat till förmån för de nätbaserade.

– Folk tillbringar en stor del av sin tid på nätet och brotten sker förstås där folk finns, och det är väldigt lätt att utföra bedrägerierna via nätet.

Inget att skämmas för

Hur många som blir lurade är enligt Appel svårt att beräkna, eftersom många tycker att det är så skamligt att ha gått på ett bedrägeri.

– Det här är också kanske ett av bedragarens bästa vapen, man vet att folk skäms och då anmäler man inte vad som inträffat.

– Via kampanjerna hoppas vi att folk ska inse att det här är inget att skämmas för. Vem som helst kan råka ut för det här. Man kan vara ganska bra påläst och tro sig veta hur det går till, men ändå kan man bli utsatt för bedrägeri.

Smarttelefon med bank-id öppet framför en bärbar dator.
Vanligt är bland annat att bedragare försöker komma över bankkoder. Smarttelefon med bank-id öppet framför en bärbar dator. Bild: Mostphotos Nätbedrägeri,bedrägeri,lösenord,datorer,mobiltelefoner,smarttelefoner,identitetsstöld,näthandel,Bankkod,tangentbord

Många olika former av bedrägerier

En av de vanligaste formerna av bedrägeri är att man köper och betalar för en vara via nätet, som sedan aldrig dyker upp.

Ett annat exempel är bluffpoliser som via telefon eller e-post frågar efter bankkoder eftersom de uppger att offrets konto är i fara.

– Men det är förstås aldrig polisen som frågar efter bankkoder, och inte heller banken, utan bedragare som är i farten för att komma åt uppgifter, säger Appel.

Nu den senaste tiden har folk också fått meddelande gällande paket de beställt, där de uppmanas klicka på en länk, men som visat sig vara bedrägerier, berättar Appel.

Brott som specifikt riktat sig mot äldre 2019

Bluffpoliser

En bluffpolis är en brottsförövare som i allmänhet kontaktar offret per telefon och uppger sig vara polis. Offret får höra att bankkontot är i fara och att pengar är på väg att lyftas från det. För att förhindra det här behöver polisen offrets bankkoder.

Det förekommer även andra upplägg med bluffpoliser, där man tar närmare kontakt med offret. Brottsförövaren som uppger sig för att vara polis har till exempel sagt att offren ingår i en hemlig polisoperation och man behöver hjälp. I sådana fall har bluffpoliserna bett om att bankkortet, smycken eller pengar lämnas vid ytterdörren, vid bilens bakhjul eller också har någon kommit för att samla in allt från offrets hem.

Det har även förekommit fall med bluffpoliser, där brottsförövarna knackar på dörren och ber om samma saker eller försöker ta sig in, i egenskap av polis.

Romansbedrägerier

I de här fallen har bedragaren i allmänhet kontaktat offret på sociala medier. Brottsförövaren har ofta sagt sig vara soldat, läkare eller någon annan som arbetar utomlands och börjar rätt fort be om pengar under olika förevändningar. Sådana kan till exempel vara ett möte, löfte om att få en stor summa pengar, något problem eller till och med en livshotande situation, i vilken hen enligt egen utsago hamnat. Utgångsläget är att personen behöver pengar för en åtgärd.

Kortbedrägeri

En brottsform som särskilt riktar sig mot äldre är att spionera till sig PIN-koden som används vid bankautomaten eller vid butikskassan. Brottsförövaren följer med bakom offrets rygg när koden skrivs, och i slutet av uttags- eller betalningshändelsen knackar brottsförövaren på offrets axel för att visa att denna tappat pengar på marken. När offret böjer sig ned för att plocka upp pengarna, tar brottsförövaren kortet ur automaten och byter ut det mot ett annat (oftast ett stulet), så att offret inte genast upptäcker bedrägeriet.

Vid butikskassan ser brottsförövaren på när offret skriver PIN-koden för att betala, och när offret kommit ut distraherar brottsförövaren denna genom att be om något och stjäl till exempel plånboken samtidigt.

Bankbedrägerier på nätet

Polisen har fått vetskap om bedrägerier, där bluffmakarna skickar e-post med begäran om uppdatering av information, till exempel på grund av datasäkerhet. Offret styrs till en falsk webbplats genom en länk i e-posten eller i ett sms. Därefter ombeds offret att mata in sina bankkoder, och på så vis kommer koderna i brottslingarnas besittning.

Kramar

Den här sommaren har så kallade kramtjuvar varit verksamma, som ingått i utländska kriminella ligor. Brottsförövaren frågar offret om vägen till exempelvis sjukhuset. Offret får en kram eller krimskrams till tack, och samtidigt bestjäls offret på sin plånbok, klocka eller ett smycke. Gärningssättet är ofta så diskret, att offret inte upptäcker brottet genast.

Bedrägeri genom släktskap

Brottet begås genom att förövaren ringer offret och uppger sig för att vara till exempel dennas systerson, sonson eller svärson, eller också frågas “vet du inte vem jag är?”. När offret kommer med en gissning, utger sig förövaren för att vara just denna person. Den äldre får höra något uppskakande som väcker viljan att hjälpa, det kan till exempel handla om en inträffad kollision som kräver pengar omedelbart.

Källa: Polisen

Appel: Var uppmärksam

Appel säger att man ska göra bakgrundskollar, vara uppmärksam och alltid tänka efter, även i julstressen.

– Julen är en tidpunkt då det rörs mycket pengar, folk beställer och köper mycket, så då är det ganska enkelt att hitta på både det ena och det andra och försöka lura folk. För man tänker kanske inte efter så mycket när man har julbrådska och snabbt vill beställa nånting.

Ifall det är någon från polisen som ringer och man är osäker om det verkligen är en polisen kan man begära att få veta personens namn och var hen jobbar.

Därefter kan man ringa till polisens växel och be dem förena en till den personen för att kolla att allt stämmer.

Så skyddar du dig mot bedrägerier

  • Varken polisen, banken eller någon annan aktör ber någonsin om att få bankkoder per telefon.
  • Polisen ber dig aldrig lämna värdeföremål någonstans för avhämtning.
  • En riktig polis har ett tjänstemärke, som hen visar.
  • Släpp inte in personer med oklara syften i din bostad.
  • Förhåll dig sunt kritisk till främmande människors närmanden. Håll avstånd vid behov.
  • Förhåll dig alltid kritiskt till främmande människor som ber om pengar, även om berättelsen skulle vara hur känsloladdad som helst. Om du skickat pengar någonstans, får du dem troligen inte tillbaka.
  • Sköt alltid bankärendena på nätet på bankens webbplats.
  • Om du har utsatts för ett brott ska du göra en brottsanmälan. Även försök till bedrägerier ska anmälas till polisen och i akuta fall till nödcentralen. Brottsoffer får tjänster bland annat genom brottsofferjouren.

Källa: Polisen

Äldre ofta mer utsatta

Appel säger att vem som helst kan gå på ett bedrägeri, men att äldre som är ovana med den digitala världen ofta är mer utsatta.

– När det dyker upp något i deras dator eller telefon så tror de att de uppgifter som kommer är sanna. Unga är mer skeptiska, men visst finns det också unga som går på bedrägerier – inte är de heller immuna.

Appel säger att julen kan vara en bra tid att diskutera risken för bedrägerier med sina äldre släktingar och vänner.

– I samband med någon julmiddag eller besök kan man ta upp och diskutera fenomenet. Man kan fråga om allt funkar med telefonen eller datorn, och via det fråga om det kommit några konstiga e-post på sistone och sedan informera om att de ska se upp med olika saker på nätet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten