Hoppa till huvudinnehåll

Långt från massafabrikerna: I sitt laboratorium tillverkar Luigi världens bästa papper på samma sätt som för 800 år sedan

Luigi Mecella övervakar bassängerna där pappersmassan blandas. Vatten är en fundamental ingrediens.
Luigi Mecella övervakar bassängerna där pappersmassan blandas. Vatten är en fundamental ingrediens. Luigi Mecella övervakar bassängerna där pappersmassan blandas. Vatten är en fundamental ingrediens. Bild: Roberto Marani /Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Pappersmästaren Luigi Mecella tar emot i sitt laboratorium. Hans händer är blöta. Här, strax utanför industristaden Fabriano i bergskedjan Apenninerna i centrala Italien, tillverkar han handgjort papper på samma sätt som man gjorde på slutet av 1200-talet.

Från taket hänger färdiga pappersark på tork i träställningar. En stor yta i lokalen upptas av vattenbaljor fyllda med pappersmassa. Det är fuktigt.

- Under den kallaste vinterperioden eldar jag i vedugnen för att torka pappersarken, eller använder en maskin, vars värme uppgår till 180 grader, och kör pappren därigenom. Men lufttorkning ger det finaste pappret, säger han.

Råvaran är hundra procent bomull. Men det finns många andra växter som kan användas, såsom hampa, lin eller varför inte kronärtskocka.

Luigi Mecella finfördelar bomullen i vatten i en maskin som heter holländare.
Luigi Mecella finfördelar bomullen i vatten i en maskin som heter holländare. Luigi Mecella finfördelar bomullen i vatten i en maskin som heter holländare. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Luigi Mecella anses vara en av de mest kunniga och allsidiga papperstillverkarna i Fabriano. De färdiga pappersarken på tork i det hundraåriga, gamla huset med tillhörande ladugård tillhör ett av världens mest toppklassiga papper för akvarellmålare världen över.

- De flesta som känner till Fabriano tror att det är ett varumärke för just papper, och få vet att det i själva verket är en stad, säger Federico Salvatore, även han pappersmästare, men idag pensionerad.

Det där med pensionen blir det dock inte mycket av. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många som kan hantverket, så han behövs.

- Jag kom precis hem från en demonstration i Kanada. Det är framför allt utomlands som den höga kvalitén på pappret härifrån uppskattas, säger Salvatore.

Federico Salvatore, en skallig äldre man, står med en bunt papper i handen. Han är egentligen pensionerad pappersmästare, men kom precis hem från en resa till Kanada. Intresset för handgjort papper är stort utanför Italien.
Federico Salvatore är egentligen pensionerad pappersmästare, men kom precis hem från en resa till Kanada. Intresset för handgjort papper är stort utanför Italien. Federico Salvatore, en skallig äldre man, står med en bunt papper i handen. Han är egentligen pensionerad pappersmästare, men kom precis hem från en resa till Kanada. Intresset för handgjort papper är stort utanför Italien. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Trots den historiska traditionen av papperstillverkning i Fabriano, som finns dokumenterad sedan åren kring 1270-talet och har pågått utan avbrott sedan dess, finns det idag - vid sidan av dagens industriella fabrikation - inte fler än ett tiotal personer kvar som har lärt sig hantverket från grunden.

Hantverket blev vägen tillbaka till livsglädjen

En av dem är Melania Tozzi. Efter att ha hamnat i en livskris, då allt kändes mörkt, hittade hon tillbaka till livsglädjen genom hantverk och konst.

Via textilier fick hon upp ögonen för hampa, en av de växter som huvudsakligen användes för tillverkning av papper innan bomullen slog igenom.

- Jag sysslade med bokföring på ett företag, men bestämde mig för att lämna skrivbordet och helt ägna mig åt hantverk, säger hon när vi ses över en kopp kaffe i hennes kök, som även är hennes arbetsverkstad.

Hon tillägger:

- Och jag har aldrig ångrat mig.

En kvinna står med ett nystan av hampa vid ett bord.
Melania Tozzi tillverkar papper av hampa och designar och tillverkar sedan allt från konstverk, såsom statyer, till väskor och bordsunderlägg av det hållbara pappret. En kvinna står med ett nystan av hampa vid ett bord. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Hon visar mig egendesignade föremål, såsom väskor, bordsunderlägg, återanvändbara påsar för mat och frukt. Allt tillverkat av papper gjort på hampa.

Men mest intresserad säger hon sig vara av det konstnärliga uttrycket. Hon har illustrerat vykort, gjort skulpturer och även kläder för artister. Och hon har tagit patent på produktion av papper med hampa som råvara.

Melania Tozzi tänker på hampan som en ekologisk råvara som kan odlas lokalt och inte behöver importeras, såsom bomullen.

Modeföretag frågar efter papper av återvunnet material

Miljötänk finns även hos det unga företaget Manualis som mestadels tillverkar handgjort papper av återvunnet material.

- Våra främsta kunder är modeföretag med miljötänk, berättar Danila Versina när hon tar emot i en gammal övergiven industribyggnad som företaget gett nytt liv.

Det är inte bara hampa, utan många material som kan återvinnas, trasas sönder, brytas ned och blandas ut med vatten för att bli till pappersmassa.

- De lämnar tygtrasor, gamla etiketter från kläder eller annat överblivet material, som de vill återvinna i form av högkvalitativt papper som kan användas som exempelvis nya jeansetiketter, omslagspapper eller annat, säger Versina.

Danila Versini visar exempel på papper från olika typer av återvunnet material. Dessa använder modeföretag till etiketter, märken och paketpapper.
Danila Versini visar exempel på papper från olika typer av återvunnet material. Dessa använder modeföretag till etiketter, märken och paketpapper. Danila Versini visar exempel på papper från olika typer av återvunnet material. Dessa använder modeföretag till etiketter, märken och paketpapper. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Utan farliga tillsatser eller färgämnen får pappret en naturlig färg enligt materialets egenskaper.

De tre delägarna hos Manualis består, förutom Daniela Versina som sköter kundkontakter och marknadsföring, av pappersmästarna Giacomo Arteconi och Andrea Clementi.

Andrea Clementi formar med säker hand pappersmassan till en jämn yta på ett finmaskigt nät, vilket är det svåraste arbetsmomentet.
Andrea Clementi formar med säker hand pappersmassan till en jämn yta på ett finmaskigt nät, vilket är det svåraste arbetsmomentet. Andrea Clementi formar med säker hand pappersmassan till en jämn yta på ett finmaskigt nät, vilket är det svåraste arbetsmomentet. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Tillsammans med Melania Tozzi tillhör de en ny generation som bevarar en urgammal tradition.

Detta medan Luigi Mecella, som anses vara en av de absolut bästa hantverkarna, är på väg mot pension.

Innan dess drömmer han om att förverkliga hela tillverkningscykeln för närproducerat papper - från odling av råvaran till färdigställandet av slutprodukten - på en och samma plats, den verkstad han har som är omgiven av odlingsbar mark.

- Tänk dig att bara kunna gå ut och plocka hampan, göra tråd och papper här, för att slutligen, i samarbete med mina kollegor, binda böcker och dekorera med kalligrafi, säger han.

Vatten och tre uppfinningar

Att papperstillverkningen blev huvudsysselsättning i just Fabriano i slutet av 1200-talet beror bland annat på floden Giano, som rinner genom staden.

Från floden fick man vatten som används både som en fundamental ingrediens i pappersmassan och förr i tiden som vattenkraft för att driva runt stampverket – den maskin som trasade sönder lumpen.

Just stampverket är en av tre uppfinningar inom papperstillverkningen som brukar tillskrivas Fabriano.

Ett gammalt stampverk i trä står på museum.
Stampverket där flera fallhammare finfördelade lumpen till pappersmassan sägs vara en av tre uppfinningar från Fabriano. Här ett exemplar på stadens Pappersmuseum. Ett gammalt stampverk i trä står på museum. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Den första uppfinningen rör kvalitén och handlar om ytbehandling av pappret med ett slags lim baserat på djurgelatin – en behandling som ersatte stärkelsen i pappret som araberna sedan tidigare tillverkade.

Behandlingen gjorde pappret hållbart och innebar att bläcket fastnade på arket. Det i sin tur gjorde att pappret snabbt blev mycket uppskattat av landets författare och konstnärer.

Den andra uppfinningen handlar om kvantiteten. Det sägs att en viss typ av stampverk med flera hammare användes för första gången i Fabriano, vilket möjliggjorde en större produktion.

Den tredje är filigran, ett guldtrådsarbete som ger ett unikt vattenmärke i varje enskilt pappersark – en uppfinning som man tror har kommit till av en slump genom att en tråd från nätet där pappersmassan finfördelas och får formen av ett ark lossnat och hamnat i massan.

Ett gammalt vattenmärke på ett gult papper.
De tidiga vattenmärkena var mycket enkla. Ett gammalt vattenmärke på ett gult papper. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete),stämplar (redskap)

Vattenstämplarna blev snabbt viktiga för att varje enskild papperstillverkare skulle kunna märka sina pappersark och på så vis hålla reda på dem.

Filigran och sedelproduktion

På det välbesökta pappersmuseet, Museo della Carta, arbetar guiden Claudia Crocetti. Med stor inlevelse berättar hon om hur de första filigranen, som är riktiga konstverk, utmejslades i vax.

Med tiden kom de att efterfrågas av många berömda personer världen över, som ville se sina porträtt förevigas i filigran och vattenstämplar.

- Det är grunden för de vattenstämplar våra sedlar har idag, säger hon och håller upp en eurosedel mot en ljusplatta.

Vattenmärke i form av ett porträtt till vänster i sedeln har sitt ursprung i den handgjorda vattenmärke, filigran, som är en annan av staden Fabrianos uppfinningar.
Vattenmärke i form av ett porträtt till vänster i sedeln har sitt ursprung i den handgjorda vattenmärke, filigran, som är en annan av staden Fabrianos uppfinningar. Vattenmärke i form av ett porträtt till vänster i sedeln har sitt ursprung i den handgjorda vattenmärke, filigran, som är en annan av staden Fabrianos uppfinningar. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

I Fabriano tillverkas än idag sedlar till många länder i världen.

Akvarellmålare uppskattar det handgjorda papprets kvalitet

Men mest känt är Fabrianopappret bland akvarellkonstnärer runt om i världen. I maj varje år samlas internationella konstnärer under en festival i staden. Man kan se dem måla av olika historiska byggnader, samtidigt som de ställer ut sina verk.

Akvarellfestivalen är ett initiativ som tagits för att hålla papperstraditionen levande.

En person står och målar i akvarell med utsikt över ett torg.
Akvarellpapper från Fabriano används av konstnärer över hela världen. Bilden är från Akvarellfestivalen i Fabriano 2018 En person står och målar i akvarell med utsikt över ett torg. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Det är ett svårt hantverk att lära sig och det lär ta sju år att bli fulländad. De jag pratar med säger att de lär sig något nytt varje gång de tar fram ett papper.

Det är också en mycket arbetsintensiv och kostsam produktion, som därför har dött ut på många platser runt om i världen.

Historiskt arkiv är kulturarv

För att inte berättelsen om den historiska pappersproduktionen ska falla i glömska har en privat stiftelse, Fondazione Fedrigone Fabriano, de senaste åren systematiskt arkiverat och samlat en unik kollektion av historiska maskiner och dokumentation från slutet av 1200-talet i pappersbruket Cartiere Milianis gamla fabriksbyggnader.

- Det är en enastående samling som saknar motstycke och som idag är ett erkänt kulturarv, säger Livia Faggioni, eldsjäl och samordnare för den historiska samlingen.

Den är stängd för allmänheten förutom vid särskilda tillfällen som i somras då en Unesco-konferens anordnades i staden.

Hon fortsätter:

- Men det pågår ett arbete med att digitalisera allt material, såsom filigran, och vissa finns redan tillgängliga i ett öppet arkiv på vår hemsida. Vårt mål är att göra det tillgängligt för alla intresserade, säger hon.

En kvinna sitter bakom ett stort bord täckt av ramar och papper.
Livia Faggioni är samordnare för det historiska arkivet hos stiftelsen Fedrigoni i Fabriano. Här finns en unik samling maskiner och vattenmärken som idag är del av det italienska kulturarvet. En kvinna sitter bakom ett stort bord täckt av ramar och papper. Bild: Roberto Marani/Yle Fabriano,Italien,papper,handarbete (arbete)

Tillbaka hos Luigi Mecella, där produktionen pågår för fullt.

- Jag vill gärna tillägga att det här inte bara är ett yrke som man lär sig, det krävs passion om man vill hålla på. Inte minst för att stå här i vattnet varje dag, säger Mecella medan han plaskar runt i sina stövlar.

- Du måste älska råvarorna och det du kan göra med dem – vilket är nästan vad som helst, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes