Hoppa till huvudinnehåll

EU:s nya utsläppsregler ger billigare elbilar i finländska bilbutiker

Laddningsställe för elbilar i Torneå.
EU vill minska koldioxidutsläppen från transporter med 60 procent år 2050 jämfört med nivåerna 1990. För att lyckas måste en stor del av de bensin- och dieseldrivna fordonen bytas ut mot eldrivna. Laddningsställe för elbilar i Torneå. Bild: Yle/Kjell Lindroos elbilar,laddningsställen för elbilar,Torneå

Bilhandeln väntas repa sig en aning år 2020. Tuffare regler kring nya bilars utsläpp kommer att leda till flera och förmånligare elbilar, också på den finländska marknaden.

2019 blev inget bra år för bilhandeln i Finland.

Försäljningen sjönk rejält jämfört med år 2018, bland annat på grund av en rekordstor import av begagnade bilar från Sverige.

År 2020 ser handeln ändå ut att repa sig en aning.

- Det ser lite bättre ut än 2019. Det ser ut som att vi säljer 116 000 personbilar nästa år, jämfört med runt 113 000 i år, säger Tero Kallio, verkställande direktör vid bilimportörernas förbund.

Försäljningen av elbilar fortsätter att öka

År 2020 kommer flera konsumenter att köpa nya elbilar, men i Finland säljer de laddbara hybridbilarna också nästa år betydligt bättre än renodlade elbilar.

Trenden med alternativa drivmedel snabbas på av EU:s skärpta utsläppsregler.

År 2020 måste så gott som alla nya personbilar som säljs i EU ha ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på max 95 gram per kilometer.

- Tillverkarna måste producera flera bilar med alternativa drivmedel än de gjort i år. Annars måste de betala böter på upp till hundratals miljoner euro. Det betyder att tillverkarna måste sälja mera elbilar och laddhybrider i EU än i de gjorde i år. Samtidigt kommer konsumenterna att kunna välja bland ett mycket bredare utbud, säger Kallio.

Tero Kallio, Vantaa, 16.08.2019
Tero Kallio, vd för bilimportörernas förbund, förutspår en liten tillväxt i bilhandeln år 2020. Försäljningen väntas ändå vara lägre än år 2018. Tero Kallio, Vantaa, 16.08.2019 Bild: Antti Haanpää / Yle verkställande direktör,import,bilhandel

Kravet på 95 gram koldioxid per kilometer är tufft.

År 2018 ökade personbilarnas koldioxidutsläpp till 120,4 gram per kilometer i medeltal efter att ha minskat i flera år.

Den stora boven i dramat är stadsjeepen vars genomsnittliga utsläpp landar på 133 gram per kilometer. År 2018 var nästan var tredje ny bil i EU en stadsjeep.

Biltillverkarna kommer troligtvis inte att klara av kravet på 95 gram per kilometer utan att öka försäljningen av elbilar rejält.

SÍmporterade stadsjeepar tillverkade av det japanska företaget Mitsubishi i hamnstaden Bremerhaven i norra Tyskland.
Nyimporterade stadsjeepar i hamnstaden Bremerhaven i norra Tyskland. SÍmporterade stadsjeepar tillverkade av det japanska företaget Mitsubishi i hamnstaden Bremerhaven i norra Tyskland. Bild: FOCKE STRANGMANN stadsjeep,bilar,Import,Utsläpp,bilbranschen

Billigaste elbilarna fortfarande dyra

Ur konsumentens synvinkel väntas de skärpta utsläppsreglerna leda till ett bredare utbud på både elbilar och laddbara hybridbilar.

De första renodlade elbilarna för under 20 000 euro lanserades under hösten på den finska marknaden, och har sålt slut i snabb takt.

Flera förmånliga modeller är på kommande år 2020, men än så länge kan de inte tävla med motsvarande bensin- eller dieseldrivna personbilar i pris.

Uträkningar som Finlands klimatpanel släppte i december 2019 visar ändå att också dagens dyra elbilar på sikt kan bli både billigare och miljövänligare än motsvarande bensin- eller dieselbilar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes