Hoppa till huvudinnehåll

Jumping fitness, 3D-spinning och Airyoga - vi testar nya träningsformer

Människor på ett spinningpass
Är träning i en virtuell 3D-värld framtidens träning? Bilden är taget från ett 3D-spinningpass. Människor på ett spinningpass Bild: Sofie Gammals/Yle spinning (idrott),motion,motionsidrott

Har du fastnat i samma gamla träningsvanor? Eller har du tappat motivationen att röra på dig? Då är det kanske dags att prova på något nytt. Vi har testat tre olika träningsformer som också du kan haka på.

Vi ger tips på tre olika träningsformer.

Jumping fitness

Vad är Jumping fitness?

Jumping fitness är en träningsform som går ut på att hoppa på en studsmatta och följa instruktörens rörelser i takt med musik.

Studsmattan har en stång man kan hålla i för att underlätta olika rörelser. Stången finns också där som en säkerhet så att du inte hoppar av studsmattan.

Varför ska man träna Jumping fitness?

Träningspasset är effektiv konditionsträning. Passet är också fettförbrännande och musklerna i rumpa, lår och mage tränas.

Muskelträning där man tränar bland annat armar och bröst med hjälp av studsmattan ingår också.

Om du har fot-, knä- eller höftproblem så kan Jumping fitness vara en bra träningsform för dig.

- När vi springer eller tränar på hårt underlag får knäna och höften ta mera stryk än om man hoppar på en mjuk studsmatta.

- Studsmattan skonar både höften och knäna lite på samma sätt som i vattengymnastik, säger Sebastian Selenius som är instruktör i Jumping fitness.

träningspass i Jumping fitness
Jumping fitness träningspass i Jumping fitness Bild: Sofie Gammals/Yle Kondition,motionsidrott,trampoliner

Vem kan träna Jumping fitness?

Jumping fitness rekommenderas inte om du är gravid eller har ryggproblem.

- Om du ändå vill prova så är det viktigt att prata med instruktören först så att vi kan guida dig igenom passet.

- Ta med en kompis och kom och skapa känslan man hade som barn när man hoppade på en studsmatta. Fast du är äldre tror jag att du kan uppskatta den känslan, säger Selenius.

Jumping fitnessinstruktör Sebastian Selenius
Sebastian Selenius är instruktör i Jumping fitness. Jumping fitnessinstruktör Sebastian Selenius trampolin,trampolingymnastik,motionsidrott,Kondition,sebastian selenius

Sofies betyg: Rolig och effektiv konditionsträning där man får skratta åt sig själv. I början känner man sig lite fånig och man hoppar lätt i otakt till musiken, men det gör träningen rolig.

3D-spinning

Vad är 3D-spinning?

På det här spinningpasset befinner man sig i en virtuell 3D-värld. Under passet tittar du på en stor skärm som visar passets cykelrutt.

Under ett 3D-spinningpass kan du cykla i olika futuristiska städer, i en snövärld, under vattnet och i djungeln.

Idén är att det ska kännas som om du cyklar i de här olika miljöerna.

På ett vanligt spinningpass är cyklarna utspridda i salen och instruktören är vänd mot klassen.

På ett 3D spinningpass är cyklarna istället placerade i en lång rad vända mot en stor skärm. Instruktören sitter med i raden och har därför en mindre roll än under ett vanligt spinningpass.

- Vi låter det visuella och musiken tala till oss i stället, säger instruktör Sebastian Selenius.

Selenius tror att det här är framtidens träning.

- Jag var först lite skeptisk till att vi ska sitta framför ännu en skärm, men när jag själv upplevde det märkte jag att det är bilderna och musiken som motiverar oss till att utsätta oss för att fysiskt tungt träningspass.

3D Spinning
På ett 3D-spinningpass befinner du dig i en 3D-värld som tar dig på spännande äventyr, samtidigt som du cyklar i tunga backar och branta nedförsbackar. 3D Spinning spinning (idrott),Kondition,motionsidrott

Varför ska man träna 3D-spinning?

- Spinning eller cykling är ett av de mest effektiva sätten att träna coremuskulaturen, det vill säga mage-, bål- och ryggmuskulaturen. Samtidigt är det också bra för musklerna i ben, lår och rumpa, berättar Selenius.

Vem kan träna 3D-spinning?

Spinning passar såväl ung som gammal.

- Du kan cykla i egen takt och det är du själv som sätter motståndet. Instruktören ger riktlinjer men i slutändan är det du själv som bestämmer hur tungt ditt träningspass kommer att bli, säger Selenius.

Han råder ändå att berätta för instruktören om du är gravid eller har rygg- eller knäproblem så du kan få hjälp med tekniken.

Sofies betyg: 3D-världen tillsammans med musiken gjorde passet roligare och det kändes mindre tungt. När man cyklade i upp- och nedförsbackar och kurvor kändes det förvånansvärt äkta. En känsla av yrsel uppstod ibland i kurvorna.

Airyoga

Vad är Airyoga?

Airyoga är som namnet säger yoga i luften. Som redskap för den här sortens yoga använder man sig av ett tyg som hänger ner som en stor ögla från taket.

Tyget är tre meter brett och kan användas på många olika sätt under yogapasset.

Yogapass i airyoga
Airyoga Yogapass i airyoga Bild: Sofie Gammals/Yle yoga,aerial yoga,Yoga

Varför ska man träna Airyoga?

Airyoga är bra för att öppna upp spända muskler i kroppen. Med hjälp av tyget kan man lättare tänja olika kroppsdelar än om man gör det endast på en matta.

- När vi hänger upp och ner kan man lättare sträcka och tänja ryggen, säger Lillis Sjöblom som är instruktör i Airyoga.

Vissa yogapositioner är också lättare att göra med hjälp av tyget.

- Att stå på händer eller på huvudet är ganska avancerat, men med hjälp av tyget så kan man hänga upp och ner och öva att stå på händer, säger Sjöblom.

Efter ett Airyogapass är det viktigt att komma ihåg att dricka mycket.
Ämnesomsättningen sätter igång på samma sätt som när du har fått massage.

- Om du inte dricker mycket kan du vakna upp med känslan av baksmälla följande dag, säger Sjöblom.

Airyogainstruktör Lillis Sjöblom
Lillis Sjöblom är instruktör i Airyoga. Airyogainstruktör Lillis Sjöblom Bild: Sofie Gammals/Yle yoga,Yoga,motionsidrott,aerial yoga,Lillis Sjöblom

För vem passar Airyoga?

Lillis Sjöblom tycker att Airyoga passar för de flesta.

- Det krävs lite koordination och kroppskontroll.

- För vissa är det svårare än för andra att släppa händerna och hänga fritt i tyget. Men alla gör i egen takt och man gör det man vill och kan, säger Sjöblom.

Om man har lågt eller högt blodtryck kan det kännas obehagligt att hänga upp och ner. Och om man är gravid ska man undvika Airyoga helt åt hållet.

Sofies betyg: Avslappnande och väldigt skönt för ryggen att hänga upp och ner. Vissa övningar kan kännas lite svåra om man är väldigt stel. Men man gör övningarna på det sätt som känns bäst för en själv.