Hoppa till huvudinnehåll

Bråda tider för dem som ska hålla vägarna i skick – "tack har kommit från alla möjliga håll"

Tre bilar kör på en landsväg på vintern.
Vägunderhållet har haft bråda dagar hittills i vinter. Tre bilar kör på en landsväg på vintern. Bild: Anna Wikman / Yle vägar,vinterunderhåll

Vinterunderhållet på 1 200 kilometer väg i södra Österbottens NTM-centrals område klassades upp och det har märkts genom positiv respons på vägunderhållet och åtgången på sand och salt.

Början av vintern har hållit dem som jobbar inom vägunderhållet sysselsatta.

Föret har ändrats från den ena ytterligheten till den andra nästan dagligen. Minusgrader, is och snö följt av plusgrader och vatten och underkylt regn.

- Det har gått åt mycket sand och salt och en del sandförråd behöver redan påfyllning. Det har funnits mycket att göra, säger Elina Granqvist på södra Österbottens NTM-central.

Nainen puolikuvassa haastateltavana.
Elina Granqvist Nainen puolikuvassa haastateltavana. Bild: Anna Wikman / Yle Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM),Södra Österbotten

I början av året klassades vinterunderhållet på 1 200 kilometer väg i södra Österbottens NTM-centrals område upp.

Dessutom har man varit tvungen att använda mer salt den här vintern för att hålla vägytan isfri jämfört med förra vintern då temperaturen höll sig på minus under en ganska lång period.

Uppgraderingen av underhållsklassen märks också på att fler vägavsnitt saltas nu när de tidigare sandades.

Det här har märkts i att folk är nöjdare med vägunderhållet. De som sköter vägunderhåller har som omväxling fått höra tack.

- Tack har kommit från alla möjliga håll, både från vanliga medborgare till kommundirektörer.

Salt byttes ut till kaliumformiat i Lohteå och Ilmajoki

I Lohteo och Ilmajoki byttes saltet i oktober ut mot kaliumformiat. Båda områdena är grundvattenområden och kaliumformiat har börjat användas för att skydda grundvattnet.

Kaliumformiat är tio gånger dyrare än salt och därför är användningen inte så vanlig. På andra håll i landet är det vanligare än i Österbotten.

- Vi har fått höra att användningen av kaliumformiat kräver en del övning. Ämnet beter sig lite annorlunda än vanligt salt. Vi behöver ännu justera lite bland annat i hur mycket kaliumformiat vi använder.

Vinterunderhållssäsongen inleds i början av november och temperaturen har växlat mycket under de senaste månaderna. Så vad önskar sig de som sköter vägunderhållet för år 2020?

- En lång period med temperaturen stabilt på minus, då hålls vägarna i bra, körbart skick och beläggningen går inte sönder.

Artikeln baserar sig på Tienpitäjillä kiireinen alkutalvi – paremmasta tienpidosta tullut positiivista palautetta skriven av Ulla Kuivasmäki, översättning Anna Ruda.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten