Hoppa till huvudinnehåll

Elida, Jonathan och Frank är Finlands första skolambassadörer i första hjälpen - nu ska konceptet spridas i hela Finland

De tre niondeklassarna sitter på en soffa och tittar på grejer i väskan framför.
Elida Lindholm, Jonathan Lehtonen och Frank Sibelius kollar materialet i Röda Korset-väskan. De tre niondeklassarna sitter på en soffa och tittar på grejer i väskan framför. Bild: Yle/Marie Söderman Röda Korset,åbo

Det kan komma en dag då någon av oss kan rädda liv, om vi ingriper på rätt sätt. Det vet också niorna Elida Lindholm, Jonathan Lehtonen och Frank Sibelius vid S:t Olofsskolan i Åbo.

Alla tre har installerat 112-appen i sina telefoner. De vet att ett samtal som rings via den appen automatiskt skickar iväg koordinaterna för var man befinner sig till nödcentralen.

Det här, och mycket mer, fick de lära sig i höst under en kurs för blivande första hjälpen-ambassadörer vid S:t Olofsskolan. Nästa år är det deras tur att föra kunskapen vidare då de ska de undervisa åttorna i samma sak.

Både Frank och Jonathan kände till en del om första hjälpen sedan tidigare, men de ville lära sig mer.

- Vi har till exempel lärt oss hur man lägger ett bandage, hur man använder mitella och vad som finns i första hjälpen-väskor, säger Frank.

Elida hade inga förkunskaper om första hjälpen men hon insåg att det är kunskap som kan komma till nytta.

- Jag tänker att det är viktigt att man lär sig att göra rätt, säger Elida.

Idén skapades tillsammans

Röda Korset har i många år erbjudit S:t Olofsskolan lektioner i första hjälpen. Men eftersom skolan har drygt 400 elever krävs en stor insats av Röda Korset om alla ska undervisas.

Tillsammans med Marjatta Alakahri vid Röda Korset i Åboland började studiehandledare Kim Johansson fundera på hur man kunde skapa något som inte är så resurskrävande och som också ger kontinuitet. Då uppstod tanken på elevambassadörer där eleverna undervisar varandra.

Kim Johansson i närbild, står lutad mot en vägg och tittar i kameran.
Kim Johansson är studiehandledare i S:t Olofsskolan. Kim Johansson i närbild, står lutad mot en vägg och tittar i kameran. Bild: Yle/Marie Söderman lärare,kim johansson

- Eleverna ser oss lärare alldeles tillräckligt under åren. Kanske vi inte behöver stå där och undervisa i ännu en sak till utan kan ge ansvaret till eleverna, säger Johansson.

S:t Olofsskolan har också fått röda ryggsäckar med hjälpmedel som kan behövas ifall någon i skolan skadar sig. Alla tre nior har bra koll på innehållet.

En röd och grå ryggsäck med Röda korsets logotyp.
Ryggsäcken innehåller material och lite utrustning som behövs för första hjälpen. En röd och grå ryggsäck med Röda korsets logotyp. Bild: Yle/Marie Söderman första hjälpen,röda korset

- Det finns ett rymdlakan som kan man lägga runt en person med den silvriga sidan inåt så att personen håller värmen bättre, säger Elida.

- Det finns också en liten påse här som kan användas som kylpåse eller värmas upp beroende på vad som behövs, säger Jonathan.

Totalt gick cirka 25 nior kursen under ledning av Röda Korsets Marjatta Alakahri och Tove Johansson och planen är att konceptet med första hjälpen-ambassadörer snart ska finnas i alla skolor i hela Finland.

De tre ungdomarna sitter på en soffa och kollar i ryggsäcken på bordet framför.
Elida, Jonathan och Frank ska undervisa åttor i första hjälpen nästa år. De tre ungdomarna sitter på en soffa och kollar i ryggsäcken på bordet framför. Bild: Yle/Marie Söderman Röda Korset,åbo

Kim Johansson påpekar att niornas kurs inte ersätter Röda Korsets längre kurser i första hjälpen eftersom de är mycket mer omfattande. Här handlar det om att ge baskunskaper, förmåga att ingripa och att kunna tipsa eleverna om viktiga appar och hur de används.

- Om något händer är det viktigaste att man agerar i stället för att inte göra något alls. En positiv effekt av kursen är också att hälften av deltagarna nu vill fortsätta i Röda Korsets ungdomsverksamhet. Det är fint i en värld som knappast blir mindre individualistisk, säger Johansson.

Men Frank Sibelius hade gärna lärt sig mer redan nu.

- Jag har varit med om att flytta personer som var i ett tillstånd där de inte kunde röra sig själva med egen vilja. Det är jättetungt att flytta en person som inte kan samarbeta.

I januari ska niorna i gruppen få veta mer om återupplivning. Det ska de inte lära ut, men de får se hur det går till.

Läs också