Hoppa till huvudinnehåll

Ateneums museichef tror att det ökade intresset för museer beror på människors vilja att uppleva saker – "man vill uppleva sådant som verkligen kan påverka ens liv"

Ateneums fasad i Helsingfors.
Ateneum som är ett av Konstgalleriets tre museer besöktes av drygt 361 000 personer år 2019. Ateneums fasad i Helsingfors. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Finlands Nationalgalleri,museer,Ateneum

År 2019 verkar ha varit ett strålande år för museerna i Finland. Till exempel besöktes Ateneum, Kiasma och Sinebrychoff av sammanlagt 808 000 personer, vilket är rekordmånga. Men vad är det som lockar folk?

Det verkar som om en bidragande faktor till de ökade museibesöken är museikortet. Med det får man tillgång till 300 museer runt omkring i landet, ända från Åland till Enare.

Museikortet togs i bruk år 2015 och har varje år blivit allt populärare. Ifjol användes kortet för nästan 1,4 miljoner museibesök, vilket är en ökning på 43 procent jämfört med det föregående året.

Försäljningen av kortet steg också med en femtedel förra året.

De populäraste museerna finns i de stora städerna, men kortinnehavarna har också hittat till de mindre orternas fina destinationer, vilket är något som museikortets utvecklingschef Seppo Honkanen är glad över.

– Det märks speciellt under sommaren när människor semestrar och reser i hemlandet. De stannar på intressanta ställen längs med vägen, sådana man kanske inte annars skulle besöka.

Ett museikort för år 2017.
Museikortet är populärt bland finländarna. Ett museikort för år 2017. Bild: Lehtikuva museer,Ateneum,museikortet

Han säger också att en växande kundgrupp är yngre kulturintresserade personer.

Honkanen tror att människor i allmänhet i dag är alltmer intresserade av att lägga sina pengar på upplevelser i stället för materiella saker och att det bland annat är därför som museernas popularitet har ökat.

– Människor söker helt enkelt fina upplevelser och ställen att se. Man köper upplevelser istället för materiella saker man inte nödvändigtvis behöver.

Trenden är mindre kända konstnärer

Ateneums museichef Marja Sakari har samma uppfattning som Honkanen. Sakari tror också att sociala medier spelar en roll.

– Information sprids så snabbt på sociala medier, människor vet mera om vad som händer och är aktuellt på museer, säger Sakari.

Hon tror att folk verkligen är intresserade av vad museerna har att erbjuda på grund av att de har utvecklats så mycket och håller en hög nivå på sina utställningar

Marja Sakari, museonjohtaja, Ateneum
Ateneums museichef Marja Sakari tror att människor söker andliga upplevelser när de besöker museer. Marja Sakari, museonjohtaja, Ateneum Bild: Mikko Ahmajärvi / Yle Ateneum,konstmuseer

Dessutom tror hon att människor besöker museer för att uppleva någonting betydelsefullt.

– Jag tror att de andliga upplevelserna som man kan få av ett museibesök är något som människor är ute efter. Någonting sådant som verkligen påverkar ditt liv och dina åsikter om världen.

Internationellt är trenden faktiskt mindre kända konstnärer, menar Sakari. De verkar locka både museerna och besökarna.

– Vi hade Helene Scherjfbeck-utställningen i London. Hon är inte så känd i England och det tror jag ökar intresset! Det finns så många konstnärer man inte känner till och som därför kan erbjuda nya upplevelser för människor.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje