Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvenska Kristian Lever är prisbelönt utomlands men okänd hemma: ”Tyska fångar och högstadiepojkar är osäkra i början, sedan klickar något i deras huvuden”

Kristian Lever poserar på Medborgartorget.
Kristian Lever är tillbaka där han började. Kristian Lever poserar på Medborgartorget. Bild: Hanna Nordenswan dansare,koreograf,kristian lever

26-åriga Kristian Lever har knappt stannat upp på ett decennium. Den unga dansaren och koreografen har precis flyttat tillbaka till hemstaden Helsingfors efter att han utbildat sig till dansare, grundat ett danskompani och börjat ordna gratis verkstäder i rörelse för bland annat fångar, äldre personer och för skolelever.

Levers grupp Klever Dance har avslutat sin internationella turné med föreställningen Framework, som nu har premiär i Finland.

– Föreställningen handlar om ovillkorlig kärlek och olika perspektiv, säger Lever.

Framework innefattar också mycket av Levers ideologi som koreograf – dans ska vara tillgängligt och begripligt för alla.

– Dansen är ett svårt verktyg för att berätta en svår berättelse, men det är ett starkt verktyg att behandla känslor och stämning med, förklarar Lever.

Därför har gruppen valt att i den första akten förklara handlingen genom röstskådespelare som läser ut manuset genom högtalarna, medan dansarna i andra akten sedan gestaltar vad publiken hört.

– Den första akten förklarar det som dansarna sedan förkroppsligar. Då du ser andra akten har du en koppling till varför vi uttrycker oss på det här sättet och förstå det på ett djupare plan.

Scen ur dansföreställningen FRAMEWORK av Klever Dance.
Scen ur Framework av Klever Dance. Scen ur dansföreställningen FRAMEWORK av Klever Dance. Bild: Klever Dance/Fanni Tutek-Hajnal dansare,modern dans,klever dance

Kristian Lever

  • 26-årig koreograf och dansare från Helsingfors.
  • Vann Erik Bruhn-priset i koreografi 2019, som utdelas av Kanadas Nationalbalett i Toronto.
  • Utnämndes till "årets mest lovande talang" av den tyska tidningen Tanz 2019.
  • Driver danskompaniet Klever Dance.
  • Aktuell med föreställningen FRAMEWORK som har Finlandspremiär på ÅST den 10.1.2020.

Dans på fängelser och ålderdomshem

Som 20-åring gjorde Lever sin första professionella produktion som koreograf för Nationella Ungdomsbaletten i Tyskland.

Föreställningen ledde till fler jobb och Lever har nu kunnat grunda sitt eget kompani som också jobbar utanför dansscenerna.

Projektet Klever Share erbjuder gratis rörelseverkstäder till ålderdomshem, skolor, fängelser och sjukhus. Målet är att deltagarna ska komma i kontakt med sin egen kropp och sina känslor.

– Att inkludera är otroligt viktigt för mig. Jag tror att det är för att jag började dansa så sent själv och utsattes för dans så sent.

Verkstäderna har än så länge främst skett i Tyskland men Klever Share har ordnat kurser också i Helsingforsregionen och i Åboland.

Erfarenheterna från tyska fängelser beskriver Lever som ”spännande och nervösa”.

– Man vet inte vad man ska förvänta sig. Men det är inte min sak vad som hänt i deras förflutna, alla ska få vara med.

Kristian Lever poserar på Medborgartorget.
Lever började med dans sent i livet och vill därför dela med sig av det dansen gett honom. Kristian Lever poserar på Medborgartorget. Bild: Hanna Nordenswan dansare,koreograf,kristian lever

I en av fängelseverkstäderna tog gruppen med en tysk rappare som skapade en låt man använde tillsammans med fångarna.

– Det kanske är en generalisering men vi försökte skapa något som de kunde känna att de kunde få koppling till. Jag hade säkert själv fördomar innan vi gick dit men det fungerade bra. Det var lätt att ta kontakt med fångarna. I början var alla lite blyga, det är ju ovant att röra på sig. Man vill liksom inte skämma ut sig. Men de gjorde bra ifrån sig, det gick hur bra som helst.

En del erfarenheter från fängelser har enligt Lever också likheter med upplevelser från högstadier. Då handlar det om killar som kan känna att de behöver vara tuffa och som alla andra och därför blir osäkra.

– Men sedan klickar något i deras huvuden, de blir jätteinvolverade och engagerade i verkstaden. Det är väldigt rörande att se det.

Kristian Lever poserar på Medborgartorget.
"Teater och dans ska vara för alla. Alla har kroppar, alla kan känna" Kristian Lever poserar på Medborgartorget. Bild: Hanna Nordenswan dansare,koreograf,kristian lever

Tog sitt första danssteg när andra gick ut i arbetslivet

Kristian Lever var sen i starten. Som 16-åring var han en vanlig Helsingforstonåring som sysslade med teater och idrott på fritiden. En dag fick han av en slump se en dansföreställning.

– När jag såg den blev jag helt begeistrad och tänkte att det här vill jag pröva på.

Dansen förändrade Levers liv på ett ögonblick. Men medan han upptäckte och blev förälskad i konstformen hade jämnåriga dansare jobbat hårt i åratal.

– Jag fick göra dubbelt arbete för att hinna med andra 16-åringar som höll på att bli proffs redan då. Men samtidigt motiverade det mig.

Lever började ta danslektioner och snart kom han in på Finlands Nationaloperas Balettskola. Bara ett år senare fortsatte färden till Moskva, där Lever fick en plats på den prestigefyllda Bolsjojbalettakademien.

Han slutförde sina studier i Tyskland och började sedan jobba på Hamburg Ballet. Det var i Tyskland han bytte baletten mot modern dans och satsade helt på koreografin.

Kristian Lever poserar på Medborgartorget.
26-åriga Kristian Lever, koreograf och dansare. Kristian Lever poserar på Medborgartorget. Bild: Hanna Nordenswan dansare,koreograf,kristian lever

Mer mångfald i publiken

Kristian Lever har inte slutat dansa sedan han började som 16-åring. År 2019 valde den tyska danstidningen Tanz honom till ”årets mest lovande talang”.

Nu har Lever återvänt hem till Finland. Här hoppas han kunna bidra till en mer mångfaldig danskultur.

– Jag vill att alla ska se dans. Men det är ofta en ekonomisk fråga, teater och dans kostar mer än att gå på bio. I Europa är de ett steg före på många sätt, unga går och kollar på dans. Vem i Finland i min ålder säger så?

Förutom att höga biljettpriser höjer tröskeln tror Lever också att dans kan upplevas som en svår konstform att förstå.

Därför ser han verkstäderna som extraviktiga, eftersom olika människor med olika bakgrunder då kan få smaka på dans och rörelse.

– Teater och dans ska vara för alla. Alla har kroppar, alla kan känna. Jag är så tacksam för att slumpen gav mig dansen och nu vill jag dela med mig av den erfarenheten.

FRAMEWORK visas på på Åbo Svenska Teater den 10.1 och 11.1 och på Alexandersteatern i Helsingfors den 15.1.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje