Hoppa till huvudinnehåll

Opålitligt mobilnät och skral tv-mottagning i sydöstra Sibbo: "Huruvida det fungerar beror så på platsen där du bor"

Dan Wickholm med en biltelefon i handen.
Dan Wickholm testar hur snabb datahastigheten är i köket. Dan Wickholm med en biltelefon i handen. Bild: Yle/Leo Gammals porträttfotografering,Dan wickholm

Störningar i mobilnätet orsakar problem för många invånare i sydöstra Sibbo. Nätuppkoppling som försvinner och dålig hörbarhet förekommer dagligen i området mellan Söderkulla och Box.

Hos familjen Wickholm i nordöstra Hangelby är det varken lätt att se på tv eller att använda nätet.

- Vill man se på tv här och knäpper på vanliga antennanslutna tv:n så syns inte ettan, tvåan, trean, fyran och femman över huvud taget. Förutom vid högtryck och en köldknäpp, då syns de till och med så att man får bild, säger Dan Wickholm.

Problemet gäller inte bara de vanliga kanalerna.

- Sen har vi HD-kanalerna som finns på kanalplatserna 21-25. Där syns ettan och tvåan. MTV3 syns varken på HD eller som vanlig kanal. Fyran syns delvis på HD. Det enda sättet som vi kan titta på treans kanal är till exempel via telefon och Chromecast, som går via appen.

Felmeddelande på tv-skärmen.
Sedan något år saknas många kanaler i familjen Wickholms tv. Felmeddelande på tv-skärmen. Bild: Yle/Leo Gammals tv-apparater,felmeddelande

Har det alltid varit så här?

- Nej. Vi flyttade hit 2011 och då fungerade alla kanaler som fanns normalt förutom vid riktigt lågtryck, då var bilden sämre. Sedan gjorde man en förändring och då försvann de oftare, inte bara vid lågtryck. Bilden blev dålig eller flimrade.

Efter de senaste ändringarna för ett knappt år sedan så försvann kanalplatserna ett till fem, det vill säga Yle TV1, Yle TV2, MTV3, Nelonen och Femman.

Dan Wickholm har inte fått någon information eller förklaring till varför kanalerna har försvunnit.

I fjol höstas skickade han ett brev till Digita som driver de finska marknäten för radio och TV, men har inte fått något svar.

- Jag har inte grävt djupare i det, utan nöjt mig med att köpa Chromecasten och så försöker vi få det att fungera på bästa möjliga sätt. Vi köpte också en ny tv för ett år sen med egna appar, men där fungerar inte MTV3-appen fullständigt.

Antennen på taket är riktad mot Norrkulla, men enligt Dan Wickholm ligger området delvis i radioskugga.

Elledningar i grått skogslandskap.
Dan Wickström misstänker att kraftledningar utanför huset försämrar mottagningen. Elledningar i grått skogslandskap. Bild: Yle/Leo Gammals elledningar,Söderkulla,hangelby

Utanför huset går en kraftledning och huset är omgivet av skog, men Wickholm anser att skogen inte borde förhindra mottagningen.

Familjen inkluderar också två döttrar som gärna tittar på Netflix eller YouTube.

- Om vi har en till två mobiler plus om jag lägger på datorn, så är belastningen redan ganska stor. Överföringen tar då tid. Fördröjningen kan ta upp till fem minuter.

Trots problemen med tv-kanalerna och nätförbindelsen fungerar vardagen rätt bra och det blir sällan strid över långsam nätförbindelse.

Dataöverföringen sker också via antenn och Wickholm har testat olika lösningar med olika operatörer med varierande framgång.

- Vi har nu ett hybridmodem som tar både via mobil- och antennätet. Den skiftar efter bästa täckning. Men på eftermiddagen är hastigheterna så låga att det inte är någon kontakt alls, den vägen heller.

- Film eller rörliga bilder får du inte upp alla tider på dygnet. I vissa fall har den inte nätkontakt överhuvudtaget, men det har blivit bättre. Det var sämre tidigare, säger Wickholm med ett leende.

Felmeddelande på skärm..
Nätuppkopplingen försvinner ibland utan förklaring. Felmeddelande på skärm.. Bild: Yle/Leo Gammals mobiltelefoner,felmeddelande

Det är Elisa som har monopol på dataöverföringen i nordöstra Hangelby. Företag kan anlita Telia, men privatpersoner har endast tillgång till Elisas nät. I området finns varken fiberkabel eller kabel.

Elisa lovar utreda

Då Yle Östnyland kontaktar Elisa tar det inte länge innan vice vd Sami Rajamäki vid Elisa Network Services ringer upp.

Han är mån om att få veta var i Sibbo täckningen är dålig och lovar att så fort som möjligt utreda frågan med bolagets tekniska personal. Först efter det vill han gå närmare in på frågan.

Det opålitliga mobilnätet

Ett återkommande problem i stora delar av sydöstra Sibbo är opålitligheten i mobilnätet. I ena stunden syns flera stolpar på skärmen, i följande stund har 4G bytts ut mot ett E.

- Det faller på nolltid. Allt faller och sen kan det ta 20 sekunder till fem minuter innan det kommer tillbaka. 3G fungerar bättre än 4G i hybridmodemet, säger Dan Wickholm.

Vi mäter datahastigheten i Wickholms kök två gånger med 20 minuters mellanrum. Mätaren uppger samma resultat vid båda mätningarna.

- Telefonen säger att nedladdningen är 1,6 megabit per sekund, men mätaren visar 11 mbps. Just innan jag satte på testet var vi på kilobit. Uppladdningen är 0,7 mbps.

Mobilskärm visar testresultat på nätförbindelsen.
Uppkopplingen är svag i Wickholms kök som ligger på husets östra sida. Mobilskärm visar testresultat på nätförbindelsen. Bild: Yle/Leo Gammals Wi-Fi,mobiltelefoner,felmeddelande

Vi försöker utföra samma test med redaktörens arbetstelefon, men nätförbindelsen saknas och gör det samtidigt omöjligt att ladda ner hela applikationen för att kunna utföra mätningen.

I avtalet med operatören har Wickholm beställt ett helhetspaket med 100 megabit per sekund för 58 euro i månaden. I praktiken uppnås sällan den förväntade topphastigheten på 20 mpbs.

Operatören har hittills inte kunnat ge en förklaring på varför topphastigheten inte kan uppnås.

- Om man tänker på den summa man betalar och det som dom anser att man borde få så stämmer det ju inte överens.

Hur kan uppkopplingen förbättras?

Wickholm tror att skilda riktade antenner för nätförbindelse och tv på taket skulle kunna förbättra mottagningen, men väntar på mer hållbara lösningar.

- Jag väntar på mobilnätverkstäckningen blir bättre så byter jag enbart till den. För tillfället är hybridmodemet det bästa tänkbara hos oss. Den tar både antenn- och mobilnätverket och ger ut den bästa signalen.

Men antenn- och mobilnätverket är inte det bästa i det här området. När Wickholm pratar i telefon händer det att samtalet bryts eller att man inte hör varandra i någondera änden.

- Går man på västra sidan av huset så hör man bättre än på östra sidan som är sämre. Då pratar vi om att man flyttar sig maximalt 10-15 meter.

Dan Wickholm vid sin tv.
Familjen har vant sig vid ett begränsat antal kanaler. Dan Wickholm vid sin tv. Bild: Yle/Leo Gammals porträttfotografering,Dan wickholm

- Den värsta tiden infaller kring fem på eftermiddagen, men då är överbelastning säkert en orsak. Den bästa tiden är fyra på morgonen, då har man bästa uppkopplingen.

Berg orsakar radioskugga i Kalkstrand

Wickholms är inte de enda som lider av dylika problem i sydöstra Sibbo.

I Kalkstrand upplever familjen Sandström både svag nätuppkoppling och problem i mottagningen av tv- och radio.

- Yles tv-kanaler fungerar, men andra kan ha störningar. Tv-antennen är placerad 150 meter från bostadshuset och är fyra meter hög, säger Sanna Sandström.

Situationen med teleoperatörerna och deras täckning i området upplever Sanna Sandström som rena vilda västern. En operatör kan fungera på ett visst område. 100 meter därifrån fungerar bara en annan.

- När vi besöker vänner i grannbyn Nevas måste mannen välja i telefonen mellan Telia och Elisa, annars fungerar den inte.

Motsvarande problem förekommer också i till exempel i Söderkulla, Nevas och Box.

- Om det fungerar beror så på platsen där du bor. Vi har berg runt omkring oss och när vi har kollat med Elisa säger de alltid att hörbarheten är lite svag. I praktiken hörs ingenting, säger Sandström.

Många tjänster finns i mobilen, men staten ställer inga krav på att alla faktiskt kan vara uppkopplade och att det fungerar― Sanna Sandström, Kalkstrand

Även i Kalkstrand förekommer att uppkopplingen till telefoner och datorer rasar från 4G till noll utan förvarning.

Sandströms använder trådlöst usb-modem och uppkopplingen håller för det mesta till att läsa tidningar och sociala medier på nätet.

De har också märkt att uppkopplingen klart försämras på eftermiddagarna när ortsbor kommer hem från skolor och arbetsplatser.

Mobilskärm visar testresultat på nätförbindelsen.
Nätförbindelse krävs för att man ska kunna ta del av information och kontakta myndigheter. Mobilskärm visar testresultat på nätförbindelsen. Bild: Yle/Leo Gammals Wi-Fi,mobiltelefoner,felmeddelande

Sandström föreslår att operatörerna lägger optisk fiberkabel samtidigt som man gräver ner elledningarna i södra Sibbo.

Hon kräver också ett starkare samarbete mellan operatörerna, och hoppas på krav från statligt håll.

- Många myndigheter önskar att vi använder telefoner eller datorer. Vi uppmanas till exempel att ladda ner 112-appen som ger telefonens koordinater. Många tjänster finns i mobilen, men staten ställer inga krav på att alla faktiskt kan vara uppkopplade och att det fungerar, säger Sandström.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland