Hoppa till huvudinnehåll

E-tjänsten för sjukdagpenning ur bruk: "För en instans som FPA borde sådana här problem åtgärdas snabbare"

FPA:s logga
FPA:s e-tjänst har varit ur bruk sedan den 5 januari. FPA:s logga Bild: Tiina Jutila / Yle FPA,folkpensionsanstalten,pension,utkomststöd,studiestöd,utkomstskydd,arbetslöshetspenning,utkomstskydd för arbetslösa

Folkpensions­anstaltens (FPA) e-tjänst för ansökan om sjukdagpenning har varit ur bruk sedan den 5 januari. Det här har skapat problem, inte minst för personer på mindre orter som inte längre har något FPA-kontor att gå till.

En person från Kimitoön som Yle Åboland har talat med har fått förlängd sjukledighet, men måste samtidigt skicka in sitt nya sjukintyg innan hens process kan fortsätta.

- FPA har tidigare stängt kontoret i Kimito och numera hänvisar man till digitala tjänster som inte fungerar. Det borde inte gå till så här och det här är ingen bra reklam för FPA.

FPA åtgärdar problemet så fort som möjligt

Efter e-postkontakt med FPA fick hen samma svar som myndigheten har publicerat på sin webbsida, det vill säga följande information: E-tjänsten för ansökan om sjukdagpenning är tillfälligt ur bruk. Vi åtgärdar problemet så fort som möjligt. Lämna i brådskande fall in ansökan på pappersblanketten. Vi beklagar störningen.

- Jag är besviken. För en sådan instans som FPA borde man få sådana här problem åtgärdade snabbare. Det har redan gått tre vardagar.

Begränsad kundservice i Kimitoöns kommun

I det här fallet gick det inte att skanna ett läkarintyg och skicka det via e-post, utan processen förutsätter en fungerande e-tjänst eller ett besök till något FPA-kontor.

FPA har numera en begränsad service i Kimitoöns kommun, då deras kundservice på Arkadiavägen 3 endast har öppet på tisdagar mellan klockan 09 och 12.

På grund av ärendets natur tillåter redaktionen undantagsvis att personen i artikeln är anonym.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland