Hoppa till huvudinnehåll

Flygkraschen i Iran - det här vet vi nu

Utredare bland vrakdelarna i Iran.
Spillrorna från flygkraschen kommer att undersökas. Utredare bland vrakdelarna i Iran. Bild: Rex Features / AOP Iran,flygolyckor,flygolyckan i Iran 2020

Exakt vad som hände när ett flygplan med närmare 180 passagerare fattade eld och störtade i Iran veckan är oklart. Men Svenska Yle listar det vi vet just nu.

Vad hände?

Flight PS752 startade från Imam Khomeini-flygplatsen i närheten av Irans huvudstad Teheran strax efter klockan sex på onsdag morgon. Planet, som var på väg mot Ukrainas huvudstad Kiev, startade en timme försenat.

Två minuter efter start slutade planet skicka ut information om bland annat sin position och hastighet. Då befann sig planet på 2 400 meters höjd över havet. Några minuter senare kraschade planet i marken.

Några timmar tidigare hade Iran inlett missilattacken på de amerikanska militärbaserna i Irak efter mordet på den iranska toppkommendören Qassem Soleimani Det är oklart om det finns någon koppling mellan händelserna.

Enligt flygbolaget Ukrainian International Airlines ska Boeing-planet bara ha varit tre år gammalt. Det ska ha servats två dagar innan, rapporterar Business Insider.

Flygbolaget har inte drabbats av allvarliga flygplansolyckor och flygplanstypen är vanlig.

Vad orsakade kraschen?

Det finns inga officiella rapporter om vad som orsakade kraschen men det har spekulerats om att planet hade problem med motorn.

Bland annat den ukrainska ambassaden i Irak meddelade genast efter kraschen att det handlade om ett motorfel. De tog tillbaka uttalandet och sade att det inte finns några officiella utlåtanden innan utredningen är klar.

Enligt den iranska luftfartsmyndigheten (CAOI) var planet på väg västerut efter starten. Ganska snabbt svängde planet ändå till höger för att återvända till flygplatsen.

Det finns rapporter om att besättningen inte tog kontakt med flygledningen innan kraschen utan vände tillbaka utan att kommunicera det.

Det som är klart är att planet fattade eld strax efter starten.

Nyhetsbyrån TT rapporterar att representanter för flygbolaget Ukrainian International Airlines skriver i ett uttalande att risken för att besättningen gjort något fel är minimal.

Det finns inga omedelbara tecken på att det ska röra sig om ett attentat och Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj varnar för spekulationer.

Men ryktesbörsen gått het om en eventuell explosion. Antingen en bomb ombord eller en missil som träffade planet. Det finns inga som helst officiella uppgifter som skulle bekräfta de här teorierna.

Enligt BBC är det väldigt ovanligt och kan möjligen tyda på en katastrof ombord.

Vem var ombord?

Totalt var 176 personer ombord, inklusive besättningen. Enligt Ukrainas utrikesminister Vadim Prystaiko var 82 av dem iranier, 63 kanadensare, 11 ukrainare, 10 svenskar, 4 afghaner, 3 britter och 3 tyskar.

Uppgifterna varierar ändå och identifikationsprocessen kommer ta tid. Flera av offren kan ha dubbla medborgarskap.

Kanada är hårt drabbat. Enligt den svenska nyhetsbyrån har Kanada uppgett att hela 138 av offren skulle vidare till Kanada, och att många av dem var unga.

Flygbolaget har beskrivits som ett billigt alternativ för iranska studenter som varit hemma i Iran under skollovet och var på väg tillbaka till Kanada för att fortsätta sina studier.

– Inga ord kan ta bort er smärta, men jag vill att ni ska veta att ett helt land står bakom er. Vi delar er sorg, sa premiärminister Justin Trudeau till offrens anhöriga.

Den svenska dagstidningen Dagens Nyheter uppger att det fanns minst 17 personer ombord på planet som var bosatta i Sverige. Enligt Aftonbladet fanns det svenska barnfamiljer ombord, och den yngsta familjemedlemmen vara bara sju år gammal.

Tyskland har efter uttalandet sagt att de inte har någon kännedom om att det fanns tyskar ombord.

Enligt chefen för den iranska räddningstjänsten var 147 av offren iranska medborgare, vilket kan betyda att 65 personer hade dubbelt medborgarskap.

Vad har man hittat bland spillrorna?

Iranska myndigheter har lyckats hitta de båda "svarta lådorna" som var ombord. Enligt myndigheterna har färd- och ljudregistratorn skadats och en del av informationen har raderats i explosionen i samband med kraschen.

Iran har också meddelat att man inte kommer att överlämna utredningsmaterial till Boeing eller USA. Ukraina får delta i utredningen och enligt Ukraina har utredare redan anlänt till Iran.

Senare på torsdagen meddelade ändå Iran att de kommer bjuda in USA och andra länder att delta i undersökningen.

Terry Williams från National Transportation Safety Board (NTSB) säger i en intervju till Ilta-Sanomat att han inte är medveten om att de fått en inbjudan att delta i undersökningen.

– Vi har inte fått några uppgifter om det här, åtminstone ännu, säger Williams.

Enligt internationell lag ska det landet där kraschen ägt rum leda utredningen men länder vars medborgare varit ombord har rätt att delta i utredningen. Normen är att tillverkaren också deltar i utredningen men det finns inga lagar om det.

Enligt Iran är det ännu oklart vilket land som kommer att analysera färdskrivarnas innehåll.

I Sverige har Statens haverikommission utsett en representant som ska ingå i den internationella haveriutredningen.

Vilda spekulationer men ingen officiell information

Efter kraschen meddelades att ett motorfel ledde till att motorerna fattade eld, vilket gjorde att piloterna förlorat kontrollen över planet.

Senare har experter sagt att ett motorfel inte är sannolikt eftersom planet inte skulle ha klättrat normalt.

Det finns ändå ingen officiell och oberoende information om vad som egentligen hände.

En annan teori som har cirkulerat är att planet av misstag skjutits ner av en missil på grund av upptrappningen mellan Iran och USA.

Andra menar att det kan ha varit piloterna som gjort ett misstag. Det är ändå osannolikt eftersom planet klättrat som normalt upp till 2 400 meter. Piloten hade dessutom flugit över 10 000 timmar under sin karriär.

Enligt de första underrättelseuppgifterna från USA, Europa och Kanada är det osannolikt att en missil orsakat kraschen. Reuters uppger att fem underrättelsekällor snarare menar att motorerna överhettades.

Vad händer nu?

Iran kommer tillsammans med Ukraina att analysera vrakresterna, innehållet av färdskrivarna och andra faktorer tills en officiell orsak kan fastställas.

Det första som utredarna kommer att göra är att i möjligaste mån pussla ihop spillrorna för att se vad som kan ha orsakat kraschen.

Sedan analyseras innehållet i färdskrivaren och ljudregistratorn. Enligt experter finns den specialkunskapen främst i Storbritannien, Frankrike, Tyskland och USA.

Obduktion av offren kan också ge insikt i vad som hände.

Källor: Reuters, AFP, TT, BBC, Al-Jazeera, The Guardian, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Business Insider

Artikeln uppdaterade 16:42: Uppgifter om att Iran bjudit in NTSB att delta i undersökningen och kommentar från NTSB har lagts till.