Hoppa till huvudinnehåll

Unik väggmålning av Birger Carlstedt i Houtskär hotas att förstöras

En man med vitt hår och rödblå tröja vid en vägg med rektangulära figurer i olika färger.
Christer Friis tar sig försiktigt en närmare titt på väggmålningen i Träsk skola. En man med vitt hår och rödblå tröja vid en vägg med rektangulära figurer i olika färger. Bild: Linus Hoffman/Yle Houtskär,Birger Carlstedt,Konkret konst,konkret konst,Orfism,Christer Friis,träsk skola

Fram till den 12 januari 2020 pågår på Amos Rex i Helsingfors en stor retrospektiv utställning över Birger Carlstedt (1907-1975), som var en finländsk föregångare inom modernism och abstrakt konst.

Många stannar till vid projektionen av en tolv meter lång väggmålning från Kauttua, Från morgon till kväll.

En projektion av Birger Carlstedts väggmålning "Från morgon till kväll" från Kauttua visas på en vägg på Amos Rex.
Väggmålningen i Kauttua avtäcktes i Ahlströms fabriker 1950. En projektion av Birger Carlstedts väggmålning "Från morgon till kväll" från Kauttua visas på en vägg på Amos Rex. Bild: Linus Hoffman/Yle Birger Carlstedt,Amos Rex,väggmålningar,Kauttua,Från morgon till kväll

På utställningen finns också en skiss för en annan stor väggmålning. Då Träsk skola i Houtskär byggdes 1958 fick den en stor väggmålning gjord av Carlstedt.

Det är inte så många som känner till att den finns där, och nu finns det risk att skolan och konstverket rivs.

- Skolan ritades av arkitekt Erik Kråkström, och eftersom Birger Carlstedt var en god vän till honom så vidtalade han Carlstedt att göra en väggmålning i skolans matsal, berättar Christer Friis som varit skolföreståndare i Träsk skola.

Träsk skola i Houtskär.
Träsk skola har en unik väggmålning. Träsk skola i Houtskär. Bild: Lotta Sundström / Yle Houtskär,träsk skola

Skolbarnen skulle få kultur

Carlstedt var en banbrytare inom abstrakt konst, och särskilt på 1950-talet byggde hans kompositioner på rena geometriska figurer. Det är ovanligt med sådan konst i skolbyggnader.

Efter krigen ville man nämligen på 1940- och 50-talen gärna introducera konst i skolorna. Skoleleverna skulle få något vackert och samtidigt få uppleva kultur.

Foto på Birger Carlstedt, en ung man med stort leende, på en utställning på Amos Rex.
Birger Carlstedt, foto på utställningen på Amos Rex. Foto på Birger Carlstedt, en ung man med stort leende, på en utställning på Amos Rex. Bild: Linus Hoffman/Yle Birger Carlstedt,Amos Rex

- I de tävlingar som hölls om muralmålningar i skolorna hade vi då väldigt traditionella motiv. Pojkar spelade fotboll och fiskade, medan flickor stod vackert med en blombukett i handen, förklarar Riitta Kormano är som intendent för Åbo Museicentrals samlingar och expert på väggmålningar.

Kombination av arkitektur, inredning och konst

I Houtskär har Carlstedt däremot utnyttjat den stora väggen i skolans matsal, där väggmålningen täckte hela väggen på 8 x 3,5 meter.

- Den är helt annorlunda än väggmålningar i andra skolor. Här har vi ett frejdigt konstruktivistiskt konstverk, en så kallad abstrakt, nonfigurativ konst som samtidigt stöder arkitekturen, säger Kormano.

Det speciella med väggmålningen i Houtskär är att Carlstedt kombinerat arkitektur, inredning och konst.

Ursprungligen fanns det på väggen en brun fyrkant i ett stort orange fält. Fyrkanten kunde öppnas som en serveringslucka till köket. Och en blå rektangel invid gick att öppna, eftersom den var dörren till köket.

Skiss för Birger Carlstedts väggmålning för Träsk skola i Houtskär, från en utställning på Amos Rex i Helsingfors.
Skiss till väggmålningen i Houtskär, utställd på Amos Rex. Skiss för Birger Carlstedts väggmålning för Träsk skola i Houtskär, från en utställning på Amos Rex i Helsingfors. Bild: Linus Hoffman/Yle Birger Carlstedt,Amos Rex,träsk skola

Ingen visste vem som gjort muralmålningen

Där fanns alltså en sådan lucka och en sådan dörr, men den delen av väggen är borta.

- Av den åtta meter långa väggmålningen finns cirka fyra meter kvar. Då elevantalet växte måste skolan 1988 förstoras med klassrum, slöjdsal och en förstorad matsal. Och då tog vi bort en del av väggen, berättar Friis.

I det skedet visste ingen vem som hade gjort väggmålningen. Det talades om att en god vän till arkitekten Kråkström hade behövt pengar och hade fått måla väggen.

Eftersom man inte kände till ursprunget så revs väggen, och det som var målat på den slängdes bort.

En gul affisch gör reklam för Birger Carlstedt-utställningen på Amos Rex 11.10.2019-12.1.2020.
Birger Carlstedts konst ställs 2019-20 ut på Amos Rex. En gul affisch gör reklam för Birger Carlstedt-utställningen på Amos Rex 11.10.2019-12.1.2020. Bild: Linus Hoffman/Yle Birger Carlstedt,Amos Rex

Först några år senare, i samband med en konstutställning i Helsingfors, kom en av arrangörerna till Houtskär för att fotografera målningen. Först då fick Houtskärsborna veta att det var en känd konstnär som gjort den.

Halva väggmålningen återfanns

Men det var för sent, för allt var borta. Trodde man.

- Förstås var man lite skamsen att man hade varit med och förstört en väggmålning. Men då det 2010 gjordes nya renoveringar tog man bort några skivor och då hittades väggmålningen till en del kvar, säger Friis.

SFP:s Christer Friis från Houtskär
Christer Friis. SFP:s Christer Friis från Houtskär Bild: Yle/Johanna Ventus lokalpolitiker,Houtskär

Halva väggmålningen fanns kvar under skivorna. Den var dels målad på den rappade skorstensmuren, dels på skivor på väggen. Den här gången stoppades arbetena och den del av målningen som fanns kvar restaurerades.

- Den är värdefull också på det viset att det är ett profant konstverk på en liten ort. På många mindre platser finns det inga andra konstverk än altartavlor, hjältegravar och möjligen målningar i föreningshus. Sådana här verk borde man förstå att uppskatta, säger Kormano.

Rektangulära figurer i olika färger på en vägg.
Väggmålningen bevarades efter den andra renoveringen. Rektangulära figurer i olika färger på en vägg. Bild: Linus Hoffman/Yle Houtskär,Birger Carlstedt,Konkret konst,konkret konst,Orfism,träsk skola

Muralmålningen i Träsk skola finns alltså tills vidare kvar, men framtiden är osäker. Man har bland annat upptäckt fuktskador i byggnaden, så skolbarnen går detta år i skola i församlingshemmet i Näsby.

Pargas stad utreder som bäst hur undervisningen ska ordnas och ett av alternativen är att riva Träsk skola.

"Det är så sorgligt det bara kan vara"

- Jag tycker det är så otroligt sorgligt att ett av Carlstedts största verk har förstörts, att det 8 meter långa konstverket först har halverats och att man nu funderar på att förstöra resten med. Det är så sorgligt det bara kan vara, säger Kormano.

Hur värdefullt måste ett konstverk vara för att en hel byggnad borde bevaras?

- Birger Carlstedt är absolut den klassens konstnär att man borde överväga om byggnaden ska bevaras - om konstverket hade varit helt. Det man nu kan göra är att ta det i beaktande då man beslutar om byggnaden, att skydda det eller bevara delar av det då man renoverar, säger Kormano.

Riitta Kormano, en dam med gråsilvrigt hår och röd halsduk, ler stort.
Riitta Kormano. Riitta Kormano, en dam med gråsilvrigt hår och röd halsduk, ler stort. Bild: Dmitri Volgin/Yle Åbo museicentral,Riitta Kormano

Om skolan rivs är det svårt att bevara väggmålningen som sådan, just eftersom en del är målad på skorstenen.

- Vi har nog lyckats bevara en del muralmålningar i Åbo också på skorstenar, men mycket har under årens lopp försvunnit på grund av okunskap. Alla kan inte vara konstexperter, men vi borde se till att sprida kunskap om hur värdefull konsten är så att den bevaras för kommande generationer, säger Kormano.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland