Hoppa till huvudinnehåll

Busschaufför misstänks för fyra grova dödsvållanden – förundersökningen om storolyckan i Kuopio klar

Den kraschade bussen ligger i diket.
Den kraschade bussen ligger i diket. Bild: Lehtikuva Kuopio,trafikolycka

Polisens förundersökning av storolyckan i Kuopio sommaren 2018 är nu klar. Fallet går nu vidare till åtalsprövning, meddelar polisen.

Det var den 24 augusti 2018 som en chartrad buss körde av vägen i korsningen mellan Kuopio motorväg och Kolmisoppi, föll ner från en bro och landade på ett tågspår. Bussen föll 7-10 meter och landade på sidan.

Fyra personer omkom, och 22 skadades i olyckan. 17 av dem befann sig i bussen, medan fem befann sig i bilar som rammades av bussen innan den kraschade.

Två av de omkomna var svenska medborgare, en var finsk medborgare och en hade dubbelt medborgarskap. Bussen var abonnerad av körmedlemmar från svenska Kalix och den var på väg till hotell Rauhalahti, belägen endast tre kilometer från olycksplatsen.

Karta över Kuopio.
Karta över Kuopio. Kuopio

Busschauffören, en man född 1951, är misstänkt för grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fyra fall av grovt dödsvållande och 12 fall av grovt vållande av skada. Busschauffören skadades också själv i olyckan.

- I förundersökningen har vi bland annat utrett busschaufförens körtillstånd och fordonets skick. I samband med utredningen har vi också utfört en omfattande teknisk undersökning av bussen och olycksplatsen. I förundersökningen har vi naturligtvis hört parter och flertalet ögonvittnen och experter, säger förundersökningsledaren kriminalkommissarie Pekka Jäntti i polisens pressmeddelande.

Räddningsmanskap i Kuopio.
Så här såg det ut på olycksplatsen i Kuopio i augusti 2018. Räddningsmanskap i Kuopio. Bild: Antti Karhunen Kuopio,trafikolycka

Olycksutredningscentralen: Förarens hälsotillstånd påverkade

Olycksutredningscentralen offentliggjorde sin utredning av olyckan i april, och konstaterade då att förarens hälsotillstånd och den tunga arbetsuppgiften sänkte vakenhetsgraden.

Därför upptäckte inte chauffören den korsning som närmade sig och hans försök att bromsa misslyckades. Utredningen visar att chauffören hade enbart lite erfarenhet av olycksfordonet.

Olycksutredningscentralen skriver att chauffören hade en kronisk sjukdom, som inte hade lett till särskilda åtgärder vid körkortskontrollen och inte heller i övriga kontakter med hälsovården.

- Vi har beaktat hälsouppgifterna i undersökningen, vi har utrett olika frågor och bett om läkarutlåtanden. Undersökningen är bred och vi har försökt beakta allting, säger förundersökningsledaren Jäntti till nyhetsbyrån STT.

Polisen har också utrett och föraren fick vila tillräckligt och om alla bestämmelser har följts.

- Enligt polisens uppfattning har det inte funnits något att anmärka, säger Jäntti.

Olycksutredningscentralen konstaterade också att avfarten där olyckan ägde rum var ganska kort och att det på den inte fanns några andra trafikmärken som skulle ha uppmanat till inbromsning än det vägmärke för tätort som fanns nära korsningen. Dessutom begränsade den park som fanns mellan motorvägen och avfarten sikten mot korsningen.

De här omständigheterna bidrog till olyckan. Dödsfallen och de allvarliga skadorna var en följd av fallet ner på tågbanan från en höjd på ungefär tio meter. Det fanns inga tekniska fel som påverkade olyckan.

Dessutom kom Olycksutredningscentralen med flertalet säkerhetsrekommendationer för att förbättra säkerheten inom bussbranschen.

Källa: STT, Yle

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes