Hoppa till huvudinnehåll

Rekordåren fortsätter för Hangö hamn - i fjol skeppades 6 miljoner ton gods över Hangö

Tre fartyg i Hangö hamn. Bilden är tagen från Hangö vattentorn.
Antalet fartyg var 400 fler i hamnarna i Hangö än året innan. Tre fartyg i Hangö hamn. Bilden är tagen från Hangö vattentorn. Bild: Yle/Linus Westerlund Hangö hamn,Finnlines,hamn,hamnar,fartyg,transfennica i hangö hamn

Det verkar inte vara ett slut på framgångarna för Hangö hamn. I fjol slog hamnbolaget alla tiders rekord - för sjunde året i rad.

I fjol fraktades 6,2 miljoner ton gods över de två hamnarna i Hangö. Det är en ökning på 20 procent sedan året innan, då motsvarande siffra var 5,1 miljoner ton.

Nästan 2 300 fartyg anlöpte bolagets hamnar i Hangö och Koverhar, vilket är en ökning på 400 fartyg på ett år.

Ökningen syns också bland antalet långtradare och trailrar i hamnen. Också trafiken med containrar var större i fjol än året innan.

Exporten av gods har ökat i Hangö hamn med 30 procent medan importens ökning var mera måttlig (8 procent).

Importen av bilar hölls på samma nivå som 2018.

Guldåren ser ut att fortsätta

I fjol hanterade hamnen gasrör till Nord Streams nya gasledning i Östersjön. Men projektet är inte ensamt orsaken till fjolårets framgång.

- 2019 var det bästa året genom tiderna för Hangö hamn också utan Nord Stream, säger Anders Ahlvik som är vd för hamnen.

Orsaken till de goda åren i hamnen är att den finländska ekonomin har gått på högvarv hela slutet av 2010-talet, förklarar Ahlvik.

- Först efter sommaren 2019 började vi få signaler om att den ekonomiska tillväxten stannar av. Det återspeglar sig i hamnen. Men volymerna hos oss sjönk inte.

Kran som lastar antracit i Koverhar hamn.
Antracit är det nya guldet för Hangö hamn. Kran som lastar antracit i Koverhar hamn. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Koverhar,Rauanheimo

Kan framgången fortsätta också nästa år? Det är inte omöjligt, om man får tro hamnens vd.

Trots att Nord Stream-projektet är avslutat kan 2020 volymmässigt bli lika bra som 2019. Kanske till och med bättre, konstaterar Ahlvik.

- Antracittransporterna från Ryssland över Koverhar bidrar till det.

Ahlvik poängterar att de här uppgifterna gäller volymerna, inte det ekonomiska resultatet som klarnar först senare när Hangö hamns bokslut blir klart.