Hoppa till huvudinnehåll

Rekordåren fortsätter för Hangö hamn - i fjol skeppades 6 miljoner ton gods över Hangö

Tre fartyg i Hangö hamn. Bilden är tagen från Hangö vattentorn.
Antalet fartyg var 400 fler i hamnarna i Hangö än året innan. Tre fartyg i Hangö hamn. Bilden är tagen från Hangö vattentorn. Bild: Yle/Linus Westerlund Hangö hamn,Hangö hamn,Finnlines,hamn,hamnar,fartyg,transfennica i hangö hamn

Det verkar inte vara ett slut på framgångarna för Hangö hamn. I fjol slog hamnbolaget alla tiders rekord - för sjunde året i rad.

I fjol fraktades 6,2 miljoner ton gods över de två hamnarna i Hangö. Det är en ökning på 20 procent sedan året innan, då motsvarande siffra var 5,1 miljoner ton.

Nästan 2 300 fartyg anlöpte bolagets hamnar i Hangö och Koverhar, vilket är en ökning på 400 fartyg på ett år.

Ökningen syns också bland antalet långtradare och trailrar i hamnen. Också trafiken med containrar var större i fjol än året innan.

Exporten av gods har ökat i Hangö hamn med 30 procent medan importens ökning var mera måttlig (8 procent).

Importen av bilar hölls på samma nivå som 2018.

Guldåren ser ut att fortsätta

I fjol hanterade hamnen gasrör till Nord Streams nya gasledning i Östersjön. Men projektet är inte ensamt orsaken till fjolårets framgång.

- 2019 var det bästa året genom tiderna för Hangö hamn också utan Nord Stream, säger Anders Ahlvik som är vd för hamnen.

Orsaken till de goda åren i hamnen är att den finländska ekonomin har gått på högvarv hela slutet av 2010-talet, förklarar Ahlvik.

- Först efter sommaren 2019 började vi få signaler om att den ekonomiska tillväxten stannar av. Det återspeglar sig i hamnen. Men volymerna hos oss sjönk inte.

Kran som lastar antracit i Koverhar hamn.
Antracit är det nya guldet för Hangö hamn. Kran som lastar antracit i Koverhar hamn. Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,Koverhar,Rauanheimo

Kan framgången fortsätta också nästa år? Det är inte omöjligt, om man får tro hamnens vd.

Trots att Nord Stream-projektet är avslutat kan 2020 volymmässigt bli lika bra som 2019. Kanske till och med bättre, konstaterar Ahlvik.

- Antracittransporterna från Ryssland över Koverhar bidrar till det.

Ahlvik poängterar att de här uppgifterna gäller volymerna, inte det ekonomiska resultatet som klarnar först senare när Hangö hamns bokslut blir klart.

Läs också