Hoppa till huvudinnehåll

Svensk haveriexpert: "Innan de internationella experterna är på plats vet vi ingenting"

Här störtade planet på onsdag morgon.
Iranska räddningsarbetare vid det kraschade ukrainska flygplanet. 176 människor dog då planet störtade utanför Teheran. Här störtade planet på onsdag morgon. Bild: AFP / Lehtikuva Iran,flygolyckor

Avsiktligt eller ett misstag? Kanadas premiärminister Justin Trudeau säger att det finns underrättelseuppgifter om att Iran sköt ner passagerarplanet. Om planet verkligen träffades av en missil kan det ha varit avsiktligt eller ett misstag. Det säger den svenska haveriutredaren Peter Swaffer på Statens haverikommission i Sverige.

Iran har i dag bett Kanada och USA att lägga fram bevis för att Iran skulle ha skjutit ner det ukrainska flygplanet i onsdags. 176 människor dog då planet störtade utanför Teheran på onsdag morgon.

Iran förnekar att en missil från det iranska luftvärnet skulle ha träffat planet.

En del av passagerarna var kanadensare och den kanadensiska premiärministern Justin Trudeau har därför varit aktiv. Bland passagerarna fanns minst tio svenska medborgare. Enligt uppgifter i svenska medier rör det sig om sammanlagt 17 svenska medborgare, men några officiella uppgifter finns ännu inte eftersom frågan utreds.

Enligt internationell luftfartslag får Sverige därför delta i olycksutredningen. På Statens haverikommission i Sverige är det den erfarna haveriutredaren och avdelningschefen Peter Swaffer som utsetts till expert i ärendet.

Så här svarar han på fem centrala frågor.

1. Vad vet vi om orsaken till att det ukrainska planet störtade?

- Vi vet ingenting med säkerhet. Det florerar rykten om att det blivit nerskjutet antigen av Iran eller någon annan. Den kanadensiska statsministern har sagt att han har bevis för att det är iranierna.

- Allt klarnar då de internationella haveriexperterna kommer på plats och tittar på vrakdelarna. En annan möjlighet är att olika underrättelsetjänster oberoende av varandra, med hjälp av satellitbilder, kan visa att så är fallet.

Peter Waffer är avdelningschef på Svenska haverikomissionen
Peter Swaffer på Statens haverikommission i Sverige. Peter Waffer är avdelningschef på Svenska haverikomissionen Bild: Svenska haverikomissionen flygolyckor

2. Kan det vara något annat än en missil?

- Det kan vara explosioner i motorer eller vingarna. Det kan vara bränslet eller höga temperaturer. Vi ska inte förhasta oss - utan stänga alla andra dörrar först.

Kan vi lita på en utredning som sker i Teheran?

- Om iranierna kommer fram till att de själva har skjutit ner planet så är det en mycket bra fråga. Det får nog andra bedöma. Det finns mycket prestige att förlora om man har gjort ett sånt misstag.

Det luktar misstag?

- Det säger jag inte. Kanadas premiärminister säger att det kunde vara det. Första frågan är om det var en missil? Om det var så finns det två möjligheter - antingen var det ett misstag eller så var det avsiktligt.

3.Tror du att det var en iransk missil?

- Jag kan inte tro något. Nu är utredningsmyndigheter från bland annat USA på väg. Vi behöver en gemensam bedömning utgående från den bevisföring som finns.

4. Hur är det möjligt att Teherans flygfält var öppet för trafik under en pågående konflikt?

- Det är de iranska flygmyndigheternas ansvar och de får göra som de vill. Det är möjligt att spärra av luftrum ovanför ett krisområde. I Irak har vi sett att luftrummet på hög höjd kan vara öppet trots oroligheter. Om flygbolagen väljer att passera genom konfliktområdet är en annan fråga.

- Det som är intressant är varför just det här planet sköts ner. Det var amerikansktillverkat, men inte ett amerikanskt bolag och det fanns inga amerikaner ombord. Det föregicks av ett antal avgångar som flög ut från Teherans flygplats, så jag är förbryllad.

Det här är väldigt förvirrande för dig?

- Ja, det är det faktiskt. Men jag tror att vi kommer att veta mycket mera inom de närmaste dagarna.

5. 2014 sköts ett malaysiskt passagerarplan ner över Ukraina av en rysk luftvärnsmissil av typen BUK. Hur är det möjligt att det här händer igen?

- Jag håller med om att det är konstigt att det hände just i utflygningsbanan på flygplatsen. Och det är klart att man borde ha bättre koll på vapensystemen.

- Det är också svårt att säga vad det ukrainska flygbolaget skulle kunna lära sig av det här. Bara tragiskt att konstatera att det har hänt igen.

Läs också