Hoppa till huvudinnehåll

Iransk befälhavare tar på sig ansvaret för nedskjutningen – "Hade hellre dött än blivit vittne till en sådan här olycka"

Befälhavaren för det iranska revolutionsgardets flygvapen, Amir Ali Hajizadeh, på en arkivbild från den 21 september 2019.
Befälhavaren för det iranska revolutionsgardets flygvapen, Amir Ali Hajizadeh, på en arkivbild från den 21 september 2019. Befälhavaren för det iranska revolutionsgardets flygvapen, Amir Ali Hajizadeh, på en arkivbild från den 21 september 2019. Bild: AFP / Lehtikuva Amir Ali Hajizadeh

Befälhavaren för det iranska revolutionsgardets flygvapen, Amir Ali Hazijadeh, har förklarat den katastrofala nedskjutningen av det ukrainska passagerarplanet med att planet misstogs för en kryssningsmissil. En ensam luftvärnsoperatör hade bara tio sekunder på sig att fatta beslut.

Tidigt på lördag morgon erkände Iran att det ukrainska passagerarplanet med 176 personer ombord, som störtade utanför Teheran i onsdags, sköts ned av misstag.

Senare på dagen gick befälhavaren för det iranska revolutionsgardets flygvapen, Amir Ali Hazijadeh, ut i iransk statstelevision och tog på sig ansvaret för nedskjutningen.

– Jag tar på mig det fulla ansvaret och kommer att underkasta mig vilket beslut som än fattas, sade Hazijadeh.

– Jag hade hellre dött än blivit vittne till en sådan här olycka.

I onsdags var Iran i full beredskap inför en eventuell amerikansk motattack efter att Iran angripit amerikanska baser i Irak. Bara någon timme efter det iranska missilangreppet mot baserna, lyfte det ukrainska passagerarplanet från Teherans flygplats och flygningen till Kiev var en timme försenad.

Luftvärnsoperatören var tvungen att ensam fatta beslut

Enligt Hazijadeh misstogs passagerarplanet för en kryssningsrobot av en luftvärnsoperatör. Luftvärnsoperatören hade bara tio sekunder på sig att fatta beslut om att öppna eld eller låta bli. Enligt Hajizadeh var operatören helt ensam om det här beslutet på grund av problem i kommunikationssystemet.

Luftvärnsoperatören ska ha avfyrat en kortdistansmissil som exploderade intill passagerarplanet. Hazijadeh förklarade att planet därför kunde flyga en kort stund och att planet exploderade då det slog i marken.

En liten barnsko på den plats där det ukrainska passagerarplanet kraschade i närheten av Imam Khomeini-flygplatsen.
En liten barnsko på den plats där det ukrainska passagerarplanet kraschade i närheten av Imam Khomeini-flygplatsen. En liten barnsko på den plats där det ukrainska passagerarplanet kraschade i närheten av Imam Khomeini-flygplatsen. Bild: AFP / Lehtikuva Iran,flygolyckor

Chefer för det drabbade flygbolaget, Ukraine International Airlines, och många andra med dem, har undrat hur det är möjligt att iranierna höll luftrummet öppet för civil flygtrafik då situationen nu var så spänd som den var på onsdag morgon.

Trots Hazijadehs redogörelse finns många obesvarade frågor kvar, bland annat om vem som visste vad som hänt och när de visste det. Iranska utredare, regeringskällor och diplomater förnekade i flera dagar att planet skulle ha skjutits ned.

Många detaljer kring det här katastrofala misstaget och hur det kunde ske är fortfarande oklara.

Expert: "Ökad trovärdighetsproblematik och enorm prestigeförlust inrikespolitiskt"

Rouzbeh Parsi, som är Mellanösternexpert vid Sveriges Utrikespolitiska institut, tror att Iran medgav nedskjutningen när bevisen blev för många. Han tror att nedskjutningen kan få inrikespolitiska konsekvenser.

– Jag tror att inrikespolitiskt är det här en enorm prestigeförlust och ökar på den trovärdighetsproblematik som finns kring staten i relation till samhället, säger Parsi.

– Och det enda sättet att eventuellt reparera det litet grann är om man kan genomföra en transparent och trovärdig utredning nu av hur det här kunde gå till.

Hur kan man vara så inkompetent helt enkelt

Enligt Parsi har den iranska ledningen fått ta del av en sympativåg åtminstone inom Iran och från grannlandet Irak efter USA:s mord på Quds-befälhavaren, general Qassem Soleimani. Nu försvinner den sympatin ur blickfånget, menar Parsi.

– I stället så handlar det nu om hur Iran lyckades skjuta ner ett civilt flygplan. Hur kan man vara så inkompetent helt enkelt. Hur kan det uppstå en situation där ett civilt flygplan skjuts ned av misstag av luftvärnet?

Parsi tror att det är möjligt att missnöjet och demonstrationerna börjar svalla igen på de iranska gatorna. Men där har det betydelse hur transparent och konsekvent utredningen av den här blundern nu blir.

– Hur villiga och modiga kommer de att vara i att följa alla trådar till vem det nu är som är ansvarig för de olika problemen som har bidragit till det här, undrar Parsi.

Det är det som avgör om man kan reparera skadan i någon mån eller inte.

– Om man inte lyckas med det så ökar ju sannolikheten markant för att det folkliga missnöjet kan spilla ut på gatorna, säger Parsi till Svenska Yle.

Iransk polis skingrade studenter som protesterade i teheran 11.1.2020. Studerande skrek radikala slagord på grund av nedskjutningen av passagerarplanet i onsdags.
Iransk polis skingrade studenter som protesterade i Teheran 11.1.2020. Studerande skrek radikala slagord på grund av nedskjutningen av passagerarplanet i onsdags. Iransk polis skingrade studenter som protesterade i teheran 11.1.2020. Studerande skrek radikala slagord på grund av nedskjutningen av passagerarplanet i onsdags. Bild: AFP / Lehtikuva Iran,Teheran,demonstrationer

Källor: AP, AFP, Reuters, Yle

Läs också