Hoppa till huvudinnehåll

Postens flytt till Rewell Center i Vasa får kritik: "Långa köer och ingen gratis parkering"

Man i postkö.
Vasabon Henrik Fågelbärj fick mycket medhåll på sociala medier när han kritiserade nya Posten i Rewell Center i Vasa. Man i postkö. Bild: Yle / Anna Kurtén kunder,henrik fågelbärj

Postens flytt till Rewell Center i Vasa har fått många att uppröras. Vasabon Henrik Fågelbärj säger att nya servicepunkten lämnar mycket att önska, bland annat saknas gratis parkering. Men några sådana platser är på kommande, säger man på Vasa stad.

I måndags öppnade Posten i Vasa i nya utrymmen i Rewell Center, i samma utrymmen som mataffären Sale. Efter öppningsdagen är kritiken på Facebook inte nådig.

- Var ska vi parkera bilen och var ska vi sitta när vi väntar på vår tur i kön, frågar sig Vasabon Henrik Fågelbärj som regelbundet besöker posten, främst i brevärenden.

Fågelbärj besökte posten i Rewell Center under öppningsdagen och säger att det som mest stod 21 personer i kön.

- I Posthuset fanns fyra eller fem betjäningspunkter. I Rewell Center är det två betjäningspunkter vid disken som är kanske 1,5 meter lång. Där finns två pallar som man får sitta på. Det är all service man erbjuder. Ibland ser man inte heller var man ska ta könummer för det blockeras av köerna.

Var ska vi parkera bilen och var ska vi sitta när vi väntar på vår tur i kön?― Henrik Fågelbärj

Måste parkera en kilometer bort

Fågelbärj skrev ett kritiskt inlägg om Postens flytt på Facebook och fick tiotals kommentarer på inlägget.

- Postens flytt till Rewell Center kom nog som en chock för många Vasabor som blivit vana vid servicen på det gamla stället.

Ett annat problem med Postens nya utrymmen är parkeringen, säger Fågelbärj.

- Det här stället är bra för dem som bor i centrum men vi som bor lite längre bort måste parkera bilarna upp till en kilometer bort om vi vill parkera gratis. Kring Rewell Center är det de högsta parkeringsavgifterna i hela staden. På det gamla stället fanns ett tiotal gratis parkeringsplatser för den tid man utförde sina postärenden.

Fågelbärj säger att man nu är tvungen att bära sina paket lång väg, vilket ställer till med möda och besvär.

- Igår mötte jag folk som kom kånkande med dubbla postpaket 300 meter från Rewell Center.

Henrik Fågelbärj säger att tillgång till posttjänster är en medborgerlig rättighet.

- Nu ska allt privatiseras och avgiftsbeläggas.

Igår mötte jag folk som kom kånkande med dubbla postpaket 300 meter från Rewell Center― Henrik Fågelbärj

Postens regionchef: Flera fördelar med flytten

Sirkka-Liisa Korpi, regionchef för Posten i Österbotten, säger att flytten till Rewell Center har flera fördelar för kunderna.

- Tillgången till posttjänsterna förbättras i och med längre öppettider. Dessutom kan kunderna sköta postärenden i samband med att de sköter sina dagliga inköp i butiken.

Det var i våras som Posten fattade beslut om att utlokalisera sina egna butiker. Posten i Vasa hör till dem som utlokaliseras.

Tillgången till posttjänsterna förbättras i och med längre öppettider― Sirkka-Liisa Korpi

Sirkka-Liisa Korpi säger att hon själv var på plats i Rewell Center under öppningsdagen i de nya utrymmena, men enligt henne löpte köerna smidigt.

- Dessutom ska man komma ihåg att det var första dagen. Då var paketmängderna större än vanligt eftersom Posten hade stängt tidigare föregående fredag inför flytten. Rutinerna var också nya för alla under öppningsdagen.

Servicen kommer att bli snabbare då personalen blir varm i kläderna, tror Sirkka-Liisa Korpi.

Posten kan inte påverka parkeringsavgifterna

Kritiken om brist på sittplatser för äldre människor som köar till Posten vill Sirkka-Liisa Korpi inte ta ställning till i det här skedet.

- Vi måste diskutera med handelslaget KPO om det finns ett behov av fler stolar för väntande kunder.

När det gäller parkeringsavgifter säger Sirkka-Liisa Korpi att det är staden som ansvarar för parkeringsavgifter.

- Vi kan inte påverka avgifterna. Men gratis parkering i centrum av en stad är väldigt ovanligt i dagens läge. Nästan all parkering i centrum kostar.

Gratis parkering på kommande

På Vasa stad säger planeringschef Pertti Hällilä att två-tre nya parkeringsplatser är på gång.

- Inom några dagar kommer vi att göra en ändring av trafikmärket bredvid Rewell Center i backen på Rådhusgatan.

Också lastbilar med leveranser till butikerna i köpcentret kommer att kunna parkera på platserna.

- Vi tänker att leveranserna oftast kommer på morgonen, medan de flesta kunder besöker posten på eftermiddagen eller kvällen, säger Hällilä.

På platserna får man stå endast tio minuter och tiden kommer att övervakas. Tio minuter kanske inte räcker om det är kö vid posten.

- Tanken är att tiden ska räcka till för att gå till paketautomaterna och för snabba ärenden. Annars får man hålla sig till de avgiftsbelagda parkeringsplatserna på Vasaesplanaden och Rådhusgatan.

Hällilä säger att staden kommer att följa med hur det fungerar.

- Platsen de har valt att placera posten på är inte den bästa, säger Hällilä.

Paketautomater
I samband med flytten till Rewell Center har Posten också öppnat nya paketautomater i köpcentret. Paketautomater Bild: Yle / Anna Kurtén post,Paketautomater

Fler automater

Posten har också utökat antalet paketautomater både i Vasa centrum och utanför centrum, så alla måste inte nödvändigtvis besöka Rewell Center för att sköta postärenden, säger Korpi.

- Posten har paketautomater bland annat i olika K-affärer, i Halpahalli i Vasa centrum och i Prisma och Citymarket i Stenhaga. Vi planerar också att öppna paketautomater i Sunnanvik.

Artikeln är uppdaterad 15.1.2020 klockan 15.15 med kommentar av Pertti Hällilä om gratis parkering.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten