Hoppa till huvudinnehåll

President Putin kräver bättre trafiksäkerhet men fortfarande är många vägar i Ryssland livsfarliga

Bilar i kö på motorväg i Ryssland.
Ryssland har som mål att minska antalet dödade i trafiken med hela 68 procent från nivån 2017 fram till år 2024. Bilar i kö på motorväg i Ryssland. Bild: Kerstin Kronvall/Yle Sankt Petersburg,Ryssland,trafik,bilar

Då trafikövervakningen i Sankt Petersburg och Leningradområdet summerade olycksstatistiken under årets första vecka var siffrorna skrämmande.

På åtta dygn inträffade 1 924 trafikolyckor och i dem omkom 22 människor. Tre av de dödade var barn.

Hur kusliga de här uppgifterna än är handlar det emellertid om färre olyckor än under motsvarande tid året innan. Då inträffade 3 193 olyckor. Antalet döda var dessbättre lägre för ett år sedan, då dog 13 personer.

Ryssland ligger efter andra utvecklade länder i trafiksäkerhet trots att landet under de senaste åren har gjort stora framsteg.

Då antalet dödade i trafiken var 26 000 år 2014 hade antalet år 2018 gått ned till 18 000.

Det är chaufförernas fel

Förarna är den främsta orsaken till att trafiken i Ryssland är så farlig. Sedan vägnätet har förbättrats och bilparken har förnyats beror de flesta olyckorna nämligen på förarens slarv.

Många bryter mot trafikreglerna, kör berusade, låter bli att knäppa fast bilbältet och använder sin telefon då de kör. Cyklister och de som åker sparkcykel slarvar ofta genom att inte använda hjälm.

Trots att högre böter för den som inte stannar vid övergångsställen har gjort bilisterna i städerna mera försiktiga händer det fortfarande väldigt många olyckor där fotgängare dödas.

Nästan en tredjedel av alla som dör i trafikolyckor är fotgängare.
Dessutom har FN:s specialsändebud i frågor som gäller trafiksäkerhet, Jean Todt, konstaterat att den ryska förarutbildningen inte håller måttet.

Det blir knepigare att få körkort

I år införs nya regler för den som vill ha ett körkort. Från den första oktober flyttas körundervisningen från stängda banor ut i trafiken.

Då får också bilskoleeleverna öva på vägar där man får köra mera än 60 kilometer per timme.

Biltrafik i Ryssland.
De flesta olyckorna beror på förarnas slarv. Biltrafik i Ryssland. Bild: Kerstin Kronvall/Yle Sankt Petersburg,Ryssland,trafik,bilar

Körprovet ska förändras och eleven ska inte på förhand får veta på vilken rutt provet körs. Provet ska också bli enhetligt så, att samma krav gäller för hela landet.

Fiffel och fusk ska bekämpas genom att den som ansöker om körkort kan få avslag om hen lämnar in ett falskt läkarintyg eller andra falska dokument.

Nationellt projekt

Ökad trafiksäkerhet hör till de nationella projekt som president Vladimir Putin introducerade i maj 2018.

Det ambitiösa målet är att minska antalet dödade i trafiken med hela 68 procent från nivån 2017 fram till år 2024.

Avsikten är också att ge mera information om trafiksäkerhet till barn och ungdomar.

Människor går över ett övergångsställe i Sankt Petersburg.
Vägar och vägbelysning ska förbättras inom ramen för trafikprojektet. Människor går över ett övergångsställe i Sankt Petersburg. Bild: Kerstin Kronvall/Yle Sankt Petersburg,Ryssland,trafik

I de största städerna, Moskva och Sankt Petersburg, är läget redan gott, men i många regioner har utvecklingen varit den motsatta.

Premiärminister Dmitrij Medvedev har kritiserat de guvernörer som inte har gjort det de borde för att förbättra säkerheten på vägarna.

Hans kritik handlar delvis om hur lokala beslutsfattare har använt budgetmedel.

Trafikprojektet ger nämligen pengar bland annat för förbättring av vägar och vägbelysning, inköp av apparater för alkoholtest och flera fartkontroller. Vissa har inte gjort sådana investeringar.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes