Hoppa till huvudinnehåll

"Ska vi ha en exportindustri i det här landet måste vi också flyga"

Jere Niemi i Valmets kontor i Reso.
Jere Niemi reser rätt så ofta i sitt jobb på Valmet. Jere Niemi i Valmets kontor i Reso. Bild: Lotta Sundström / Yle person

Videokonferenser kan ersätta en del av de möten som annars hade krävt flygresor, men inte alla. Den personliga kontakten upplevs fortfarande som viktig då man gör affärer.

Jere Niemi reser rätt så mycket i sitt jobb, 100-120 dagar i året. Niemi jobbar för Valmet och ansvarar globalt för fältservicen på energisidan. Kontoret finns i Reso, men jobbet för honom också till bland annat Asien och Sydamerika.

- Vi underhåller kraftverk, sodapannor, indunstningsapparatur och även rökgasrening, både på land och på fartyg till havs. Mitt ansvarsområde är att leda den här verksamhet globalt, så det blir en del att träffa människor och se till att verksamheten löper som den ska, berättar Niemi.

Inom Finland reser Niemi främst med tåg, till Helsingforsregionen och till Tammerfors. För utlandsresor är det främst flyg som gäller. En orsak är geografin.

- Finland ligger ju ganska avlägset. Vi kan åka tåg till Ryssland, men inte annanstans. Dessvärre så gäller det att om vi ska ha en exportindustri från det här landet måste vi också flyga, det är nödvändigt.

Stockholmsflyget har anlänt till Åbo.
Åbo flygplats uppskattas högt av många arbetsresande. Stockholmsflyget har anlänt till Åbo. Bild: Yle/Linus Hoffman sas braathens

De flesta av finländarnas flygresor är fritidsresor till utlandet. Men också arbetsresor står för en rätt så stor andel. Enligt Finlands miljöcentral flög finländare utomlands 5,4 miljoner gånger 2017. Av flygresorna var 72 procent fritidsresor och 28 procent arbetsresor.

Enligt Statistikcentralen ökade mängden flygresor år 2018, både när det gäller fritidsresor och arbetsresor. Aningen färre flög i arbetet inom Finlands gränser, men allt som allt ökade mängden arbetsflygresor med en tiondel.

Viktigt att träffas

Vad är det då som gör att det är nödvändigt att resa inom näringslivet till den grad det görs, i en tid då det finns fler och bättre alternativ än tidigare för att ordna möten på distans?

Enligt Niemi är det fortfarande viktigt att träffa kunder och samarbetspartner ansikte mot ansikte. Att träffa en kund via videokonferens är förstås möjligt, men Niemi föredrar att åtminstone den första träffen är fysisk. Då man reser för att träffa en kund på plats och ställe kan man skapa en relation till personer på ett sätt som inte är möjligt via en skärm.

- Vi jobbar med människor och det är mycket enklare på det sättet. Då kan man på ett helt annat sätt se hur en människa kommunicerar och kanske också lära känna personen på ett annat plan. Man kan gå och ta en informell lunch eller middag tillsammans och prata lite andra saker också än jobb. På det sättet är det lättare att närma sig den människan också efter mötet, säger Niemi.

- Jag tror att det är mänskligt. Hur man läser en annan människa handlar också om icke-verbal kommunikation. Hur man står och hur man pratar och sådant.

Att hålla kontakten via videosamtal och videokonferenser fungerar bättre i ett senare skede av affärskontakten, eller inom ett och samma bolag.

- Då man går vidare med projekt och försäljningsarbete är det kanske mera möjligt att resa mindre. Framför allt internt inom ett bolag försöker man undvika oändamålsenligt resande. Då är det mest samtal över nätet och videokonferenser som gäller.

Samtidigt som finländarnas flygresor totalt ökar diskuteras det mycket kring att vi borde flyga mindre på grund av den stora miljöpåverkan som flygandet innebär. Niemi har funderat på sitt eget flygande och tänker att man också ska beakta syftet med resorna.

- Klart att man har det i tankarna, men samtidigt känner jag själv att jag jobbar för ett företag med väldigt gröna mål, och hållbarhetsfaktorn är en väldigt stor del av vad jag jobbar med. Så jag tänker att det må kompensera utsläppen från flygen.

- Det handlar om ändamålsenliga och behövliga resor för att få businessen framåt, och kunderna vi jobbar med jobbar ju med gröna målsättningar. Så jag skulle säga att resorna nog är en nödvändighet.

Hologrammi
Möten med deltagare som hologram kan en dag bli aktuellt. Hologrammi hologram

En hurdan innovation skulle minska behovet av flygresor?

- Jag har funderat att det kunde vara roligt med något slags hologram i framtiden, kanske om 20-30 år. Men för att kunna träffas ansikte mot ansikte kanske hyperloop som Elon Musk för fram är ett alternativ. Det skulle vara jätteroligt att komma till Kina på några timmar härifrån!

Att vara mycket borta hemifrån kan vara tungt

Mycket av den offentliga debatten kring resor i arbetslivet handlar om miljöpåverkan och hur den kan begränsas. Men för dem som reser mycket i jobbet kan de många resdagarna också innebära en viss belastning på privatlivet. Niemi har familj och är tacksam över att barnens far- och morföräldrar har kunnat hjälpa till under hans längre resor.

- Det är nog det överlägset svåraste. Jag har fru och två barn som är tolv och nio år. Speciellt när man är på längre resor känner man konstant lite dåligt samvete över att vara borta. Det händer ändå så mycket hemma och i barnens liv. Det är det tyngsta. Men jag bor i Åbo, och här bor också mor- och farföräldrar som kan hjälpa till, så tills vidare har det gått jättebra. Men en stor eloge till mor- och farföräldrar som ställer upp och hjälper till då det behövs.

Niemi är tudelad gällande de många resdagarna hans arbete innebär.

- Dels har man dåligt samvete över att inte vara hemma, men samtidigt är det också väldigt givande att resa och träffa människor och lära sig av andra kulturer.

- Det är också stärkande när man ser att det finns människor i företaget som jobbar mot samma mål som du själv i olika länder. Det är jättegivande och jag tycker om det, annars skulle jag inte göra det.

Arlanda flygplats.
Arlanda flygplats. Arlanda flygplats. Bild: Swedavia / Daniel Asplund arlanda

Jetlaggen en bekant följeslagare

Ett arbetsliv som för en världen runt kan lätt verka ganska tjusigt för den utomstående, kanske till och med lite glamoröst. Niemi säger att det nog finns fördelar som han uppskattar, men att det också kan vara tungt att vara på resande fot. Det gäller att vara i god kondition, idrotta regelbundet och se till att få tillräckligt med sömn för att kunna tackla jetlag och långa flygresor.

- Det glamorösa är att du får se andra världsdelar och städer, och får lära känna människor. Det är berikande. Men det är ofta ganska långa dagar när man är på resa, och sedan är man inte heller stationär så länge. Man reser in och så reser man ut igen.

Unga vill jobba för miljömedvetna företag

Niemi har i rekryteringsprocesser lagt märke till att bolagets miljöpolicy och värderingar är viktiga för unga som söker jobb.

- Ja naturligtvis, allt mer. Och det är förstås positivt att det är så. Det sätter också press på bolaget att visa att man gör något och att man har konkreta målsättningar för alla produktionsanläggningar också internt. Inte bara för utsläpp, utan också för vatten- och elkonsumtion, och det avfall man producerar.

Niemis arbetsgivare Valmet har en del riktlinjer för sina anställdas affärsresor.

- Vi måste åka kollektivt om det är möjligt och åka kortare resor med tåg. Vi försöker också att inte resa för interna möten. Och så märks det också inom vår bilpolicy där man främjar grönare bilar.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland