Hoppa till huvudinnehåll

Torrlagd hamn i Björkö väntar på muddring – men för det behövs kyla

Man i grå jacka står framför den tömda hamnbassängen. I bakgrunden syns en grävmaskin.
Ralf Nybond och de andra i delägarlaget väntar på att vinterkylan ska komma. Man i grå jacka står framför den tömda hamnbassängen. I bakgrunden syns en grävmaskin. Bild: Anna Ruda / Yle Björkö, Korsholm,muddring,Björkö,nybond

En av hamnbassängerna för småbåtar i Svedjehamn i Björkö i Korsholm är helt torrlagd. Nu väntar man på kyla och frusen mark för att muddringsprojektet ska kunna inledas.

För att underlätta muddringen har man vallat in hamnbassängen och pumpat ut vattnet. När marken har frusit ska en grävmaskin gräva bort bottenmassan.

- Det går inte riktigt som vi hade tänkt just nu, det här varma vädret ställer till det, säger Björkö delägarlags ordförande Ralf Nybond.

Svedjehamnin satamassa odotellaan, koska päästään ruoppaamaan.
Hamnbassängen är tömd. Svedjehamnin satamassa odotellaan, koska päästään ruoppaamaan. Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle Björkö, Korsholm,muddring

Väntar på köld

Bredvid hamnbassängen står en grävmaskin och väntar. Den klarar den mjuka marken, men traktorn med släp som ska köra bort muddermassorna kör fast. Nybond räknar med att det skulle behövas ett par veckors ordentlig kyla för att marken ska frysa tillräckligt.

- Man räknar ju oftast med att det blir lite kallare i januari, men inte riktigt ännu.

På grund av landhöjningen sjunker havsvattennivån i Kvarken med ungefär en centimeter per år. Nybond berättar att en del båtar har stått på bottnen vid lågvatten.

- Nu ska vi gräva så att djupet blir mellan 1,5 och 1,8 meter. Då håller det en tid innan det ska grävas igen.

Svedjehamnin satamassa odotellaan, koska päästään ruoppaamaan.
Vid lågvatten har båtar stått på botten. Svedjehamnin satamassa odotellaan, koska päästään ruoppaamaan. Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle Björkö, Korsholm,muddring

I småbåtshamnen finns flera bassänger och Nybond beskriver muddringen som ett evighetsprojekt.

- Det ska grävas med jämna mellanrum överallt. Det är inte länge sedan vi grävde upp andra sidan och runt salteriet

Många framtida projekt

Också farleden ut från hamnen blir grundare på grund av landhöjningen.

- Vi planerar nu att eventuellt flytta hamnen eller utvidga den längre ut och antagligen får vi så småningom börja se över farleden också. Den är muddrad för snart tio år sedan, men den börjar bli grund igen på sina ställen.

Årets muddringsprojekt i hamnen kostar 20 000 euro, summan delas mellan de som har sina båtplatser i bassängen.

- Det blir några 100 euro per båtplats. Vi betalar när allt är klart.

Läs också