Hoppa till huvudinnehåll

Var fjärde europé har minskat på sina klädköp av etiska skäl – finländarna är de ivrigaste loppisshopparna

Klädesplagg på hängare.
I jämförelse med övriga européer handlar finländarna mindre ofta snabbmode och mer gärna på loppis. Klädesplagg på hängare. Bild: Unsplash kläder,Klädhängare

Intresset för etiskt och hållbart producerat mode har ökat i Europa, visar en undersökning från YouGov. För de flesta är det ändå priset som i slutändan avgör om det blir ett köp eller inte.

En majoritet av de som deltog i undersökningen tycker att klädtillverkarna borde vara skyldiga att ta hänsyn till etiska aspekter i sin klädproduktion.

Var fjärde uppgav att de själva dragit ner på sina klädinköp av etiska skäl.

Enligt undersökningen köper över hälften av eruropéerna sina kläder i så kallade snabbmode-butiker, som till exempel H&M, Mango och Zara.

I den här frågan ligger finländarna under medeltalet. Bara 38 procent av de finländare som deltog i undersökningen sa att de i allmänhet föredrar att köpa kläder i den här typen av affärer.

De ivrigaste snabbmodeshopparna hittas i Spanien. Där uppgav 68 procent att de föredrar att köpa sina kläder från kedjor med snabbmode.

Loppisentusiasterna hittas i Finland – ekoshopparna i Tyskland

Knappt var sjätte europé vill helst köpa sina kläder i second hand-butiker.

I Finland är det här ändå ett populärare alternativ. Här uppgav var fjärde att de föredrar second hand.

Också i Sverige föredrar mer än var femte att shoppa second hand, medan endast sju procent av spanjorerna och åtta procent av italienarna tycker att begagnade kläder låter lockande.

Än så länge är det rätt få som i första hand köper kläder från ekologiska varumärken. Bara tolv procent uppgav att de föredrar sådana kläder.

Tyskarna är de klart ivrigaste i den här kategorin. En femtedel säger att de i allmänhet köper sina kläder från ekologiska varumärken. I Finland är andelen åtta procent.

För dyrt att handla etiskt

Det som hindrar européerna från att shoppa etiskt och miljövänligt är i första hand priset. En dryg tredjedel är av den åsikten. I Finland är siffran 39 procent.

Dessutom anser många att det är svårt att veta vilka varumärken som är miljövänliga och att det är otydligt vilka miljöaspekter som uppfylls.

Överlag är det priset som i första hand styr när européerna shoppar kläder. Tre av fyra tycker att priset är den viktigaste faktorn vid klädköp.

Finländarna utmärker sig på så sätt att de sätter större vikt än andra på produkternas livslängd. Det här är en viktig faktor för 45 procent av finländarna.

Var fjärde finländare slänger bort gamla kläder

Ett annat område där Finland sticker ut är att vi här i högre grad än i de övriga länderna slänger bort kläder vi inte längre använder.

Var fjärde av de finländare som deltog i undersökningen uppgav att deras kläder slängs i soptunnan.

Vanligast är det ändå att skänka sina gamla kläder till välgörenhet, det gäller både i Europa överlag och i Finland.

Knappt en femtedel av finländarna låter kläderna ligga kvar i garderoben.

Undersökningen har gjorts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Företaget har intervjuat tusentals representativt utvalda personer i Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Danmark, Sverige, Norge och Finland under perioden 23.10-6.11.2019.