Hoppa till huvudinnehåll

Dåliga vägar gör livet surt för trafikanter i Östnyland – Söderkullavägen i Sibbo är kanske det värsta exemplet

En väg med en grop i.
Så här ser en av groparna på Söderkullavägen ut. En väg med en grop i. Bild: Yle/Hedvig Sandell gropar,väg,Sibbo,söderkullavägen

Gropar på vägar runt omkring i Östnyland utgör fara för bilister. I Sibbo försöker kommunen få NTM-centralen att skrida till åtgärder.

En cirka 20 meter lång, tre decimeter bred och fem centimeter djup grop skriker till sig uppmärksamhet på Söderkullavägen i Sibbo, nära avtaget till Molnträskvägen.

Den här är en av många gropar som förstör vägar runt omkring i Östnyland.

Just det här stället hör ändå till de farligare.

Vägen är smal och går nerför, hastighetsbegränsningen är så hög som 80 kilometer i timmen.

Dessutom svänger vägen också på det här stället, vilket leder till att du får syn på gropen bara ett par tiotals meter på förhand.

Yle Östnyland är inte ensam om att ana fara.

– Det finns många gropar längs Söderkullavägen. Kommuninvånare har också kontaktat mig om att den rentav är farlig att köra på, säger Sibbo kommunfullmäktiges ordförande, Heikki Vestman (Saml).

Vägen borde saneras och förnyas så snabbt som möjligt, anser han.

Avslag i riksdagen

Vestman berättar att han under riksdagens budgetförhandlingar i höstas lade fram ett förslag om att förbättra vägen.

Heikki Vestman
Heikki Vestman lobbar för att Söderkullavägen ska saneras. Arkivbild. Heikki Vestman Bild: Jouni Immonen / Yle riksdagsledamöter,Heikki Vestman,heikki westman

– Förslaget gick ut på att sanera den samt bygga en gång- och cykelväg och två rondeller.

Det fick dessvärre avslag.

– Regeringspartierna understödde inte mitt förslag. Därför måste vi, Sibbo kommun, lobba för det så att Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM-centralen) reagerar på situationen.

Kommunen träffar NTM-centralen i februari

Lobbandet började egentligen redan förra våren.

– Då besökte vi NTM-centralen och diskuterade såväl Söderkullavägen som andra vägar i Sibbo. Vi sa att det är dags att påbörja saneringen, berättar Vestman.

Kommuninvånare har också kontaktat mig om att den (Söderkullavägen) rentav är farlig att köra på― Heikki Vestman (Saml)

Interaktionen med NTM-centralen kommer gå vidare i februari.

– Jag har bett dem träffa mig, kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören då. Jag vill fortfarande att vägen förnyas och att vi diskuterar möjligheten att bygga en gång- och cykelväg.

En väg som kurvar sig uppåt.
Söderkullavägen svänger och går nerför strax innan den 20 meter långa gropen nära Molnträskvägen. En väg som kurvar sig uppåt. Bild: Yle/Hedvig Sandell vägar,Sibbo,söderkullavägen

Situationen snart akut

Det milda vintervädret är inte alls bra för vägar och gator.

– Det har varit väldigt varmt, blött också. Situationen börjar vara rätt dålig på vägarna. Det är inte alls bra för vägarnas skick, säger Tuomas Vasama som är underhållschef vid NTM-centralen.

NTM-centralen ansvarar för underhållet av statliga vägar. Allra värst är situationen på grusvägarna som har frusit och smultit många gånger under vintern.

– De börjar vara ganska gropiga och mjuka på ytan. Det begränsar trafikens möjlighet att utnyttja grusvägarna, säger Vasama.

Om det blir värre måste vi fundera på att sätta viktbegränsningar på många avsnitt― Tuomas Vasama, underhållschef vid NTM-centralen

Situationen börjar snart vara akut.

– Om det blir värre måste vi fundera på att sätta viktbegränsningar på många avsnitt, säger Vasama.

Han kan inte säga exakt vilka vägar eller vägavsnitt det gäller.

– Det är nästan överallt, säger Vasama.

Också asfaltvägarna slits.

– Det kommer hela tiden nya gropar när det regnar och ytan sedan fryser. Om temperaturen skulle hållas konstant på minussidan skulle det vara betydligt lättare att underhålla vägarna, säger Vasama.

Söderkullavägen kan få ny beläggning

På NTM-centralen känner man till problemen med Söderkullavägen.

– Det är en av vägarna som länge har varit på listan, några slags reparationer måste göras. Det enda vi har kunnat göra i många år är bara att lappa, säger Vasama.

Söderkullavägen har stora sättningar och väggrunden är dålig.

– Den skulle behöva en lite större reparation. Hela vägen skulle behöva byggas om på några avsnitt. Under kommande sommar hoppas vi på att kunna göra något lite större än bara lappa, säger Vasama.

I det här skedet har man ännu inte slått fast exakt vilka vägavsnitt som kommer att repareras eller hur mycket pengar man kan satsa på vägarna. Det blir klart i februari.

Insidan av bil.
Många som kör längs gropiga östnyländska vägar får hålla hårt i ratten. Arkivbild. Insidan av bil. Bild: Wikimedia commons/Jasonanaggie bilar

Oavsett om vägen får ny beläggning eller inte ska åtminstone de stora groparna bort.

– Stora gropar som är farliga för trafiken får inte finnas, säger Vasama.

Mindre lappningsarbeten görs året om, men de håller inte så länge. Enligt Vasama är det bättre om man kan satsa på att helt göra om vägytan. Sådana större reparationsarbeten görs mellan maj och oktober.

Mer pengar för vägunderhåll

Vissa andra vägsträckor är också särskilt problematiska. NTM-centralen har fått in mycket respons särkilt om Bjurbölevägen, vägarna i Hindhårregionen och Söderveckoski.

– Alla mindre vägar som har lidit av brist på pengar i många år går förstås hela tiden åt det sämre hållet, säger Vasama.

Han ser en ljusning vid horisonten.

– Det ser betydligt bättre ut det här året. Regeringen har gett mer pengar för vägunderhåll. Också de mindre trafikerade vägarna kommer att få ny beläggning. På det sättet lättar situationen lite, säger Vasama.

Hur mycket det milda vintervädret tär på budgeten är ännu oklart. Samtidigt som vägarna lider sparar man pengar på att inte behöva salta eller ploga vägarna.

Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg
Förhoppningsvis kommer också flera mindre vägar att kunna få ny beläggning nästa sommar. Arkivbild. Vägarbete vid Horsbäck i Raseborg Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,asfaltering,Vägarbete,Lemminkäinen

Han hoppas att man under de närmaste åren ska kunna satsa mer på de mindre vägarna. På ett år går det inte att få dem alla i skick.

– Fast vi skulle få hur mycket pengar som helst är det nästan omöjligt att kunna reparera alla på ett år.

Vissa asfalterade vägavsnitt kommer att få ny yta och vissa grusvägar ny beläggning, resten får vänta på kommande år.

– Vi får bara fortsätta med att lappa dem och på det sättet underhålla konditionen, säger Vasama.

Bråttom också för Borgå stad

De vägsträckor som inte faller under NTM-centralen sköts antingen av kommunerna eller privata ägare.

I Borgå leder den milda vintern till inbesparingar eftersom man inte måste anlita några entreprenörer för att sköta snöröjning.

Däremot jobbar man konstant med att fixa och fylla igen gropar i vägar och gator, men det sköter stadens egen personal.

– På våren, när vi anlitar ett asfalteringsföretag, måste vi säkert göra nya beläggningar och fylla i hål mer än vanligt. Det blir säkert ändå billigare än att sanda och ploga, säger stadens underhållsmästare Ville Kaasinen.

dubbdäck på parkerad bil
Dubbdäck sliter på snö- och isfria gator och vägar. dubbdäck på parkerad bil Bild: Yle/Stefan Härus vinterdäck

Huvudvägarna som används mest tar förstås mest skada. På vintern kör många med dubbdäck och det tär en hel del på den bara asfalten.

– Spåren i asfalten växer. Sådana här vintrar försvarar friktionsdäcken sin plats, säger Kaasinen.

Grusvägarna är utmanande.

– Ett exempel är Karelarbyvägen. Med mycket genomfart och regn är den hela tiden i dåligt skick, säger Kaasinen.

Artikeln uppdaterad 20.1.2020 kl. 5:45. Tidigare stod det att gropen på Söderkullavägen är 30 decimeter bred. Det ska givetvis vara tre decimeter.

Läs också