Hoppa till huvudinnehåll

“Så här gick det också i Sverige” – taxiresorna har blivit klart dyrare efter taxireformen

Keltainen taksikyltti taksin katolla.
Det har blivit dyrare att åka taxi. Keltainen taksikyltti taksin katolla. Bild: Petteri Bülow / Yle taxi,taxitrafik

En taxifärd kostade i snitt 13 procent mer i december i fjol än i juni 2018, det vill säga innan den nya taxilagen trädde i kraft. Det visar siffror från Statistikcentralen. Taxiförbundet säger att prishöjningen var väntad.

Mest ökade priserna på taxiresorna i tillväxtcentra, särskilt i huvudstadsregionen, där också antalet taxibilar har ökat rejält.

Antalet taxilicenser har till och med fördubblats i de större städerna men samtidigt har priserna stigit, trots att Sipiläregeringen bedyrade att priserna skulle gå ner i och med den fria konkurrensen.

På mindre orter har antalet licenser bibehållits intakt eller minskat något. Det finns nu färre taxibilar än förr i cirka hundra kommuner.

Först sjönk priserna, sedan steg de igen

Under de första månaderna kunde en prisnedgång skönjas, men därefter började priserna stiga snabbt. Nu kostar en taxiresa som förr kostade 30 euro nästan 34 euro.

Enligt Statistikcentralen har priserna stigit klart mer i landets södra delar än i de norra och östra delarna.

Kai Andersson, styrelseordförande för Taxiförbundet, säger att prishöjningen var väntad.

– Det här är något som Taxiförbundet tog upp när lagen skulle förändras. Så här har det till exempel gått i Sverige när man avreglerat branschen. Men vi pratade för döva öron, säger han.

Dyrast i större städer

Enligt Statistikcentralen märks den fria prissättningen mest då efterfrågan är som störst, vid stora evenemang och under lillajulssäsongen.

Det förklarar varför priserna stigit mest i större städer där det ordnas fler evenemang.

Också tillgängligheten på taxibilar har försvårats på många håll och FPA-skjutsarna har krånglat, vilket vållat stora problem för många kunder.

Kai Andersson säger att det på landsbygden har blivit svårare att få tag på en taxi sent på kvällen och på natten, eftersom det inte längre finns något krav på chaufförer att ha jour nattetid.

Ändring kan vara på väg

Regeringen Marin har lovat utvärdera vilka delar som behöver rättas till och göra ändringar i lagen i år.

Skattemyndigheterna har uttryckt en önskan om att alla taxiresor ska registreras. I dag måste chaufförer inte använda en taxameter eller en app om resan har ett fast pris, något som tros ha ökat den gråa ekonomin i taxibranschen.

Kai Andersson håller med om att övervakningen borde skärpas. Han säger att Taxiförbundet också anser att taxilicenser endast borde delas ut mot ett företags- och organisationsnummer, för att säkerställa att personen som ansöker om tillståndet är registrerad näringsidkare.

– I dag kan ansöka om tillstånd utan att ha FO-nummer. När man börjar jobba måste man ha ett nummer, men om tillståndet delas ut, utan att ett FO-nummer finns, är frågan om man sedan anmäler sig till skattemyndigheterna, säger han.

Arkitekten bakom den omdebatterade taxireformen är tidigare kommunikationsministern Anne Berner (C). Lagen luckrade på ett betydande sätt upp bestämmelserna kring taxiverksamheten i Finland.

Källa: STT

Rubriken och artikeln uppdaterades 14.27 med Kai Anderssons citat.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes