Hoppa till huvudinnehåll

Borgå energis kunder har fått suspekta elräkningar: "Sådana här räkningar ska man absolut inte betala"

Kraftledningar
Östnylänningar uppmanas betala för el till bolag de inte tror sig ha avtal med. Kraftledningar Bild: Yle/Pekka Sipilä eldistribution

Se upp för suspekta elräkningar från främmande elbolag. Inom ett par veckor har flera av Borgå energis kunder fått räkningar från Fi-Nergy Voima Oy som de inte har vetat sig ha avtal med.

– Jo, det är faktiskt ett akut problem igen. Det tycks komma något motsvarande med jämna mellanrum. Vi har hört om exakt motsvarande fall den här och förra veckan. Kunder har också tagit kontakt, säger Maria Käki, kundrelationschef vid Borgå energi.

Man ska absolut inte betala sådana här räkningar utan omedelbart bestrida dem, säger Käki.

– Det är ju nog ett besvär för kunderna, att det sker är väldigt ledsamt.

Hur kan man bestrida räkningen?

– Man ska helst skicka ett skriftligt svar till företaget som har skickat räkningen: Man ska skriva att man inte har gjort något kontrakt med det här företaget och att man inte kommer att betala räkningen, säger Maria Käki.

En elräkning på ett bord.
Elräkning som skickats till ett hushåll i Borgå i januari 2020. En elräkning på ett bord. Bild: Privat räkning,Borgå,företag,förfalskning

Borgå energi uppmanar kunder som råkar ut för en suspekt räkning att kontakta dem eller Konsumentombudsmannen vid Konkurrens- och konsumentverket (KKV) för råd.

– Vi hjälper nog så gott det går. Tyvärr har vi lite rusning i vår kundservice så man kommer kanske inte fram direkt, men vi vill ta hand om våra kunder och ge råd också i sådana här situationer.

Är det skäl att också göra en polisanmälan?

– Det kan man göra, men om det kommer flera klagomål till Konsumentombudsmannen har de möjligheter att pressa på företag som håller på med sånt här, säger Käki.

Hus med texten "Borgå energi" på gaveln
Borgå energi har råkat ut för oseriösa aktörer som använt bolagets namn också förut. Hus med texten "Borgå energi" på gaveln Bild: Yle/ Fredrika Sundén energibolag,biokraftverket i tolkis

Borgå energi har inte varit i kontakt med Fi-Nergy Voima Oy, men Käki är övertygad om att det är företaget som skickat räkningarna, och inte en tredje part som skickar räkningar i Fi-Nergys namn.

– Vi har inte varit i direkt kontakt med företaget men såvitt vi vet finns det ett sådant företag. Det verkar som om det skulle vara de själva som skickar räkningarna.

Borgå energi har hjälpt ett antal kunder att skriva ut ett bestridande brev som de kan skicka tillsammans med klagomålet till företaget eller Konsumentombudsmannen.

– Det är inte vi som är parten i den här situationen och kan inte ta kontakt å kundens vägnar. Men vi tar kontakt de officiella vägarna till myndigheter för att det ska bli ett slut på det, säger Maria Käki.

Diffus gråzon i elbranschen

Maria Käki pekar på en gråzon inom energibranschen som oseriösa aktörer försöker utnyttja.

2011 drogs till exempel elbolaget Market Energia inför marknadsdomstolen för att ha använt lagstridiga försäljningsmetoder.

– Det är inte första gången sånt här händer och det tycks komma nya företag med nya namn som i princip håller på med ganska samma sak.

En elräkning på ett bord.
Räkningen som innehåller ett kundnummer ifrågasätts av mottagaren. En elräkning på ett bord. Bild: Privat räkning,Borgå,företag,förfalskning

När det gäller företaget Fi-Nergy ser kundrelationschefen ett problem i att företagets namn är så likt Finergy, vilket energibranschens centralförbund hette tidigare.

– Det är nog direkt missvisande och för dem som inte är så insatta i det hela är det väldigt enkelt att falla för det och tro att det är äkta, säger Käki.

Enligt Käki har försäljare tidigare ringt upp personer och presenterat sig som om de skulle ringa från Borgå energi.

– Vi har inte ringt upp våra kunder och sålt elavtal. Vi har inte resurser för det och vi tar inte kontakt den vägen. Ett allmänt råd för alla kunder som får samtal från elbolag är att man definitivt inte ska ge sitt personsignum. Företag tolkar det ofta som om man har gjort upp ett kontrakt.

Inget svar hos Fi-Nergy

Yle Östnylands reporter försöker nå Fi-Nergy för en kommentar.

På företagets webbplats finns ingen information om vem de anställda eller ansvarspersonerna i företaget är. Kundservicechatten är stängd.

Det enda telefonnumret som finns går till kundservicen, men då man ringer numret är det bara tyst i andra ändan. Det hörs inte ens en signal.

Yle Östnylands reporter ringer också ett mobilnummer till företaget som hittas i Fonecta. Där går några signaler fram innan samtalet kopplas till en telefonsvarare.

Artikeln uppdaterad 21.1.2020 kl. 10:45 med uppgifter om att vi har försökt nå Fi-Nergy.

Artikeln uppdaterad 23.1.2020 kl. 16:40: Några av bildtexterna har ändrats. Fakturorna på bilderna kan inte verifieras som falska även om mottagarna ifrågasätter uppgifterna i fakturorna.

Artikeln uppdaterad 23.1.2020 kl. 16:40: Ordet falska har bytts ut till suspekta i rubriken och på andra ställen i texten. Räkningarna har benämnts som falska på basis av den uppfattning som kunderna haft. Det har senare bekräftats att åtminstone en kund har ingått avtal med Fi-Nergy utan att själv förstå det.

Artikeln uppdaterad 23.1.2020 kl. 17:20: "inte ens haft avtal med" i ingressen har ändrats till "inte har vetat sig ha avtal med".

Läs också