Hoppa till huvudinnehåll

I fjol tittade fler på herrarnas ishockeyfinal än på slottsbalen

Lejonen jublar
VM-matchen i ishockey var populäraste programmet år 2019. Lejonen jublar Bild: EPA-EFE/CHRISTIAN BRUNA ishockey,Finlands herrlandslag i ishockey,Herr-VM i ishockey 2019

I många år har självständighetsmottagningen varit TV-programmet med flest tittare.

Men år 2019 gick VM-finalen i ishockey om slottsbalen i tittarsiffror. Det här visar Finnpanels siffror.

Under fjolåret såg knappt 2,5 miljoner människor på självständighetsmottagningen, medan 2,7 miljoner människor såg på finalmatchen i herrarnas ishockey-VM.

Barn- och naturprogram kvalade för första gången in på listan över de 20 populäraste tv-programmen.

Också tittande via Netflix har granskats

På tv tittades i fjol 2 timmar och 42 minuter per dygn. När man tittade på program användes traditionell linjär tv, strömningstjänster och dvd- och blu-ray.

Finnpanel mätte förra året Netflix-tittandet för första gången.

Av online-tittandet var 38 procent via tv, 36 procent på mobiltelefon och surfplatta samt 27 procent på dator.

Inhemska bolags tv-tjänster online ökar 15-24 åringars tittartid med nästan en tredjedel.

Andra åldersgrupper än de unga uppskattar också allt mer att kunna se på program när man vill.

Den nya muminserien populär

Andra populära TV-program på Yle har varit den nya animerade Mumin-serien, sjukhus-dokumentärserien Vid liv 24 h, naturprogram och serien om president Mauno Koivisto.

MTV:s Stadi vs. Lande och Sanomas Huvila & Huussi har också varit populära.

Det är fortfarande Yle som TV-tittarna tittar mest på, vilket är drygt 43 procent av tittandet. Av tittandet har MTV:s kanaler 23 procent, Sanomas kanaler 15 procent och Discovery Finland 9 procent.

Alla program som listades som de 20 populäraste hade tittarsiffror på över 1 miljon var.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes