Hoppa till huvudinnehåll

Snart kan ditt ansikte skannas när du går in i en butik – ska avslöja kön, ålder och vad du gillar

Ansiktsigenkänning
Ansiktsigenkänning Bild: Mostphotos Ansiktsigenkänning

Inom några år kan butikerna fyllas av kameror som kan avgöra om du är man eller kvinna och hur gammal du är. - Tekniken är dyr men kommer helt klart att nå oss också, säger Halpa-Hallis vd Janne Ylinen i Karleby.

Bakgrunden är att företag vill ha allt mer information om sina kunder.

- Det här kommer starkt på marknaden just nu. Taket i en affär kan vara fullt av sensorer som ser affären, känner igen produkter och människor som rör sig där, säger Halpa-Hallis vd Janne Ylinen i Karleby.

Ylinen besökte i början av januari en stor mässa för detaljhandel i New York, USA. Kring 40 000 personer från hela världen deltog i evenemanget. Teknik för ansiktsigenkänning förevisades av flera olika aktörer på mässan.

Halpa-Hallis vd Janne Ylinen
Halpa-Hallis vd Janne Ylinen säger att den nya tekniken snabbt kommer in på marknaden. Halpa-Hallis vd Janne Ylinen Bild: YLE/Patrik Enlund HalpaHalli,janne ylinen

- Det här kommer helt klart att nå oss också. Jag tvivlar på att det sker riktigt ännu, teknologin är så dyr ännu. Men företag vill ha allt mer information om hur folk beter sig, säger Ylinen.

Vill se kundtypen, inte namnet

Det intressanta för butikerna är att se vem man når och vad olika kundtyper är intresserade av.

- Att känna till kön och ålder kan man dra nytta av i reklamkampanjer eller då det gäller hur man placerar varor, säger Ylinen.

Ylinen betonar att det viktiga för företagen är att se vilka typer av människor som kommer in - inte exakt vem det är eller vad personen heter.

Ylinen tar som exempel en kampanj på sociala medier. Genast reklamen gått ut kan man följa med om den tänkta målgruppen dyker upp i affären. Och man kan se om de verkligen går till den hylla där produkten man gjorde reklam för finns.

- Man kan helt enkelt ta reda på om kampanjen fungerade, säger Ylinen.

Folk handlar vid fruktavdelningen i en matbutik.
Det intressanta för butikerna är att se vem man når och vad olika kundtyper är intresserade av. Till vilken hylla går kunderna och hittar de produkterna? Folk handlar vid fruktavdelningen i en matbutik. Bild: Mostphotos mat,livsmedel,Livsmedelsbutik,butiker,frukter,handel,handla

Många finns redan i register

Samtidigt säger Ylinen att övervakning av datainsamlingen är viktig och att den information som samlas inte får användas på fel sätt.

Att samla in data om ålder och kön hör inte till området för Europeiska dataskyddsförordningen GDPR. Det gäller så länge man alltså inte kopplar ihop informationen med till exempel namn så att personen på det sättet kan identifieras.

Ylinen påpekar också att en majoritet av finländarna redan i dag finns i olika företags register och system.

- Vi har gett information om vad som intresserar oss och vad vi gillar. För en del kan det verka farligt, men det kan också vara till nytta. Det är tudelat, säger Ylinen.

Att skanna ansikten kan alltså ses som ett steg vidare från stamkundskort eller att företag registrerar bilars nummerplåt för att se vilket område kunden kommer ifrån.

"Skulle gärna se statistik över mitt köpbeteende"

Frågar man folk på stan i Jakobstad om ansiktsigenkänning varierar svaren ganska mycket.

- För mig är det okej. Jag tycker om nyskapande teknik. Man behöver inte vara så orolig för sådant där, säger en man.

Johanna Smeds från Nykarleby tycker om statistik och skulle gärna få statistik över sitt köpbeteende och vilka hyllor hon går till.

- Men jag vill kanske inte att andra ska ha den infon. Eller jag kan förstå att det är ett integritetsproblem så här i allmänhet. Men jag är ändå uppvuxen i internetsamhället så jag tar för givet att all min info finns på nätet. Man kan inte komma ifrån det och det känns som en naturlig del av livet, säger Smeds.

Johanna Smeds.
Johanna Smeds är intresserad av att veta mer om sitt köpbeteende men vill inte nödvändigtvis att andra ska få tillgång till samma information. Johanna Smeds. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Nykarleby,Jakobstad,smeds

- Det beror lite på vad de ska använda min data till också, säger en kvinna.

Hennes kompis säger att hon kan bjuda på att affären får ta reda på hennes ålder och kön.

En man gillar det däremot inte alls.

- Jag tycker inte det är okej, jag vill hålla det privat, vara incognito.

Betala kaffet med ansiktet

Det som redan i dag finns i Finland är ansiktsbetalning. Det är OP-gruppen som tillsammans med sex caféer i Helsingfors, Åbo, Uleåborg och Villmanstrand piloterar betalning med ansiktsigenkänning.

Försöket inleddes i somras och enligt Kristian Luoma som ansvarar för innovationsverksamhet inom OP-gruppen är det i dag tusentals kunder som använder ansiktsbetalning.

Ansiktsigenkänning.
Det är kunden som tar initiativet till att ladda ner en app för att kunna betala med ansiktet. Ansiktsigenkänning. Bild: Mostphotos Ansiktsigenkänning

Enligt Luoma väljer de allra flesta som testat ansiktsbetalning att också fortsätta med det framom kort eller kontanter. Enligt de enkäter som OP gjort väljer kunderna ansiktsbetalning för att det är så smidigt.

- Det är mindre jobb än att betala med kort. Det kan ta ungefär lika lång tid men upplevs som snabbare. Man behöver inte gräva fram telefon, pengar eller kort ur fickan, säger Luoma.

Kunden den som tar initiativet

Enligt Luoma är ansiktsbetalning mycket tryggt i dag. Dels för att man har satt en gräns för inköpen på 30 euro. Och dels för att kamerorna och tekniken har utvecklats väldigt mycket de senaste åren. Att luras med en bild eller en 3d-bild av ditt ansikte ska inte fungera. Finska Yle har gjort tester för att se hur svårt eller lätt det är att lura apparaterna.

Och att betala med ansiktet är enligt Luoma en process där kunden är den som registrerar sig och tar initiativet. Kunden måste ladda ner en app till sin telefon, måste skanna in sitt ansikte och ge appen bankinformation.

Kunden är alltså medveten om hur informationen samlas in och används.

Enligt Luoma är det inte ens en bild på ansiktet som sparas i apparaterna utan en matematisk mall med det som är kännspakt för just ditt ansikte.

Problematiskt att skanna in alla kunder

Att däremot skanna folk bara för att de går in i en butik ställer sig Luoma tveksam till.

- Personligen upplever jag att det är tvivelaktigt och väcker många frågor.

Luoma påpekar att det är viktigt att butiker är öppna med vad de samlar in.

- Känner folk att det är obehagligt så kommer de att rösta med fötterna.

Luoma tror att folk kommer bli allt mer medvetna om hur data om dem används och göra sin val enligt vad de accepterar.

EU överväger också att tillfälligt förbjuda ansiktsigenkänning på allmänna platser som torg, tågstationer eller köpcentrum.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten