Hoppa till huvudinnehåll

Expertgrupp om Esperi Care: Bolaget behöver göra omfattande förbättringar i vården

Från vänster på rad: Riitta Räsänen, Anu Metsälä, Juha Hänninen, Marianne Heikkilä, Sini Hartikainen och Jaakko Valvanne.
Expertgruppen som har utvärderat Esper Care. Från vänster på rad: Riitta Räsänen, Anu Metsälä, Juha Hänninen, Marianne Heikkilä, Sini Hartikainen och Jaakko Valvanne. Från vänster på rad: Riitta Räsänen, Anu Metsälä, Juha Hänninen, Marianne Heikkilä, Sini Hartikainen och Jaakko Valvanne. Bild: Lehtikuva Esperi,Utredning,Juha Hänninen,Marianne Heikkilä,Jaakko Valvanne,Sini Hartikainen

Ett år efter att allvarliga fel och brister upptäcktes vid vårdbolaget Esperi Care ger en expertgrupp sitt utlåtande om vad som är fel och hur det ska bli bättre.

Det finns en hel del jobb att göra innan Esperi Care fungerar som ett vårdbolag borde fungera. Det har en expertgrupp som har granskat verksamheten kommit fram till.


Bolaget samlade själv ihop expertgruppen efter att allvarliga brister i verksamheten nådde offentligheten i januari 2019.

Det handlade om bristande vård vid olika vårdhem för äldre. Det började med avslöjandet om Ulrikahemmet i Kristinestad, där bland annat personalmängden var mindre än rekommenderat.

Valvira såg sig tvunget att avbryta vården vid Ulrikahemmet, senare lade Esperi Care ner verksamheten där.

Tiotals nya chefer

Enligt expertgruppen har Esperi Cares personal belastats med för mycket jobb, bristande chefskap och problem med dålig stämning.

Expertgruppen har gjort flera besök vid företagets olika vårdhem och konstaterar att vården har blivit bättre, men än finns det mycket att göra.

Maria Pajamo, Esperi Cares personaldirektör, försäkrar att bolaget har ägnat en stor del av år 2019 till att rätta till olika fel.

Bland annat har bolaget gjort 2 000 nya anställningar, många av dem tillsvidareanställningar. Bolaget inför också satsningar på personalens välmående.

Ett nittiotal nya chefer har anställts för att råda bot på bristerna i ledarskap, och i framtiden ska cheferna utbildas inom bolagets egen “chefsakademi”.

– Vi håller på med en förändringsprocess som tar tid, det kommer att ta många år, konstaterar Pajamo.

Ulrikahemmet var bara början

Kvalitets- och utvecklingsdirektör Arne Köhler berättar att Esperi Care har låtit göra dubbelt fler verksamhetsgranskning än förr, både vad gäller interna och externa granskningar.

I övrigt ska bolaget bli mer öppet, till exempel genom att offentliggöra info om hur nöjda kunderna är. Det ska också finnas en anonym kanal där man kan anmäla fel och brister.

Efter avslöjandena om Ulrikahemmet framkom problem också i andra vårdhem. Det gällde inte bara hos Esperi Care utan även andra vårdbolag.

Skandalerna ledde till att anmälningarna om dålig vård ökade och myndigheterna ingrep i verksamheten på flera håll.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes