Hoppa till huvudinnehåll

Sanna Marin i Davos: Kortsiktigt av näringslivet att glädjas åt uppvärmt Arktis

Flytande isberg utanför Illullissat, Grönland.
Klimatförändringen syns snabbast på Grönland. Flytande isberg utanför Illullissat, Grönland. Bild: Juha Kivioja / Yle Grönland,klimatförändring,arktiska regionen,isberg,Ilulissat,Sermeq Kujalleq

Det är kortsiktigt att se issmältningen i Arktis som en kommersiell möjlighet. I stället behövs åtgärder för att rädda Arktis. Det var budskapet från statsminister Sanna Marin vid det ekonomiska toppmötet i Davos.

Huvudevenemanget för henne på onsdagen blev en paneldebatt om vad som hotar Arktis. Hela mänsklighetens framtid står på spel, blev svaret från hållbarhetsprofessorn Gail Whiteman.

Statsminister Sanna Marin (SDP) har gjort sin debut vid mammut-mötet Världsekonomiskt Forum i Davos. USA:s tidigare vicepresident, demokraten Al Gore, gladde sig över henne och alla nya unga stats- och regeringschefer.

– De flesta har dessutom de värderingar som jag beundrar så mycket, tillade Al Gore. Han fortsätter sin miljökamp efter den knappa förlusten i presidentvalet år 2000 mot Republikanernas George Bush.

Också placeringsdirektör Scott Minerd från Guggenheim Partners deltog i debatten.

Hoppa över Twitterpostning

Statsministerns rådgivare publicerade en bild från debatten på Twitter.

Arktiskt samarbete, trots tillfällig USA-avoghet

Den arktiska frågan är mycket mer än en regional, geopolitisk eller ens en ekonomisk fråga, sa Sanna Marin.

– Det handlar om klimatet och vår framtid. Därför måste vi tackla riskerna och klimatförändringen. För Finland är det viktigt att hålla Arktis lugnt.

Marin betonade Arktiska rådets betydelse, men möttes av tveksamma kommentarer. Vilken betydelse har Arktiska rådet på riktigt? Kan det bemöta den ryska upprustningen?

– Mycket kräver arbete, men Arktiska rådet är det bästa vi har, sa Marin, till exempel i bekämpningen av sotet.

"Hoppas vi återfår vårt sunda förnuft"

Al Gore höll med om att Arktiska rådet kunde vara ett innovativt debattforum och samarbetsorgan för regeringarna, trots att det inte har så mycket makt.

Arktiska rådet har varit betydelsefullt, sa Al Gore. Han beklagade att den nuvarande regeringen i USA har vänt Arktiska rådet ryggen.

– Men förhoppningsvis återfår vi snart vårt sunda förnuft och kan återvända till ett Arktiskt råd som kan spela en konstruktiv roll.

Engagerad Al Gore talar med båda händerna i Davos.
Al Gore, tidigare demokratisk vicepresident och miljöaktivist, i Davos. Engagerad Al Gore talar med båda händerna i Davos. Bild: AFP / Lehtikuva Al Gore,World Economic Forum

Behövs mer realism, anser näringslivets talesman

Vad är det viktigaste med Arktis? Förutom den säkerhetspolitiska strategiska betydelsen finns en stor ekonomisk potential, sa Scott Minerd.

Han ville föra in några "element av realism" i debatten, eftersom han investerar pengar i den "verkliga världen".

– Vi är redan sent ute med förbättringsåtgärder. Alla som godtroget vill alla väl, kan ändå inte påverka de ekonomiska besluten hos dem som investerar, sa Minerd.

Han nämnde de nya fartygslederna och stora infrastruktursatsningar som kan öppnas när isarna smälter. Dessutom förväntar sig många att olje- och gasutvinningen kommer att utökas.

"Olja lönar sig inte längre, och kan begränsas"

Sanna Marin tror ändå att företagsvärlden förstår att det inte är någon god investering att satsa pengar på fossila bränslen, som inte kan utnyttjas. För det behövs också politiska förbud, och kanske avgifter på koldioxidutsläpp.

Al Gore höll med om att det finns stora resurser som man redan vet att aldrig kan utnyttjas, av miljöskäl. Oljebolagen förlorar redan pengar, sa Gore.

Däremot är det en god affär att skapa arbetsplatser inom den nya teknologin som bekämpar klimatförändringen, sa Marin.

Arktisk shipping kan pröva miljövänlighet

– Det här kan ännu göras rätt, sa Scott Minerd. Han hoppas att fartygstrafiken i Arktis kan tvingas följa internationella krav om nollutsläpp från fartygen.

Han fick medhåll av Al Gore, som påminde om löften från rederier om kolfri sjöfart år 2030.

– De medger att de inte vet hur det ska göra det, men lovar att försöka. De arktiska trafiklederna kunde lanseras som utsläppsfria redan tidigare, på försök, sa Al Gore.

Läs också